M33x3.5 naar M20x1

Rein Peelen

Nieuw lid
21 dec 2020
17
1
Hellevoetsluis
Hoi Pieps,

Is er iemand in de gelederen die een adapter kan maken of heeft liggen? Ik heb een Huvema, HU 1000-2, houtdraaiert uit 1996. Op de as is een fijne schroefdraad M20x1. Ik wil een chuck gaan gebruiken maar er is geen passende adapter in de handel voor zover ik weet.

M33x3,5 buitenmaat, M20x1 binnenmaat.

Alvast bedankt, ik wens iedereen fijne feestdagen en blijf gezond. :)
 

Bijlagen

  • IMG_3610.JPG
    IMG_3610.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 32
  • IMG_3611.JPG
    IMG_3611.JPG
    5,3 MB · Weergaven: 35
  • IMG_3616.JPG
    IMG_3616.JPG
    5,4 MB · Weergaven: 36
  • IMG_3619.JPG
    IMG_3619.JPG
    6 MB · Weergaven: 35

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ik denk dat de mannen op cnc zone daar hun hand niet voor om “draaien”. De meeste willen voor een kratje pils je graag helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Ik heb hetzelfde probleem gehad en me toen ook vrij lang afgevraagd waarom deze adapters niet verkocht werden. Mede doordat ik op meerdere plekken deze vraag tegen kwam.

Uiteindelijk een M33 bout gekocht en daar een adapter van laten draaien door iemand waar ik werk. De prijs kwam meer in het krattEN pils bereik mede doordat de M33x3.5 bout vrij duur was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Rein Peelen

Nieuw lid
21 dec 2020
17
1
Hellevoetsluis
Hallo Bub

Bedankt voor de info, dat is wel een goed idee. Ik ga kijken of ik zo'n bout kan kopen. Weet je nog wat de totaalprijs is geweest? Is het mogelijk dat jij dat weer kan laten maken? :)

Met vriendelijke groet, Rein.
 
Laatst bewerkt:

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey Rein,

De totaal prijs was 55 euro, 25 euro voor de bout en verzendkosten en 30 euro voor het draaiwerk. Ik gok dat 30 euro een vriendenprijs was, want hij is er vrij lang mee bezig geweest. Hij heeft alles uitgemeten zodat het M33 schroefdraad perfect parallel is met het M20 schroefdraad en dat het rotatie punt hetzelfde is. Het was gelijk duidelijk wie de vakman was.... ik niet.

Mvg

Bub
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Als je toch iemand dat verloop laat draaien, dan ga je toch niet lopen klooien met een bout met gerolde draad? Als je een stukje 40mm c45 assenstaal neemt, rammel je de binnen en buitendraad er in een opspanning in. Daarna steek je het verloop van de as af.
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Als je toch iemand dat verloop laat draaien, dan ga je toch niet lopen klooien met een bout met gerolde draad? Als je een stukje 40mm c45 assenstaal neemt, rammel je de binnen en buitendraad er in een opspanning in. Daarna steek je het verloop van de as af.
Het was een beetje een roeien met de riemen die je hebt verhaal. We hebben geen 40 mm c45 assenstaal. Wat betekend dat we een meter hadden moeten kopen (wat de kortste maat is die we kunnen inkopen) en gevoelsmatig zeg ik dat dat een stuk duurder is dan 25 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hoi Bub, jij bent weer een vakman in wat anders :) Is het mogelijk dat je nog een keer dat kan laten maken?

Met vriendelijke groet, Rein.
Ik zou het kunnen vragen voor je maar de man die dit gedaan heeft voor mij is ondertussen met pensioen en ben bang dat de andere mannen daar wat minder happig op zijn. Maar zal de vraag voor je neerleggen. Ik heb alleen pas na 6 jan een antwoord voor je.

Zoals andere forumleden voorstelden er zijn vast beter oplossingen dan een bout en het is en zal altijd een houtje touwtje oplossing zijn. Mijn netwerk bracht me dit maar misschien brengt woodworking.nl netwerk je een beter oplossing.

Mvg

Bub
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Ik heb heel wat draaiwerk gedaan en er waren altijd bergen materiaal in de stellingen. Als je iets moet draaien en je moet dan eerst gaan wachten op materiaal, gaat je geen blije klanten opleveren. Dat gebeurde alleen bij heel bijzondere dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34

Dit is er voor gemaakt (om afwijkende draad in te tappen/frezen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Rein Peelen

Nieuw lid
21 dec 2020
17
1
Hellevoetsluis
@ Chevy66, wil een adapter maken voor mij? Uiteraard voor eeuwige roem en dankbaarheid en penningen. De hoeveelheid? daar komen we wel uit.
@Enkhuizen, Dankjewel voor de link, ik had geen idee dat dat er is.
@Bub, dankjewel voor het aanbod om het te vragen aan de gepensioneerde man.

