Maken tuinstoel

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
Wij zouden graag tuinstoelen maken op basis van dit ontwerp: Mit dieser Gratis-Anleitung baust du dir deine eigene Gartenliege

Qua houtsoort overwegen we sipo, maar als we beter met afzelia of afromosia werken horen we dat graag. Idee is eigenlijk om ze te laten vergrijzen.

Het onwerp en de plannen zijn vrij duidelijk, maar het enige waar ik niet helemaal aan uit kan zijn de gebogen zijkant. Die lijken ze uit een plan van 30 cm breed te halen en dan dubbel te lijmen zodat beide zijkanten 3,6 cm dik worden. Maar op een gegeven moment zie ik ze ook deuvels toepassen en die zijkanten in elkaar te verlijmen.

Hoe pakt men dit meestal aan? Gewoon planken van 10 - 15 cm en zien dat je zo profijtig mogelijk stukken eruit haalt en dan aan elkaar verlijmen?

Op onderstaande raster is ieder kotje 10cmx10cm

raster.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Qua houtsoort overwegen we sipo, maar als we beter met afzelia of afromosia
als je het wilt laten vergrijzen & de prijs niet direct een struikelblok is - maar de uren die je aan het (een 2de keer) maken besteedt wel - dan telt in principe enkel de duurzaamheid
sipo staat hier als 3, afromosia als 2, padoek als 1 (beste)
er zijn uiteraard andere houtsoorten, maar de duurzaamheid daarvan bediscussiëren heeft weinig zin
je steunt best op een officiële klassering
Hoe pakt men dit meestal aan?
ik zie 2 mogelijkheden:
1) uit planken/balken van 20 cm breed de gewenste vormen zagen + die op het scharnierpunt (blauw aangeduid) aan mekaar verbinden - hoe langer de verbindingsnaad, hoe sterker de verbinding
2) met stroken werken, waarbij je een mal maakt waarrond je ze klemt - hier is het zwakke punt de verlijming - voor buiten heb je D4 nodig

1640041885369.png
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
Mercie voor de tips. Een goeie D4 houtlijm zal idd ook wel aan te raden zijn. Begrepen qua hout duurzaamheid soorten.

Het werken met stroken zie ik zo niet direct beginnen aan. Optie 1 dan weer wel. Met lange lijmverbindingen neem ik aan dat je de groene lijn bedoeld en dus niet de rode?

In plaats van 1 dikkere balk zo te verwerken zou het vermoedelijk ook steviger zijn om 2 planken te verwerken en tegen elkaar te lijmen zeker? Zo kan de verbinding op 2 verschillende plaatsen gemaakt worden.

raster_verbinding.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met lange lijmverbindingen neem ik aan dat je de groene lijn bedoeld en dus niet de rode?
ja, de groene
daar is de lijmnaad veel langer dan bij de rode
bij beide kan je met deuvels werken
In plaats van 1 dikkere balk zo te verwerken zou het vermoedelijk ook steviger zijn om 2 planken te verwerken en tegen elkaar te lijmen zeker? Zo kan de verbinding op 2 verschillende plaatsen gemaakt worden.
hieruit begrijp ik dat je er aan denkt om de breedte uit 2 delen samen te stellen
is uiteraard nog veel beter
daarbij kan je 2 groene lijnen trekken die op een andere plaats komen
het laat ook toe om dwarsverbindingen te maken, waarin je ook deuvels kwijt kan
 

jorisvh

Post veel
Het is de ideale seizoen om aan tuinmeubels te beginnen, zo zijn ze tenminste klaar als het mooi weer wordt 😜.
Het onwerp en de plannen zijn vrij duidelijk, maar het enige waar ik niet helemaal aan uit kan zijn de gebogen zijkant. Die lijken ze uit een plan van 30 cm breed te halen en dan dubbel te lijmen zodat beide zijkanten 3,6 cm dik worden. Maar op een gegeven moment zie ik ze ook deuvels toepassen en die zijkanten in elkaar te verlijmen.
Het Duitse bouwplan vertrekt van een verlijmd grenen meubelpaneel van 30cm breed, 18mm dik, waar 1dikte van het profiel in 1 stuk uit gezaagd wordt. Het wordt dan opgedikt tot 36mm door er een 2de laag op te lijmen die uit verschillende delen bestaat (vermoedelijk de reststukken), met deuvels aan elkaar gezet.
Het was handiger geweest zijn als ze het raster volgens de richting van dat paneel getekend hadden. Nu lijkt het alsof je een paneel van 80x180cm nodig hebt terwijl je, als je het draait, met minder toekomt. Maar, eerlijk gezegd, op het eerste zicht twijfel ik er aan of het in 30cm past.
1640249494649.png
Als je met een duurdere houtsoort gaat werken die niet kant en klaar als verlijmde panelen te koop is, zal je ook de eerste laag zelf moeten samenstellen.
Ik zou beginnen met een paneel van 30cm breed (of wat je blijkt nodig te hebben) te verlijmen uit (liefst doorlopende) stroken. Dat lijmt makkelijk.
Dit paneel verlijmen zonder deuvels om te vermijden dat je die in de volgende stappen “bloot” zaagt.
Verder het plan volgen.
De eerste laag heeft dan delen met bijna dwarsnerf, wat niet zo sterk is.
Voor de 2de laag uit de reststukken laat je de houtnerf zo veel mogelijk het profiel volgen en die zet je wel met deuvels aan elkaar. De zwakke punten van de 2 lagen (dwarsnerf en verbindingen) komen zo op verschillende plaatsen.

