Maken wissellijsten

MrMet

Nieuw lid
20 apr 2022
4
0
NL
Goedemiddag,

Ik wil wat wissellijsten maken voor posters en kunstwerken van de kinderen.
Ik heb hiervoor massief eiken van 18 mm.
(Ik ben er ook al achter gekomen hoe krom dit trekt na het zagen van smalle stroken 😅)
Ik dacht hiervoor een sleuf te zagen in het eiken en hier twee glasplaten tegen elkaar aan in te schuiven.
De maten zijn 50x70 en 30x40
Nu vroeg ik mij af of het stevig genoeg is als ik deze op de hoeken in verstek tegen elkaar aan lijm.
Of zou ik hier nog een extra versteviging in moeten maken?
Is dit ook een goede manier, of is een sponning maken met een glasplaat en een losse achterkant met klemmen een betere oplossing?

Kan ik hiervoor het beste ontspiegeld glas van 2 mm voor nemen, of is een acrylplaat beter?

Bijlagen

• 83c7486c-87d2-4519-86af-be583a0cd087.jpeg
    83c7486c-87d2-4519-86af-be583a0cd087.jpeg
    106,9 KB · Weergaven: 9

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.387
1.086
Enschede, Twente
De naar mijn ervaring beste methode is om L-vormige profielen te maken, de lijst in zijn geheel te verlijmen (bij grotere maten moet je de hoeken waarschijnlijk verstevigingen - zoek op 'splines'), glas (koop 'inlijstglas'), passepartout en achterzijde (4 mm mdf, triplex of stevig grijskarton) na droging en afwerking erin* en de boel vastzetten met dunne spijkertjes, of idealiter met speciaal hiervoor bestemde punten (zie 'flexipoints'). Die laatste zijn handiger als je de lijst voor wissel wilt gebruiken. Het zijn plastic dingetjes die je er eenvoudig weer uittrekt, maar verbluffend veel effect hebben.

Mocht je geen passe-partout gebruiken, bedenk dan dat je 'kunstwerken' in contact met het glas komen en dat consequenties kan hebben bij bijvoorbeeld gouache.

* Voor 'definitief' werk plak ik de combinatie van glas, p/p en achterzijde rondom dicht met plakband (wel zoadat die niet zichtbaar is in de lijst). Bovendien verdient het ook aanbeveling om de naden op de achterzijde dicht te plakken met 'papier' plakband. Zo vermijd je gedoe met vocht en stof.

Tip: voor het verlijmen zijn Collins klemmen ideaal. GereedschapPro verkoopt ze; ook de tang hiervoor.

Een leuke variant voor wat meer gedimensioneerd werk (dwz dikke collages en dergelijke) is een verdiepte lijst. Hiervoor maak je dunne stroken die rondom tussen glas en drager van het kunstwerk geplaatst en gelijmd worden, zodat er een mooi diepte-effect ontstaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.