Luchtontvochtiger werkplaats

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Wie heeft er een luchtontvochtiger in zijn onverwarmde werkplaats?
Heeft dit enig effect? Zo ja welke gebruik je?

Alvast bedankt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb een oude bestron, is de tweede in 12 jaar. Ik haal ze voor een paar tientjes van marktplaats af, werkt prima. Er zit een ruwe vochtmeter op, dwz, een draaiknop die zorgt dat hij uitslaat bij een bepaalde RV. Ik heb er een hygrometer bijgekocht om 'm in te stellen. Werkt in de zomer beter, in de winter is het vaak niet nodig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Tenzij je een erg tochtige werkplaats hebt, gaat de relatieve vochtigheid in een werkplaats niet zo een heel groot probleem zijn. De RV gaat een evenwicht zoeken met de omgeving en in principe nooit onder het dauwpunt. Ik heb nooit last van condens of abnormale roestvorming op gereedschappen. Sommige staalsoorten zijn erg gevoelig voor roesten (die roesten terwijl je er naar kijkt)en dat kan je enkel voorkomen door preventieve bescherming (olie). Mijn werkplaats is behoorlijk winddicht en vrijwel onverwarmd. Bij snelle verandering van weer (buiten warmer dan in de werkplaats) blijft de deur dicht. Anders is het gegarandeerd prijs.
Wil je je werkstukken behoeden voor werken (meubelmakerij), dan zal je ook een minimum temperatuur moeten behouden.
Als je een ontvochtiger plaatst moet je in de eerste plaats zorgen dat de werkplaats winddicht is. Zo niet blijf je ontvochtigen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb een ontvochtiger van Trotec in de werkplaats staan waar ik erg tevreden over ben. Die gebruik ik puur om de RH in de werkplaats op (ongeveer) hetzelfde niveau te brengen als de plek waar een werkstuk uiteindelijk komt te staan. Dat scheelt me een hoop gesleep met hout. Ik heb de mazzel dat ik een geïsoleerde en verwarmde werkplaats heb, dus erg vochtig wordt het er niet. Maar natuurlijk wel vochtiger dan in woonhuizen. Vandaar de Trotec.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Enkel naar de RV kijken is niet voldoende. De absolute vochtigheid is ook van tel. Als je een werkstuk uit een koude werkplaats met een relatieve lage RV naar een verwarmde woning met dezelfde RV brengt, gaat het evenwichtsvochtgehalte veranderen. De absolute vochtigheid blijft gelijk (de hoeveelheid vocht die in het hout zit), maar vermits je met een hogere temperatuur zit, gaat het hout verder uitdrogen en dus krimpen. En dan kan je nog in de problemen komen.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb sinds 2 maanden een Meaco DD8L Junior - Adsorptiedroger staan. Mijn werkplek is een onverwarmde en ongeïsoleerde garage. De relatieve luchtvochtigheid was op sommige momenten meer dan 80%.

Deze heb ik nu (ook door het betere weer) naar 50% kunnen krijgen. De droger verwarmt de lucht daarnaast ook een beetje.

Het is allemaal lapwerk, maar zorgt er wel voor dat ik niet de garage regelmatig helemaal warm hoef te stoken. Het elektriciteitsgebruik is ook veel beter dan een elektrische straalkachel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.