Ik heb het een beetje zitten uitpluizen. Het lijkt erop dat fraudeurs momenteel vaak spullen verkopen tegen gereduceerde prijzen die voor een koopjesjager toch nog enigszins aannemelijk zijn.
Op het moment dat je een dergelijk product koopt, wordt de betaling vaak geweigerd of teruggestort hetgeen verwarrend is. De koper zit nu al in de fuik en probeert uit te zoeken waarom er toch van alles misgaat. Hij/zij neemt uiteindelijk via een link op de website contact op met de verkoper (daarmee geef je de fraudeur jouw email adres). Die meldt vervolgens dat alles wel in orde is waarna de factuur alsnog binnenkomt. Na ontvangst is deze factuur uiteraard identiek aan de verkopende website factuur.
De koper is daarna enigszins gerustgesteld en betaalt alsnog de bankrekening op de factuur. En krijgt vervolgens niets. Bij navraag komt de verkoop website (bijv. Amazon) met een ontkenning over aansprakelijkheid (je hebt het geld tenslotte zelf rechtstreeks overgeboekt) en mogelijk een paar Euro compensatie... Vast geleerd van de Ing ;-)
Conclusie, de fraudeurs worden steeds slimmer, spelen handig in op het menselijk gedrag bij aanbiedingen. Dat is de kunst van het verleiden. De webshop ontkent natuurlijk alle aansprakelijkheid.
Dus mijn take away is dat we allemaal helaas voorzichter moeten worden in het vertrouwen van online informatie.