Allemaal alvast bedankt. Mvg Rein.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Als je geen haast hebt wil ik best een adapter voor je draaien. Het nieuwe atelier van mijn vrouw komt eerst, dan mijn eigen metaalwerkplaats, dus als je tot ergens in het najaar kan wachten. Mijn draaibank staat momenteel in onderdelen. Vroeger hadden we spinningwheels hier op het forum. Die deed ook draaiwerk. Maar daar heb ik ook al een tijd niets van gehoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Rein Peelen

Nieuw lid
21 dec 2020
17
1
Hellevoetsluis
Je heb nog werk zat lees ik, doe dat eerst rustig allemaal. Ik heb Spinningwheels een berichtje gestuurd, misschien dat hij wat kan doen. :) Bedankt voor de tip.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bekend verschijnsel als je hout bewerking en metaal bewerking doet als hobby is tijd een kostbaar Goed.
Ik ben nu zo ver mijn thuiswerk ben huisman eerst , dan mijn eigen hobby, kommen goede vrienden
Wil ik nog wel eens een gaatje vrij maken en verder heb ik moeten leren nee te zeggen door verschillende
Keer mijn neus te stoten, ( eigen schuld dikke bult ) ben ik zeer voorzichtig geworden meestal betekent,
In mijn geval een ander helpen kost het mij geld en materiaal en soms nog voor geen dankje wel .
Men heeft soms geen iedee wat voor tijd er in gaat zitten van even wat draaien ,op een hobby metaal bankje

Laast een bekende van mijn dochter 2 lagerbussen voor zijn brommer , zij goed jij komt met materiaal,
En mag zelf draaien op mijn bank , ik blijf er bij voor hulp hij dacht aan een a anderhalf uur klaar te zijn,
Klopt als alles goed gaat ja, zijn tekening klopte niet en daar ga je al om 2 uur begonnen pas klaar om 7 uur
In de avond ,hij dacht even snel wat te draaien , nu hellemaal gek op een draaibank, wil er ook een,
 
  • Leuk
Waarderingen: Rein Peelen

Rein Peelen

Nieuw lid
21 dec 2020
17
1
Hellevoetsluis
Bekend verschijnsel als je hout bewerking en metaal bewerking doet als hobby is tijd een kostbaar Goed.
Ik ben nu zo ver mijn thuiswerk ben huisman eerst , dan mijn eigen hobby, kommen goede vrienden
Wil ik nog wel eens een gaatje vrij maken en verder heb ik moeten leren nee te zeggen door verschillende
Keer mijn neus te stoten, ( eigen schuld dikke bult ) ben ik zeer voorzichtig geworden meestal betekent,
In mijn geval een ander helpen kost het mij geld en materiaal en soms nog voor geen dankje wel .
Men heeft soms geen iedee wat voor tijd er in gaat zitten van even wat draaien ,op een hobby metaal bankje

Laast een bekende van mijn dochter 2 lagerbussen voor zijn brommer , zij goed jij komt met materiaal,
En mag zelf draaien op mijn bank , ik blijf er bij voor hulp hij dacht aan een a anderhalf uur klaar te zijn,
Klopt als alles goed gaat ja, zijn tekening klopte niet en daar ga je al om 2 uur begonnen pas klaar om 7 uur
In de avond ,hij dacht even snel wat te draaien , nu hellemaal gek op een draaibank, wil er ook een,
Ik ken het Arend B, wil je even dit maken, wil je even dat repareren, wil je...kan je...heb je ff tijd om...
Allemaal ouwe jongens krentebrood, liefde werk oud papier.
Daarbij vrijwilligerswerk waar verrekte veel tijd in gaat zitten en daar zelfs wel eens nee tegen moet zeggen.
Nu zelfs mantelzorger voor mijn vrouw, gebroken heup, veel pijn en kan op dit moment niet uit de voeten maar ja, ik ga gewoon door want er is geen weg terug. Het glas is half vol en niet half leeg. :) Stel dat jij een adapter kan en wil draaien dan betaal ik ja daar gewoon voor. Een man een man een woord een woord.

Met vriendelijke groet, Rein.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.