makita mlt100x zaagblad zakt geleidelijk naar beneden

oudwater75

Nieuw lid
24 nov 2020
10
2
goedemiddag,

allereerst een korte voorstelronde,

mario oudwater, 45 jaar en beginnend hout hobbyist :) heb wel al aardig wat houtprojecten gedaan zoals overkapping en dergelijke maar heb dat altijd met "klein" handgereedschap gedaan.

sinds een aantal maanden in het bezit van bovenstaande zaagtafel. als beginnend hout "knutselaar" ben ik hier erg blij mee.
toen ik hem 2e hands kocht heb ik direct een aantal upgrades gemaakt zoals nieuwe geleider en een zaagslede. ( foto in de bijlage )
het enige wat me echt tegenvalt is de miterslot, daar zit zo ontzettend veel speling op. maar dat los ik in de toekomst nog wel een keer op.

het enige waar ik de laatste week tegen aan loop is dat mijn zaagblad tijdens het zagen langzaam naar beneden zakt. als ik een sleuf wil zagen van een bepaalde diepte dan is dit erg lastig om het overal even diep te hebben.

iemand enig idee of ik het mechanisme intern vaster kan zetten of stroever of iets dergelijks? het wiel en de handel om de zaag te tillen en te kantelen gaan super soepel ( misschien te soepel? ) je ziet tijdens het zagen dat het hendel iets terugdraait.
20201210_125704.jpg
ik hoor het graag

mvg
Mario
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.784
933
Leeuwarden
Welkom op het forum! Ik ben niet bekend met de machine, als ik het goed zie een Makita. Maar even zien of er medegebruikers zijn met informatie die je verder helpt.

Fons
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Welkom Mario,
ik had oorspronkelijk hetzelfde probleem met mijn Festool CS70. Bij het doorzagen van materiaal is het niet hinderlijk, het gaat niet met mm's tegelijk en als je even bezig bent vindt hij vanzelf een stabiele "ruststand".

Bij het zagen van sleuven wil je graag direct een constante diepte hebben. Ik los dat op door de zaaghoogte met een neergaande beweging in te stellen. Dus niet omhoog draaien tot precies de gewenste hoogte, maar net iets hoger en dan terug naar goed. Dan zakt hij niet meer terug. Feitelijk draai je op deze manier de speling uit het systeem die er voor verantwoordelijk is dat de zaag nog een stukje kan zakken.

Ik heb dit trucje ooit afgekeken van een bevriende pianostemmer. Hij vertelde dat de toonhoogte stabieler bleef als hij de stempennen iets te strak aantrok en dan liet terugzakken tot de juiste toon. Met de hierboven gegeven uitleg...
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

oudwater75

Nieuw lid
24 nov 2020
10
2
goedemorgen Kor,

bedankt voor je reactie.

ik heb bovenstaande geprobeerd maar dat heeft helaas geen effect. de keren dat ik nu zaagde met een bepaalde diepte zette ik de handel vast met een touwtje.
wat ik overigens wel heb gemerkt is dat als het blad hoog staat dat het dan niet gebeurd. alleen met een lage bladstand ( maar dan heb ik het juist nodig dat die vast blijft staan:sneaky:)
binnenkort toch maar het toestel een keertje omdraaien en naar het mechanisme kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en JuulvH
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Welkom Mario,
ik had oorspronkelijk hetzelfde probleem met mijn Festool CS70. Bij het doorzagen van materiaal is het niet hinderlijk, het gaat niet met mm's tegelijk en als je even bezig bent vindt hij vanzelf een stabiele "ruststand".

Bij het zagen van sleuven wil je graag direct een constante diepte hebben. Ik los dat op door de zaaghoogte met een neergaande beweging in te stellen. Dus niet omhoog draaien tot precies de gewenste hoogte, maar net iets hoger en dan terug naar goed. Dan zakt hij niet meer terug. Feitelijk draai je op deze manier de speling uit het systeem die er voor verantwoordelijk is dat de zaag nog een stukje kan zakken.

Ik heb dit trucje ooit afgekeken van een bevriende pianostemmer. Hij vertelde dat de toonhoogte stabieler bleef als hij de stempennen iets te strak aantrok en dan liet terugzakken tot de juiste toon. Met de hierboven gegeven uitleg...

Hetzelfde met het afstellen van je schaaf :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.