De hardhoutsoorten hierboven genoemd zijn zeker duurzaam maar ook zwaar. De stoel met 1 persoon optillen zal er misschien niet meer inzitten.
Kijk eens naar ceder: naaldhout, zeer licht maar wel zeer weerbestendig en vergrijst mooi. Zoek op adirondack of bearchair voor buitenmeubilair in ceder.

Als je een bovenfrees met een kopieerfreesje hebt kan je die profielen veel eenvoudiger en accurater maken met een mal dan met decoupeerzaag en schuurmachine zoals ze in het plan voorstellen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Misschien een heel breed schaaldeel? Een mal maken is buitengewoon praktisch als aangegeven
 

Bijlagen

  • 20190307_153708.jpg
    20190307_153708.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 32

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Om makkelijk te werken, zou je kunnen kijken of je het ontwerp op ware grootte ergens kunt laten printen. Of anders, als je het na kunt tekenen, op ware grootte uittekenen op de achterkant van een rol behang. Dan kan je daarop je 1e laag hout leggen; misschien kan je op een aantal plaatsen met korte stukken uit om zo hout te besparen. Als je eerst een heel paneel lijmt, gooi je ook veel weg nadat je dat hebt uitgezaagd.
En bij het uitzagen is dat sjabloon ook weer handig. Ik maak van dat soort ontwerpen vaak stickers met spuitlijm (op de achterkant van het papier spuiten, kwartier laten drogen en je hebt een sticker die plakt maar ook weer redelijk makkelijk te verwijderen is). Zo kan je precies de lijn volgen tijdens het zagen.
En ik zou ook inderdaad 1 mal maken van plaatmateriaal, en deze dan met een kopieerfrees 2x overnemen op het uiteindelijke hout. Dan zijn beide delen hetzelfde + ook zijn dan de zaagsneden mooi haaks.
 

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
Ceder lijkt ook een optie te zijn. Verschillende planken samenstellen voor beide lagen zal vermoedelijk nodig zijn want ik denk idd met 30cm (als die er al zijn voor de uiteindelijk gekozen soort) niet zal volstaan.

Hier een simulatie met stukken plank van 20 cm. Geel is de bovenste laag, oranje de onderste laag. Zo verspringt het en zouden de lijmverbindingen sterker moete zijn.

Een bovenfrees met kopieerring zou idd wel handig zijn. Dan zou het volstaan een stuk MDF ofzo te nemen om eerst het raster en de vorm over te nemen. Die MDF kan dan gekopieerd worden op het uiteindelijke hout.

raster_2lagen.png
 

jorisvh

Post veel
Een bovenfrees met kopieerring zou idd wel handig zijn. Dan zou het volstaan een stuk MDF ofzo te nemen om eerst het raster en de vorm over te nemen. Die MDF kan dan gekopieerd worden op het uiteindelijke hout.
Ik zou met een rechte frees met een lager (flush trim bit) werken ipv een kopieerring.
Sowieso zal dikte 36mm plus mal niet in 1 keer lukken. Je kan beide lagen apart op vorm frezen (flush trim bit of kopieerring) en dan verlijmen.
Mij lijkt het handiger om eerst de 1ste laag op vorm te frezen met een flush trim bit met de MDF mal. Dan opdikken met 2de laag, en die 2de laag op vorm brengen met flush trim bit met de 1ste laag als mal.

Met een kopieerring moet je ook nog rekening houden met het verschil in diameter van de kopieerring en de frees.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou met dunne stroken van 10 cm breed werken en er dan 5 verspringend op elkaar lijmen.
laten uitharden en daarna de vorm uitzagen.
dan krijg je nergens doorgaande naden.
 

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
Ondertussen af en toe verder gedaan aan het inwinnen van informatie / prijzen.

We spelen nog steeds met het idee van padouk. Maar ik heb prijzen doorgekregen en even nagerekend op hoeveel dat zou komen voor onze 2 stoelen: 649 EUR (BTW inclusief). Wat je zelf doet, doe je beter, maar na even zoeken op tuinstoelen zijn we wel een beetje geschrokken.

Hier heb je er bvb 2 voor 355 EUR (vidaXL Ligbedden 2 st met tafel en kussens massief acaciahout | bol.com)

Zijn die dan "minderwaardig" of gaan die niet altijd in weer en wind mogen buitenstaan? Het ontwerp is nu minder ons ding, maar het is maar een voorbeeld. Zo zijn er veel aanbieders van tuinstoelen. Voor 650 /2 = 325 EUR tstuk kan je al vrij veel stoelen vinden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Tussen ruw hout kopen en bewerkt hout kopen zit ergens een rare kronkel qua prijs
ook als het wel het zelfde hout is ben je aan ruw hout vak al meer kwijt dan aan een volledig afgewerkt fabrieks product
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.