Lintzaaggeleiders van Romtools: ervaringen?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben me aan het verdiepen in het fenomeen lintzagen in de aanloop naar de aanschaf van iets nieuws/anders.
Lintzaag geleiders met lagers: het gaat me dus om iets wat eventueel ook zelf op een oudere/bestaande lintzaag te monteren is.
Carter products heeft kant en klare sets (duur!), maar Carter levert niet buiten Noord Amerika. Het betaalbare alternatief is van Romtools. De vraag is: is er iemand die ervaring heeft met de lintzaaggeleiders van Romtools?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Jep, geen klachten. Stevig blok staal, in mijn ogen goede geleiders. Verder bijzonder weinig over te melden. Ik had 'm besteld bij de oorspronkelijke fabrikant in geloof ik hongarije.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Twee gedachten één topic.
Meteen een vervolgvraag, is er iemand die ervaring heeft met een setje van romtools op een Inca Euro 260?
Het kan liggen aan mijn skills om de lintzaag goed af te stellen, maar bij het herzagen van ongeveer 13cm hoog hout gaat het lint naar een tijdjes toch aardig zijn eigen weg.

Eenvoudige oplossing: uit vrije hand zagen zonder geleider, maar ook dan schiet je wel eens uit en kan je net zo goed met de cirkelzaagtafel zagen.
Ingewikkelde(en voor mij eindeloos te herhalen) oplossing: het opnieuw afstellen van het nieuwe lint, voor op het wiel, de blokjes(met vlakke kanten) met 0,1mm speling tegen het lint, langsgeleider stellen na een stukje proefzagen.. Kortom, zoals veel instructiefilmpjes op internet.
Het nadeel van blokjes is dat ze maar een een klein gedeelte van de bredere zaaglinten ondersteunen en rond kunnen slijten waardoor het lint gemakkelijk "zwikt".

Een andere oplossing, de geleiders van romtools. Voor mij lijkt dit ideaal, maar ik kan het mis hebben en daarom de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben op de Euro 260 of vergelijkbare kleine machines.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Twee gedachten één topic.
Meteen een vervolgvraag, is er iemand die ervaring heeft met een setje van romtools op een Inca Euro 260?
Het kan liggen aan mijn skills om de lintzaag goed af te stellen, maar bij het herzagen van ongeveer 13cm hoog hout gaat het lint naar een tijdjes toch aardig zijn eigen weg.

Eenvoudige oplossing: uit vrije hand zagen zonder geleider, maar ook dan schiet je wel eens uit en kan je net zo goed met de cirkelzaagtafel zagen.
Ingewikkelde(en voor mij eindeloos te herhalen) oplossing: het opnieuw afstellen van het nieuwe lint, voor op het wiel, de blokjes(met vlakke kanten) met 0,1mm speling tegen het lint, langsgeleider stellen na een stukje proefzagen.. Kortom, zoals veel instructiefilmpjes op internet.
Het nadeel van blokjes is dat ze maar een een klein gedeelte van de bredere zaaglinten ondersteunen en rond kunnen slijten waardoor het lint gemakkelijk "zwikt".

Een andere oplossing, de geleiders van romtools. Voor mij lijkt dit ideaal, maar ik kan het mis hebben en daarom de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben op de Euro 260 of vergelijkbare kleine machines.
Ben je er zeker van dat je een goed zaaglint gebruikt? Een lint dat verloopt doet dat ook in de duurste zaaglintgeleider.

jaap
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je lint goed is, dan zou je in principe je geleiders niet nodig hebben.
Ik zie de geleiders vooral nodig bij het zagen van bochten.
Het lint loopt vooral weg als je b.v. Een lint voor meerdere doeleinden gebruikt, zoals bochten/cirkels zagen en recht zagen.
Ook moet het lint scherp zijn en goed gezet.
Dus eigenlijk moet je met een lint waarmee je bochten/cirkels zaagt, niet ook recht willen zagen.
Ik doe dit zelf wel en zaag dan als ik recht moet zagen meestal uit de vrije hand.
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ik heb ook een setje. Ik ben er zeer tevreden over. Goede kwaliteit.
Ik heb een setje genomen voor bochtige zaagwerk.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Twee gedachten één topic.
Meteen een vervolgvraag, is er iemand die ervaring heeft met een setje van romtools op een Inca Euro 260?
Het kan liggen aan mijn skills om de lintzaag goed af te stellen, maar bij het herzagen van ongeveer 13cm hoog hout gaat het lint naar een tijdjes toch aardig zijn eigen weg.

