A
Athanor
Guest
Afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een paar kistjes. Voor mij een nieuw thema in mijn hobby, waar ik al lang zin in had. Het maken van een persoonlijk cadeau voor mijn locatiemanager bij haar afscheid was een goede aanleiding om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Ik heb een aantal mahoniehouten handrailingen uit het verpleeghuis waar ik werk weten te bemachtigen toen er afdelingen verbouwd werden. Het leek me mooi om zo een materieel aandenken te maken die doet herinneren aan de werkomgeving. Dus een kistje om persoonlijke spullen of sieraden op te bergen was mijn doel.
De handrailingen heb ik eerst herzaagd tot een werkbare dikte en op maat gemaakt. Daarna met verstekken gezaagd en groeven voor de bodem en het deksel aangebracht. De bodem is van triplex gemaakt en het deksel is een van vogeltjesoog Esdoorn. Na het lijmen heb ik de verstekken verstevigd met een pinnailer, waarvan ik de minuscule gaatjes met "Gupa" heb gevuld. Daarna inzetbakjes gemaakt van dun Essenhout met een golvende tekening erin. (Een fijne gift van Kor van Kiesvoorhout! Met dank!) hier sponninkjes in gezaagd en triplex bodems in gelijmd. Scharnieren en sluiting pasgemaakt en alles in de Danish Oil gezet. Vervolgens afgewerkt met blauw plakvilt. Het esdoorn paneeltje van het deksel heb ik met enkele lagen parketlak afgewerkt.
Ik zal hieronder een ruime hoeveelheid foto's plaatsen van de productie
Fons
Het eindresultaat

De binnenkant

Herzagen van de handrailing

het resultaat

mooi mahonie!

Deksel loszagen op de lintzaag

Binnenkant na het lijmen, tape geplakt om lijmresten snel te kunnen verwijderen

Hulpstuk op de cirkelzaag voor het verstekzagen van het hout voor de inzetbakjes

De handrailingen heb ik eerst herzaagd tot een werkbare dikte en op maat gemaakt. Daarna met verstekken gezaagd en groeven voor de bodem en het deksel aangebracht. De bodem is van triplex gemaakt en het deksel is een van vogeltjesoog Esdoorn. Na het lijmen heb ik de verstekken verstevigd met een pinnailer, waarvan ik de minuscule gaatjes met "Gupa" heb gevuld. Daarna inzetbakjes gemaakt van dun Essenhout met een golvende tekening erin. (Een fijne gift van Kor van Kiesvoorhout! Met dank!) hier sponninkjes in gezaagd en triplex bodems in gelijmd. Scharnieren en sluiting pasgemaakt en alles in de Danish Oil gezet. Vervolgens afgewerkt met blauw plakvilt. Het esdoorn paneeltje van het deksel heb ik met enkele lagen parketlak afgewerkt.
Ik zal hieronder een ruime hoeveelheid foto's plaatsen van de productie
Fons
Het eindresultaat

De binnenkant

Herzagen van de handrailing

het resultaat

mooi mahonie!

Deksel loszagen op de lintzaag

Binnenkant na het lijmen, tape geplakt om lijmresten snel te kunnen verwijderen

Hulpstuk op de cirkelzaag voor het verstekzagen van het hout voor de inzetbakjes