Makita PJ7000 lamellenfrees - jig verticaal gebruik

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Hallo, ik vroeg me af of er iemand een eenvoudige oplossing heeft om de Makita lamellen frees verticaal te gebruiken?
Bij een Lamello zit een haakse aanslag (Stop Square) die je hiervoor kan gebruiken, zet je vast op de zool en zo ben je zeker dat je een hoek van 90 hebt bij het frezen.

zijn er nog gebruikers die hier soms mee sukkelen of zelfs een oplossing voor hebben? Heb al gedacht om gaten te boren in de zool maar mss zijn er al andere/eenvoudigere oplossingen? (zeker met die 3D printers?)

1592480470392.png 1592480929610.png

groeten
Wim
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Zonder die extra aanslag lukt het ook prima vind ik. Je hebt alleen wat minder houvast. En ik heb zelf nog nooit problemen gehad dat het geen 90 graden is. Er zit altijd wat speling in de koekjes. Het is belangrijker dat het hout zuiver 90 graden gezaagd is!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
in dit geval gebruik ik een stootrand die dikker is dan de plaat
plaat tegen de stootrand + blokkeren indien nodig
dan de machine vertikaal met de vaste zool op de plaat & tegen de stootrand
(dus tov de foto 180° draaien)
altijd precies
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Mijn Mafell lamellenfrees heeft het ook niet, en ik mis het ook niet. Wat Jelmer hierboven schrijft: zou nauw komt het niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
in de veronderstelling dat het helemaal onderstaande het belangrijkste plaatje is . . .
mooi kunststukje maar precisiewerk ?
als ik me niet vergis, dan is hier een driedubbele afstelling nodig
eentje met de linkerhand, eentje met de rechterhand & eentje voor de juiste hoogte (tenzij je meer dan 1 keer infreest)
dat vertikaal paneel leg ik gewoon op mijn werkbank
de frees plaats ik ook gewoon op mijn werkbank
strak en onwrikbaar tegen mekaar
starten, induwen & klaar is kees
is het oorspronkelijke plaatje van wimpie met een zeta ?
mochten plaatjes tot verheldering leiden, dan voeg ik er graag een paar bij
wimpie ?

1593023442025.png
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
foto van pintrest is niet van toepassing, voor het frezen in die richting heeft de makita een verstelbare aanslag dus het nut hiervan ontgaat me een beetje.

originele fotos zijn van een lamello classic x maar denk dat elke lamello deze extra aanslag heeft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.