Eenvoudige oplossing: uit vrije hand zagen zonder geleider, maar ook dan schiet je wel eens uit en kan je net zo goed met de cirkelzaagtafel zagen.
Ingewikkelde(en voor mij eindeloos te herhalen) oplossing: het opnieuw afstellen van het nieuwe lint, voor op het wiel, de blokjes(met vlakke kanten) met 0,1mm speling tegen het lint, langsgeleider stellen na een stukje proefzagen.. Kortom, zoals veel instructiefilmpjes op internet.
Het nadeel van blokjes is dat ze maar een een klein gedeelte van de bredere zaaglinten ondersteunen en rond kunnen slij)ten waardoor het lint gemakkelijk "zwikt".

Een andere oplossing, de geleiders van romtools. Voor mij lijkt dit ideaal, maar ik kan het mis hebben en daarom de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben op de Euro 260 of vergelijkbare kleine machines.
Ik heb tot voor kort zelf een Electra Beckum BAS315 lintzaag gehad, die had vrij basale geleiders. Ik had voor die zaag een apart lint dat ik alleen voor herzagen gebruikte. Met de geleiders hoefde ik nooit veel te doen: zaagsnedes waren altijd netjes en recht (langs een provisorische langsgeleider - balkje met twee lijmklemmetjes op de tafel). Voor het zagen van groen hout en voor kleiner bochtenwerk had ik aparte linten. Voor het werk wat ik toen deed prima. Maar ik wil straks wat meer nauwkeurigheid op de lintzaag. Tot een week of twee geleden had ik nog geen idee over het goed afstellen van een lintzaag..:oops:. Nu heb ik daar een veel beter beeld bij.
Voor het afstellen van je lintzaag kan ik je verwijzen naar de “bandsaw workshop” video’s van Alex Snodgras op YouTube. En inderdaad, zoals Jaap aangeeft: even goed naar de conditie van je zaaglint kijken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Hij zit bij mij op een Inca 500 ik moest alleen een blokje van de nieuwe geleider afhalen of van de Inca een stukje van de oude geleider afhalen (zagen)
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Het heeft me niet losgelaten. Om nu ruim 50 euro te betalen voor iets wat misschien niet werkt heeft me er toe gezet om het gewoon zelf eens te proberen.
Mijn lint is niet nieuw maar ook niet echt oud, het grootste nadeel van deze inca machines zijn in mijn ogen de geleide-blokjes. Na bochtig zaagwerk slijten ze iets rond waardoor het zaaglint meer speling krijgt. Je kan ze recht vijlen of machinaal schuren maar wie zegt dat ze dan exact haaks zijn... Daarnaast is het blokje maar een mm of 8 in het vierkant waardoor je bij een zaaglint van 18mm nog niet eens de helft aan geleiding hebt.
Goed, twee keer twee lagers er tegen aan en het lint kan geen kant meer op, dacht ik.

Met wat oud ijzer(aluminium) een paar oude lagers en wat ijzerwaren ben ik aan de slag gegaan.
Mijn doel was om alleen lagers aan de zijkant van het lint te hebben dus ik kon een relatief klein alu blokje gebruiken. Het eerste model bleek iets te schuin geboord waardoor het blok niet haaks op het zaaglint stond. (kenners weten dat de nca ook best wat speling heeft wat dat betreft)
Vervolgens heb ik twee uitsparingen gefreesd met mijn kolomboor met kruistafel en nog een "geleider pen" gemonteerd.
Na het 3e model had ik eindelijk voor elkaar wat ik voor ogen had. Vervolgens de geleiders afgesteld en een stukje gezaagd, wat een verschil..... De enige wiebel in de zaagsnede komt door de langsgeleider waar niet altijd evenveel druk op stond.
Nu nog voorzien van nieuwe lagers, inbusboutjes met een gladde hals en een iets dikkere "geleider pen" tegen het wiebelen. Daarna een geleider maken voor de onderzijde en een goede langsgeleider.

Hieronder een klein verslagje.


Zaaglint geleider (4).jpg
Tappen
Zaaglint geleider (6).jpg
Eerste prototype


Zaaglint geleider (3).jpg
Eerste prototype zit niet haaks op het m8 schroefdraad en zaaglint.
Zaaglint geleider (2).jpg
Frezen 3e probeersel
Zaaglint geleider (9).jpg

3e probeersel afgesteld, met de lagers tegen het lint. Niet te strak maar ook niet te los.
Zaaglint geleider (12).jpg

M'n meest rechte zaagsnede ooit op deze machine...Zaaglint geleider (13).jpg
Zaaglint geleider (10).jpg
Zaaglint geleider (14).jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR en EdP

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Arjan, begrijp ik je goed dat jij de conclusie trekt dat de oplossing van Romtools werkt? Ik hoor het graag, groeten Crossbow, die ook een Inca heeft.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ja, in principe wel. Maar, ik betwijfel of de blokken van romtools passen op de Euro 260. Het alu blokje wat ik er achter heb is ongeveer 12mm dik en heeft dan aan de achterzijde ongeveer 12 mm over. Ik heb ze niet opgemeten maar als ik naar het voorbeeld hierboven kijk lijkt het blok een stuk dikker te zijn. Dan hebben we het ook nog niet gehad over de hoogte van het blokje icm de stift en lager van de "achter geleider".

