Lintzaagmachine HBM of Record kopen?

ronalds

Nieuw lid
13 aug 2020
7
1
Hallo forumleden,

Ik heb laatst een HBM 250 lintzaagmachine gekocht puur voor de hobby. Ik ben heel tevreden over hoe hij zaagt en de afwerking, zoals het stevige frame, de handige knoppen en verstelbaarheid van alle geleiders. De langsgeleider heeft wat speling maar ik kan er mee leven.

Nu heb ik alles goed afgesteld en ervoor gezorgd dat de machine (incl. onderstel) stabiel en vlak staan.
Maar de machine trilt behoorlijk, en ik denk dat het trillen veel minder zou moeten zijn, ook in deze prijsklasse. Ik heb de zaag eraf gehaald, de rubbers op de wielen, de riem om de motor verzet ( twee standen), alle bouten gecheckt en vastgedraaid maar de trilling blijft helaas en lijkt zich rondom de motor te concentreren.

Met deze info heb ik HBM gemaild en de machine gaat waarschijnlijk retour.
Om een lang verhaal kort te maken, wat is wijs. Ik zoek een machine van max. 300 euro en verwacht dat die wel te vinden moet zijn, ook zonder dat het enorm trilt. Ik zit naar de Record Power BS250 bij Baptist te kijken, zonder onderstel 299.

Weet iemand of deze Record kwalitief hetzelfde of beter is dan de HBM 250 en of die trilling daar ook speelt?

Alvast bedankt !
Ronald
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Alles wat ronddraait kan trillingen veroorzaken door onbalans.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Hoi Boktor,
Zou het in de as(sen) of de lagers kunnen zitten denk je? Hebben duurdere machine daar minder last van?


Meestal zit het in de loopwielen, gelijk de banden van een auto. Kan ook evt in de pullies zitten als die er op zitten.
 

ronalds

Nieuw lid
13 aug 2020
7
1
Off-topic, maar ik vind het bijzonder dat je dit gedeelte van het forum kiest voor zo’n vraag, terwijl er diverse specifiek gereedschap gerelateerde gedeeltes zijn.....
Excuses, het was ook niet bedoeling het hier te posten, ik had de gereedschappen gekozen maar het is toch niet helemaal goed gegaan.🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

ronalds

Nieuw lid
13 aug 2020
7
1
De Hbm heb ik teruggebracht en ik ben voor een groter model gegaan bij Baptist, de Record 300E. Het is ook duidelijk een verschil in stevigheid en kwaliteit moet ik zeggen (het verschil in prijs is dat ook, meer dan het dubbele t.o.v. de Record BS250, die weer vergelijkbaar is met de HBM 250).

De aan/uit knop geeft een storing bij mijn machine, ik heb het gemeld bij Baptist.
Hij gaat aan, maar meteen weer uit als je de knop loslaat. Is dat een beveiliging of kortsluiting, heeft iemand dat wel eens gezien/meegemaakt? (Hij heeft het even gedaan, ik heb paar stukjes gezaagd)
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
De Hbm heb ik teruggebracht en ik ben voor een groter model gegaan bij Baptist, de Record 300E. Het is ook duidelijk een verschil in stevigheid en kwaliteit moet ik zeggen (het verschil in prijs is dat ook, meer dan het dubbele t.o.v. de Record BS250, die weer vergelijkbaar is met de HBM 250).

De aan/uit knop geeft een storing bij mijn machine, ik heb het gemeld bij Baptist.
Hij gaat aan, maar meteen weer uit als je de knop loslaat. Is dat een beveiliging of kortsluiting, heeft iemand dat wel eens gezien/meegemaakt? (Hij heeft het even gedaan, ik heb paar stukjes gezaagd)

Ja, en volgens mij is dat de magnetische stop/rem die je dan moet switchen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als ie niet aanblijft is er ergens een beveiligings schakelaar van een kap of deur niet gesloten of de magneet schakelaar is kapot.
 

ronalds

Nieuw lid
13 aug 2020
7
1
3dmazter de magneetschakelaar is inderdaad defect. Vandaag heb ik een nieuwe binnen gekregen en de machine loopt weer :)
Dat is netjes opgelost door Baptist. Ik heb nog meer vragen uitstaan bij hun, zoals de langsgeleider dit niet haaks is en het blad wat ook niet overal even vlak is. Het kunststof inzet stukje in de tafel is te dun en daardoor zakt het hout erin. Ook zit er speling in de rechtersleuf van de dwarsgeleider waardoor afwijkingen ontstaan met haaks zagen.

Hebben jullie ook ervaringen met dit soort ''oneffenheden''?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
De langsgeleider kun je verstellen, maar je moet hem niet gelijk haaks zetten, maar eerst kijken hoe de zaag zaagt en dan de langsgeleider instellen naar de zaagsnede.
In de sleuven zit altijd wel wat speling. Op zich vind ik dat niet zo belangrijk bij een lintzaag, omdat een lintzaag eigenlijk niet voor het hele fijne werk is. Mocht je toch wat minder speling willen, dan kun je overwegen iets langs de geleider te lijmen
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
3dmazter de magneetschakelaar is inderdaad defect. Vandaag heb ik een nieuwe binnen gekregen en de machine loopt weer :)
Dat is netjes opgelost door Baptist. Ik heb nog meer vragen uitstaan bij hun, zoals de langsgeleider dit niet haaks is en het blad wat ook niet overal even vlak is. Het kunststof inzet stukje in de tafel is te dun en daardoor zakt het hout erin. Ook zit er speling in de rechtersleuf van de dwarsgeleider waardoor afwijkingen ontstaan met haaks zagen.

Hebben jullie ook ervaringen met dit soort ''oneffenheden''?

kunstof inzet stuk is bij mij ook te laag (hbm machine) ik heb een zero clearance insert gemaakt van mdf met een ingefreest randje voor de goede diepte.
Aanrader want nu schieten die kleine stukje hout niet tussen de geleiders.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb een aantal inzet stukjes gemaakt van multiplex. Werkt ook prima.
Wel ook eenaantal gaten erin geboord, zodat het zaagsel een beetje weg kan.
 

ronalds

Nieuw lid
13 aug 2020
7
1
Dank voor jullie tips handig18 en 3dmazter. Ik heb een nieuwe ontvangen van Baptist maar dat is natuurlijk exact hetzelfde, dus ik ga er zelf een maken (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.