Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
2
6
Amsterdam
Dag allen.

Ik ben recentelijk de trotse eigenaar van een thornycroft notarisboot uit 1946. Het doel is om haar te restaureren naar oude glorie. De boot heeft een mitsubishi 25pk 3 cilinder diesel motor.

Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van de huidige dek die bestond uit half uit grenen bouwlatten en deels een multiplex plaat met nep teakfoam.

Fotos:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.08 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.08 (1).jpeg
    148,3 KB · Weergaven: 166
  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04.jpeg
    132 KB · Weergaven: 153
  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04 (5).jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.04 (5).jpeg
    142,9 KB · Weergaven: 141
  • WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.07 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-02 at 16.59.07 (2).jpeg
    83,2 KB · Weergaven: 166
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
4.215
1.011
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

het is me niet volledig duidelijk, maar het zou kunnen dat wij verkiezen dat foto's op dit forum geplaatst worden, eerder dan als doorverwijzing naar externe adressen
ter aanvulling: persoonlijk haak ik direct af, wanneer ik er ongewenste reclame bij krijg
 

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
2
6
Amsterdam
Vandaag het dek in de kajuit grotendeels verder weggehaald, inclusief de rechter achterbank.

Morgen verder met dek weghalen en krabben/opschonen. Er was een flinke olielekkage en zodoende zit er veel vuil op het hout benedendeks.

Een treurige vondst is wel dat er naast de motor 3 gebroken spanten duidelijk zijn geworden. Er is tevens 1 plank geplaatst als versterking voor de meest rechter spant die in het midden een stuk hout mist. Enig idee hoe ik deze spanten het beste kan aanpakken?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 - Copy.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 - Copy.jpeg
    92,3 KB · Weergaven: 108
  • WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.36 - Copy.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.36 - Copy.jpeg
    84 KB · Weergaven: 103
  • WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 (1) - Copy.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-29 at 18.47.37 (1) - Copy.jpeg
    208,4 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
422
74
Kop van overijssel
Ik zou persoonlijk de 3 spanten compleet vervangen. Dit zijn gestoomde spanten dus de oude eruit halen en proberen nieuwe erin te stomen. Waarschijnlijk kun je ze redelijk goed uit je kielbalk krijgen. Alleen achter je "sheer clamp" (sorry weet zo niet het Nederlandse woord) moet je even kijken of je genoeg ruimte kunt creëren. Wel even goed controleren of de vorm niet uitgezakt is. Eventueel kun je de vorm van de andere kant overnemen als die nog heel is.

Als alternatief zou je ook een gezaagde spant kunnen toevoegen net zoals er al zit. Al zou ik hem wel iets langer houden als degene die er al zit.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
146
18
zoek op youtube eens naar ”tips from a shipwright” Leuk kanaal om te volgen en voor jou wellicht nuttig gezien de reparaties die hij uitvoert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
356
9
Ben benieuwd naar de restoratie, lijkt me een leuk project ik ga het volgen. Succes.
Gr. Placebo.
 

pietersch

Nieuw lid
10 jun 2019
14
2
Apeldoorn, NL
Gaaf project, succes! Ik ben lid van Zeilersforum.nl (misschien ken je het al), daar zit ook veel kennis m.b.t. constructies in boten. En natuurlijk ook veel liefhebbers die smullen van restauratieprojectfoto's :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.