Makita 2012NB vandiktebank slordigheden

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
1 ding, als je de machine via internet gekocht heb is de regeling voor kopen op afstand van toepassing. Dan mag je binnen 7 werkdagen zonder opgaaf van reden de koop terug draaien en je geld terug vragen. Ga je ze de gelegenheid geven de machine te repareren dan verloopt die termijn en kom je in een lastiger traject wat betreft ongedaan maken van de koop terecht. Ik zou de koop hoe dan ook nu terugdraaien. Ook afleveren in Rotterdam door jou klopt niet. Internet aankoop, levering thuis, betekent garantie op het huisadres. Zie voor je rechten bij kopen op afstand hier.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Denk dat het in mijn geval niet opgaat.
* Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken.

dat laatste heb ik niet goed gedaan en heb de machine uitgepakt en tijdens het omhoog draaien om het snoer vrij te maken beschadigde de centimeterverdeling omdat de indicator schuurde. Vervolgens bij controle bleek dat de linker beschermkap niet goed zat gemonteerd. Dat heb ik in orde gemaakt en vervolgen een ringtje tussen de indicator gezet en ook nog tijdens het afstellen volgens de gebruik aanwijzing een gaatje iets geruimd omdat dit niet spoorde. Tijdens gebruik kwamen er nog meer zaken aan de orde enz.. Dus zoals boven omschreven gaat niet op.

Vind dat het niet bevredigend hoe de handelswijze is en wordt opgelost. In eerste instantie is er voorgesteld om een nieuwe beschermkap en gegoten onderstel naar me op te sturen. Dan moest ik het zelf vervangen. Makita heeft toegegeven dat het een assemblage fout betreft aan de hand van de foto's en wellicht zijn er meer machines retour.

Dat ik zelf de revisie moest doen gaat me toch echt een brug te ver. Wil ook niet in een touwtrekkerij terecht komen en het zo minnelijk op lossen voor beide kanten. Bij nader inzien ben ik het niet echt blij met de oplossing en vind de houding van de gereedschap winkel wat makkelijk. Je koopt een nieuwe machine en kan direct in de reparatie, zit me er weer over op te fokken.

Moet er ook niet achter komen dat Kruis zelf de reparatie gaat doen want dan zijn de rapen gaar. De eis is dat ik een 100% werkende machine terug krijg zonder afwijkingen en die gewoon zuiver afneemt zonder verschil tussen links en rechts.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Inderdaad Huib, je moet er op kunnen vertrouwen dat de machine retour gaat naar Makita.
En dat deze de machine (als) nieuw terug sturen of anders vervangen door een nieuw exemplaar.
Ik ga alsnog vanuit dat alles door Makita goed wordt opgelost,
succes met de verdere afhandeling.:D
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag de nieuwe machine persoonlijk opgehaald bij de leverancier om de kans op vervoerschade zo veel als mogelijk uit te sluiten. Bij het uitpakken viel me direct op dat bij deze machine een duw -stick is meegeleverd. Deze ontbrak bij de andere machine, zo ook de doos zag er beter uit aan de buitenkant.

Alles zorgvuldig bekeken en nagemeten en deze machine is helemaal oke! Op de beitels zero verschil links/rechts en het hoofdtreem slechts 0.05mm maar dat heeft geen enkele invloed op de afnamen. Na het instellen van de hulpbladen (nu 5 minuten werk) een proef en een zuivere afname. 12mm = 12 mm aan beide zijde van de plank, dus ook de schaalverdeling klopt.

Na de ongelukkige start alle lof voor de leverancier en Makita in het bijzonder hoe ze dit hebben opgelost. Zelf waren ze ook onaangenaam verrast hoe dit product bij de eindgebruiker terecht is gekomen.

