Mag ik een advies, welke zaag?

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Er word natuurlijk onder het prijspunt van festool en mafell ook nog wel goed spul op een normale manier gemaakt. Scheppach is in mijn ervaring niet slecht en ik ben ook niet op de hoogte van mens onwaardige productie methodes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Papadre

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Volgens mij is het huidige Scheppach assortiment volledig “Chinees”. Ik heb de indruk dat ze het merk verkocht hebben voor een heel gamma aan Chinese producten. Dus alle risico op kinderarbeid of andere met hoge idealen strijdige consequenties. (Uitbuiting, milieubelastende transporten de hele wereld over etc.)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Volgens mij is het huidige Scheppach assortiment volledig “Chinees”. Ik heb de indruk dat ze het merk verkocht hebben voor een heel gamma aan Chinese producten. Dus alle risico op kinderarbeid of andere met hoge idealen strijdige consequenties. (Uitbuiting, milieubelastende transporten de hele wereld over etc.)
Tja. Volgens de website van scheppach:
Vandaag de dag worden de meeste Scheppach houtbewerkingsmachines gemaakt in de hoofdvestiging van Scheppach in het Zuid-Duitse Ichenhausen. Door de kennis uit de ontwikkeling, ervaring en productie beschikken de experts van Scheppach over veel kennis van machines, en hebben daardoor de beste oplossingen ontwikkelt voor alle voorkomende uitdagingen van klanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Papadre

Papadre

Nieuw lid
1 jan 2021
6
1
Het is inderdaad een veelvoorkomend fenomeen dat we mensen die advies vragen binnen een paar reacties Festool aanraden... Hoewel de vraag van de topicstarter inderdaad tegenstrijdig is (kwaliteit voor een lage prijs) is hij denk ik niet geholpen met het advies om Festool te kopen. Festool willen we allemaal maar is vaak financieel niet haalbaar of zelfs niet nodig.

Wat is je budget? Ik denk dat we daar eens mee moeten beginnen?
Alle mensen die gereageerd hebben wil ik bedanken voor de adviezen. Het is voor mij nog een beetje zoeken naar een manier om me op een forum als dit te bewegen, maar al doende leert men... Is een budget van max 200 euro voor een goede machine (nieuw of tweedehands) een haalbare zaak?
Ik begrijp de verwarring over mijn opmerking over eerlijk product, ik gun mensen in andere delen van de wereld ook hun loon en daaglijks brood, maar dat moet dan juist eerlijk gebeuren. Maar voordat dit een politiek forum wordt.... Terug naar de zaag. Als ik het goed heb begrepen is een handcirkelzaag met zelfgemaakte rail optie 1 of een invalzaag.
Ik hoor het vast wel weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Nou, ik ga volgende week een Scheppach HS 105 kopen.
Laagste prijs tot nu gevonden : 249,-

Heb al erg goede ervaringen met Scheppach : de natslijper T2500.
Die doet het prima, kan ook lang continu draaien indien nodig.
Daar hoef ik geen dure machine voor te hebben.

Alle Tormek hulpstukken passen daar probleemloos op.

Ik ken wel beroeps, die ook niet nodig vinden hele dure machines aan te schaffen.
Los van dit, op YouTube zie je dat Marius Hornberger, niet de minste, ook Scheppach heeft staan.

Id beetje vreemd dat bij ongeveer ieder advies een peperdure Festool geadviseerd wordt !
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Papadre

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
In dit geval omdat je zelf geen product wil wat is gemaakt in China onder verdachte omstandigheden. En dan kies je alsnog voor een Scheppach waarvan je absoluut niet zeker bent dat dat het geval is.

En Marius Hornberger heeft voor zijn zaagwerk een Hammer staan. Zaagwerk wil je nauwkeurig. 90 graden ook echt 90 graden en 45 graden ook echt 45 graden. En linialen die fatsoenlijk te koppelen zijn. Er zijn wel degelijk goede redenen om een duurdere invalzaag aan te schaffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Papadre

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Nou, ik ga volgende week een Scheppach HS 105 kopen.
Laagste prijs tot nu gevonden : 249,-

Heb al erg goede ervaringen met Scheppach : de natslijper T2500.
Die doet het prima, kan ook lang continu draaien indien nodig.
Daar hoef ik geen dure machine voor te hebben.

Alle Tormek hulpstukken passen daar probleemloos op.

Ik ken wel beroeps, die ook niet nodig vinden hele dure machines aan te schaffen.
Los van dit, op YouTube zie je dat Marius Hornberger, niet de minste, ook Scheppach heeft staan.

Id beetje vreemd dat bij ongeveer ieder advies een peperdure Festool geadviseerd wordt !
Je antwoord is toch een beetje ongenuanceerd naar mijn mening. In eerste instantie komt inderdaad Festool voorbij. Maar goede alternatieven zoals Bosch en Makita zijn ook gepasseerd. Een Festool TS 55 met lineaal en koffer kost ongeveer 550 euro. Daar krijg je een premium zaag voor inclusief kwaliteitszaagblad. De Makita en Bosch gaan een goede 100 goedkoper zijn. Je zou ook voor een gewone handcirkelzaag van een van deze merken kunnen gaan. Die passen eveneens op een rail en gaan een stuk goedkoper zijn met grotendeels de zelfde mogelijkheden. Misschien wat minder blits dan een invalzaag, maar met een goed zaagblad ga je niet duurder zijn dan een twijfelachtige Scheppach. Bij die Scheppach ga je waarschijnlijk al dadelijk een ander zaagblad moeten bestellen want meestal is het meegeleverde blad waardeloos. Hoeft ook geen probleem te zijn, want Ecotools levert voor weinig geld een prima(?) zaagblad. Made in China terzijde.
Maar jij houdt zelf vast aan Scheppach waarvan bekend is dat de kwaliteit niet altijd dat is.
Goedkope machines met gebreken geven enkel frustratie, geen voldoening. Voor algemene timmerwerken zoals bij een verbouwing zullen die goedkope machines waarschijnlijk wel volstaan en voldoende nauwkeurig zijn. Maar als je een meubeltje wil maken is het fijn als een zaagsnede van de eerste keer gewoon goed en juist is. En die kwaliteit kost een beetje geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Papadre

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
voor een klein budget is maktplaats meestal de manier om relatief geodkoop aan degelijke spullen te komen.
nieuw zaagblad er in en gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Papadre

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Je antwoord is toch een beetje ongenuanceerd naar mijn mening. In eerste instantie komt inderdaad Festool voorbij. Maar goede alternatieven zoals Bosch en Makita zijn ook gepasseerd. Een Festool TS 55 met lineaal en koffer kost ongeveer 550 euro. Daar krijg je een premium zaag voor inclusief kwaliteitszaagblad. De Makita en Bosch gaan een goede 100 goedkoper zijn.
Makita kan je ondertussen voor 216€ goedkoper vinden dan die 550
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.