Losse veer of domino?

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
28
Brabantse Kempen
Hallo,

Afgelopen zaterdag in Zwolle o.a. een mooi stuk olijfhout opgehaald om hier een salontafels van te maken. Het idee is om aan 1 zijde ijzeren poten te gebruiken en aan de andere zijde de tafel door te laten lopen door het blad en het andere deel in verstek met elkaar te verbinden. Is het gebruik van domino’s hier DE methode of is een losse veer een beter alternatief? Ik heb nog geen domino en alhoewel er ooit vast wel 1 zal komen is het de vraag of dit al het goede moment is… Dient een losse veer van hetzelfde hout gemaakt te worden of juist van multiplex?
 

Bijlagen

  • EFE00BB6-A277-4C95-BADA-7FAF5738FA31.jpeg
    EFE00BB6-A277-4C95-BADA-7FAF5738FA31.jpeg
    96,4 KB · Weergaven: 54

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik zou een losse veer gebruiken van 1/3 van de dikte van het hout. Let wel gebruik voor de veer lengte richting. Losse veer kan je van ander hout maken en hoeft niet uit een stuk. Een kopse verbinding blijf je (enigzins) zien, scherp afzagen voor de zichtzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Mooi stukkie hout heb je gescoord. Gaat een mooie tafel worden denk ik zo.
Ga je de randen grillig laten en eventueel de gaten vullen met epoxy of houd je het verder simpel?
(we zie hier wel een bouwverslag & eindresultaat verschijnen, toch?)

De domino zou hier goed voor kunnen werken, maar een losse veer kan ook. Die kan je gewoon met de bovenfrees infrezen (of met de hand als je dat aandurft). En die heeft over de gehele breedte van de tafel een verbinding, terwijl de domino maar op enkele punten verbindt, maar wel weer makkelijker/sneller te maken is. Bij het infrezen van een veer moet je zeker ook secuur werken om deze exact parallel aan de kopse kant te laten lopen.
Een veer kan van om het even welk hout worden gemaakt (al zou ik geen populier nemen...), zolang je er maar voor zorgt dat je de vezelrichting juist plaatst. Dat de veer dus niet in de lengte kan splijten en daarmee geen sterkte toevoegt. Kan dus massief hout zijn, maar kan ook multiplex zijn.

De verstekhoeken zeker met aandacht zagen/schaven, het zou jammer zijn als de naad open gaat staan, daar ga je je altijd aan storen. Wordt dat 2x 45 graden tegen elkaar?

Of ik hiervoor een domino zou kopen, weet ik niet. Maar ik heb makkelijk praten met de domino hier in de kast, die er ook is gekomen omdat ik er een paar projecten voor had. (maar als je 'm toch een keer wilt uitproberen, je bent welkom)
Let wel op, als je eenmaal een Festool koopt, staat er zo een hele stapel van die grijsgroene koffers!
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Mooi stukkie hout heb je gescoord. Gaat een mooie tafel worden denk ik zo.
Ga je de randen grillig laten en eventueel de gaten vullen met epoxy of houd je het verder simpel?
(we zie hier wel een bouwverslag & eindresultaat verschijnen, toch?)

De domino zou hier goed voor kunnen werken, maar een losse veer kan ook. Die kan je gewoon met de bovenfrees infrezen (of met de hand als je dat aandurft). En die heeft over de gehele breedte van de tafel een verbinding, terwijl de domino maar op enkele punten verbindt, maar wel weer makkelijker/sneller te maken is. Bij het infrezen van een veer moet je zeker ook secuur werken om deze exact parallel aan de kopse kant te laten lopen.
Een veer kan van om het even welk hout worden gemaakt (al zou ik geen populier nemen...), zolang je er maar voor zorgt dat je de vezelrichting juist plaatst. Dat de veer dus niet in de lengte kan splijten en daarmee geen sterkte toevoegt. Kan dus massief hout zijn, maar kan ook multiplex zijn.

De verstekhoeken zeker met aandacht zagen/schaven, het zou jammer zijn als de naad open gaat staan, daar ga je je altijd aan storen. Wordt dat 2x 45 graden tegen elkaar?

Of ik hiervoor een domino zou kopen, weet ik niet. Maar ik heb makkelijk praten met de domino hier in de kast, die er ook is gekomen omdat ik er een paar projecten voor had. (maar als je 'm toch een keer wilt uitproberen, je bent welkom)
Let wel op, als je eenmaal een Festool koopt, staat er zo een hele stapel van die grijsgroene koffers!
Ik heb tussen 2001 en 2005 vier Festool machines gekocht en het is erbij gebleven. Het hoeft dus niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

jorisvh

Post veel
Mooi stuk hout!

Waarom niet optie 3: geen van beiden?
Als er aan de andere zijde poten komen, zijn de krachten in de verbinding beperkt, geen uitkraging, geen momenten.
Ik vermoed dat het hout redelijk dik is in verhouding tot lengte/breedte + door verstek heb je al 40% meer lijmoppervlak.
Enkel lijmen volstaat volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
28
Brabantse Kempen
Allemaal bedankt voor de reacties! Weer genoeg om over na te denken en uiteraard laat ik het resultaat zien. Ik ben gestart met het schuren, daar gaat nog wel de nodige tijd in zitten…
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
28
Brabantse Kempen
Mooi stukkie hout heb je gescoord. Gaat een mooie tafel worden denk ik zo.
Ga je de randen grillig laten en eventueel de gaten vullen met epoxy of houd je het verder simpel?
(we zie hier wel een bouwverslag & eindresultaat verschijnen, toch?)

De domino zou hier goed voor kunnen werken, maar een losse veer kan ook. Die kan je gewoon met de bovenfrees infrezen (of met de hand als je dat aandurft). En die heeft over de gehele breedte van de tafel een verbinding, terwijl de domino maar op enkele punten verbindt, maar wel weer makkelijker/sneller te maken is. Bij het infrezen van een veer moet je zeker ook secuur werken om deze exact parallel aan de kopse kant te laten lopen.
Een veer kan van om het even welk hout worden gemaakt (al zou ik geen populier nemen...), zolang je er maar voor zorgt dat je de vezelrichting juist plaatst. Dat de veer dus niet in de lengte kan splijten en daarmee geen sterkte toevoegt. Kan dus massief hout zijn, maar kan ook multiplex zijn.

De verstekhoeken zeker met aandacht zagen/schaven, het zou jammer zijn als de naad open gaat staan, daar ga je je altijd aan storen. Wordt dat 2x 45 graden tegen elkaar?

Of ik hiervoor een domino zou kopen, weet ik niet. Maar ik heb makkelijk praten met de domino hier in de kast, die er ook is gekomen omdat ik er een paar projecten voor had. (maar als je 'm toch een keer wilt uitproberen, je bent welkom)
Let wel op, als je eenmaal een Festool koopt, staat er zo een hele stapel van die grijsgroene koffers!
De randen blijven grillig (wel de bast er af). De gaten worden inderdaad gedicht met epoxy, heb nog ik nooit gedaan dus dat is altijd leuk 👍.

Ben je al weer begonnen bij Matthijs?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.