Loungebank - eerste "groot" project

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Daar wij vorig jaar (jan-20) een woning kochten/betrokken met daarbij een garage, kon ik eindelijk gaan hobbyen.

Qua gereedschap was ik al redelijk voorzien, maar vorig jaar uitgebreid met een Sp6000 inval-zaag & Bosch GTS 635-216 tafelzaag. Eerste projectje was een arcade-kast:


IMG_5933.jpeg

Deze is volledig opgebouwd uit MDF - was leuk om te doen!

Loop van het jaar niet veel geknutseld, alleen het e.e.a. geprobeerd en gedaan.... onlangs begaf onze loungebank het dus ik had nu mooi een argument om eens wat te gaan bouwen. na het opmeten van de kussens van de oude bank ben ik verder 'uit het hoofd' gaan werken met soms een kleine aantekening haha. Dus verder zonder ontwerp eigenlijk ...

Het doel? Tja eigenlijk behendigheid krijgen, 'dingen' proberen! Resultaat?

Een hoop geleerd...

- Ander zaagblad gebruiken (ipv 24T gelijk een 60T/5°negatief gekocht!) Dit geeft vele malen betere resultaten....
- impregneer met meer druk aanbrengen ivm anders te dik en druppels als gevolg (opgedroogd).
- balken altijd aan beide alle zijde zagen ivm betere afwerking
- een geleider & lengte blokkade realiseren voor afkortzaag ... zodat alles even lang is altijd 🥺
- een goede werkbank realiseren; gebruik een veel te kleine/lage tafel
- meer lijmen ... lijmen en lijmen. Minder schroeven (dus : mooiere houtverbindingen gebruiken!)

Verder: nooit meer vurenhout ... (behalve voor grof constructie werk als scheidingswandjes op zolder ;-) )

Al met al was het een leuke klus, hebben we een heerlijke tuinbank in de voortuin & ben ik weer 10x slimmer geworden met het e.e.a. er zijn veel dingen die ik anders zou doen de volgende keer... en dat was de bedoeling. :)

Eerste stappen:
een lading 50x50 balken en 48x22 regels gehaald en alles op maat gezaagd en half-half inkepingen gemaakt voor de poten & dwarsbalken & de balken opschuren en schaven.

IMG_8121.jpegIMG_8122.jpeg
IMG_8225.jpegIMG_8126.jpeg

Daarna de boel 3x voorzien van impregneer & 3x voorzien van beits (Sigma VS-X; daarna met Sigma DS TX. Beide licht eiken).


IMG_8156.jpegIMG_8201.jpegIMG_8202.jpeg

Om het zitgedeelte netjes te krijgen 2 hulpstukken op maat gemaakt met 2 stukken MDF voor de afstand, een stop-block aan de achterzijde om de latten op elkaar uit te lijnen. Dat ging prima zo!

IMG_8233.jpegIMG_8252.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en Fluo

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
De poten voorzien van stel-poten, welke ik nog had liggen van een Ikea kast. Ideaal
Alle latten zijn van onder af vast geschroefd, dit om inwatering tegen te gaan maar ook om de boel netjs te hebben bovenop.

IMG_8240.jpegIMG_8234.jpegIMG_8203.jpeg

En dan het eind resultaat:

Tevens nog 2 armleuningen gemaakt & gelijmd. Deze passen precies, iets hellend, tussen de ruglatten in.

IMG_8253.jpeg
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Netjes!
Waarom nooit meer vuren? Ik snap dat het niet het mooiste is maar verkijk je niet op hoe makkelijk het verwerkt omdat het zo zacht is, heeft ook voordelen voor waar het kan.
Mijn grootste zorg met vuren is dat het meeste aanbod wat ik heb gevonden echt superkrom blijkt te zijn, en ik geen vlakbank heb.
Ben jij tegen andere nadelen aangelopen?
 

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Netjes!
Waarom nooit meer vuren? Ik snap dat het niet het mooiste is maar verkijk je niet op hoe makkelijk het verwerkt omdat het zo zacht is, heeft ook voordelen voor waar het kan.
Mijn grootste zorg met vuren is dat het meeste aanbod wat ik heb gevonden echt superkrom blijkt te zijn, en ik geen vlakbank heb.
Ben jij tegen andere nadelen aangelopen?
juist de zachtheid gaf (in dit geval van de loungebank) meer nadelen dan voordelen. (los van het feit dat ik ook nog eens 6 lagen bescherming heb moeten toevoegen om hem buiten te kunnen zetten, maar dat wist ik van te voren hehe).

Nee, het was ook wel een beetje sarcasme van me. Er zullen zeker wel weer toepassingen komen dat ik naar vuren zal grijpen.

qua kromheid etc dit merk ik je wel bij de lokale DHZ zaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.