Ondanks de slechte start is het vertrouwen in dit merk voor de volle 100% terug en wordt de volgende aanschaf een makita lintzaag.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ben blij dat het zo goed voor je is afgelopen.
Ik zelf heb al veel plezier van m'n machientje. Ik moet alleen m'n afzuiging verbeteren, die zit regelmatig verstopt. Ik ben bang dat ik aan een grotere stofzuiger toe ben. En verder moet je regelmatig even de zijplaten verwijderen om daar het houtstof en de krulletjes weg te halen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ik had niet anders verwacht van Makita, maar fijn dat het toch nog goed afgehandeld is.
Veel plezier en veilig werk met de machine:D
Mvg.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik ben blij dat het zo goed voor je is afgelopen.
Ik zelf heb al veel plezier van m'n machientje. Ik moet alleen m'n afzuiging verbeteren, die zit regelmatig verstopt. Ik ben bang dat ik aan een grotere stofzuiger toe ben. En verder moet je regelmatig even de zijplaten verwijderen om daar het houtstof en de krulletjes weg te halen.

Weet niet welke stofzuiger je gebruikt maar de midi van mij trok het niet met het karcher asvat ertussen. Zonder gaat wel maar dan zit de midi binnen no time vol. Ook met frezen toch nog de nodige resten er naast terwijl ik met de speciale slang (die via het karcher vat loopt) onder en boven zuigkracht heb. Het gaat maar daar is alles mee gezegd.

De stap maar genomen en deze week een ctl 26 gehaald (kolomboor maar even geschrapt) omdat verspanen iets teveel is voor de midi.

Vanmiddag een testje gedaan met de 36/27 slang. Het 36mm mondstuk via een afgezaagde tuit van een cola fles aan de spaanvanger van de makita met ductape bevestigd en de 27mm kant dichtgeplakt. Dat gaf een prima resultaat en op een paar spaanders na alles opgezogen. De longlife zak komt morgen als het goed is want denk dat dit uiteindelijk een besparing is. Verder het plan om er een 50mm slang tussen te zetten, zodat dat dit wat minder vergt van de ctl 26
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik een MINI met een zelfgemaakte cyclone er bovenop. Zodra het hout breder dan 10 cm is wordt de afzuiging precair en lopen de krullen te hoop bij de overgang van de spaanvanger van de Makita en de 27 mm slang van Festool. Ik ga kijken of ik als noodoplossing een wasdroger afvoerslang aan de spaanvanger kan hangen en het andere eind gewoon in een grote bak.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Gelukkig is alles goed voor je opgelost Huib. Je mening dat de verkoper het goed heeft opgepakt zou ik niet direct willen delen. Je gaf aan dat de je in de "wachtkamer" zat omdat de verkoper met Makita contact had opgenomen en op een reactie wacht. Hoe was de reactie geweest als Makita nee had gezegd ?

Persoonlijk had ik gewild dat de verkoper direct een nieuwe machine had laten aanrukken en vervolgens zelf met Makita in gesprek was gegaan. Een nee van Makita was dan zijn risico en probleem geweest. Nu werd het potentieel jou probleem.

Dit is een van de redenen waarom ik dergelijke spullen gewoon niet via het internet bestel. Ik doe zaken met een winkel en dus de winkelier. Kost misschien net iets meer maar geeft me een beter gevoel.

Het is overigens geen garantie hoor.
 

Rop

Nieuw lid
13 mrt 2014
1
0
Ik ben blij dat het zo goed voor je is afgelopen.
Ik zelf heb al veel plezier van m'n machientje. Ik moet alleen m'n afzuiging verbeteren, die zit regelmatig verstopt. Ik ben bang dat ik aan een grotere stofzuiger toe ben. En verder moet je regelmatig even de zijplaten verwijderen om daar het houtstof en de krulletjes weg te halen.

Deze kun je toch ook zonder afzuiging gebruiken?! Ik neig er zelf vaak naar de boel even buiten te zetten en daar het "vuile" werk te doen, na afloop even met bezem erover een klaar. Voor het werk met grote hoeveelheid spanen toch ook een optie?!

In onderstaande filmpje is niks afgezogen.
https://www.youtube.com/watch?v=BMSzJZPl5W0
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Rop, Allereerst welkom!

Zo werk ik soms ook, mits toelaatbaar en minder windkracht dan....., hoef je niet om de haverklap je cycloon of stofzak te legen. Voor het kleine en minder grof werk gewoon de afzuiging erop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.