Goed, je zal moeten vragen wat de afmetingen zijn en het dan even controleren.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
De blokjes van romtools passen.
Ik heb een Inca 500 en die heeft dezelfde bevestiging als de Inca 260, volgens mij.
De blokjes van romtools moet je alleen een gedeelte vanaf halen, gaat eenvoudig met een imbussleuteltje.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
De blokjes van romtools passen.
Ik heb een Inca 500 en die heeft dezelfde bevestiging als de Inca 260, volgens mij.
De blokjes van romtools moet je alleen een gedeelte vanaf halen, gaat eenvoudig met een imbussleuteltje.
Nou dat is dus niet zo. Ze mogen op elkaar lijken maar bij een 500 heb je veel meer ruimte achter het lint om een blokje te monteren. Zie hieronder de afstand vanaf voorzijde zaaglint tot aan de bus waar de bevestigingspen in gaat.
inca 260.jpg
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Mijn ervaring met Romtools is erg goed.
Aftersale service is ook prima.

Heb de 4 cm blokken op mijn Scheppach zitten.
De onderste geleider moest wat aangepast en iets van het blok weggefreest worden.

Door 8 mm bouten te gebruiken kunnen de originele stelmoeren voor het blok weer gebruikt worden.
Blijft het nagenoeg ongewijzigd.
Het past allemaal wel, maar is soms echt millimeter werk wat ruimte voor de blokken betreft.

De Scheppach zaagt nu erg mooi recht!!

Btw, zaaglint moet nog wat nagesteld worden.
 

Bijlagen

  • _DSC5899.jpg
    _DSC5899.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 30
  • _DSC5896.jpg
    _DSC5896.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hey Marco, dat ziet er mooie uit. Kan je mij vertellen wat de afmetingen zijn van het aluminiumblok? Heb je zelf in het blok gefreesd?

Gr Arjen
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
: Het blok is 4 cm breed, 4 cm hoog en 3 cm diep.

Het bovenste blok past zonder aanpassingen, zit wel strak tegen de machinebody.

Heb van het onderste lagerblok materiaal weggefreesd met de Dremel om het druklager kwijt te kunnen.

Bij de onderste geleider heb ik namelijk in de eerste instantie het druklager weer op de originele manier moeten monteren omdat er geen ruimte was voor het druklager van de Romtools versie.

Inmiddels heb ik na proefzagen met diverse linten beide originele Scheppach geleiders teruggezet omdat de Romtools lagerblokken op mijn Scheppach onvoldoende stelmogelijkheden hadden. het zat al strak tegen de machine.

Dit past dus helaas net niet op de Scheppach HBS 32 Vario.
Erg jammer, het was de perfecte oplossing geweest.

Ben wel tevreden over de Romtools blokken, wil ze ook niet verkopen.

Mocht je echt moeten improviseren hier misschien wat bruikbaars :

Een heel verhaal geworden, misschien heeft iemand anders er wat aan.
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Inmiddels heb ik na proefzagen met diverse linten beide originele Scheppach geleiders teruggezet omdat de Romtools lagerblokken op mijn Scheppach onvoldoende stelmogelijkheden hadden. het zat al strak tegen de machine.
Hey Marco, bedankt voor je terugkoppeling. Echt jammer dat ze niet goed passen, zonde van de investering. Ik weet zeker dat andere lezers hier hun voordeel mee doen.

Ik heb Romtools gevraagd of ze op mijn Inca 260 zouden passen en hun reactie was dat ze op bijna alle zaagmachines passen en ook op de Inca modellen, zij het met wat aanpassingen. Ik weet nu toch zeker dat ze niet fatsoenlijk op een Euro 260 passen. (of je moet onder "wat aanpassingen" verstaan dat je complete machineonderdelen weg freest en opnieuw maakt).
Het nadeel van de kleinere lintzagen is dat er gewoon weinig ruimte is voor de blokken.

Ondertussen ben ik verder gegaan met mijn eigen probeersel en de het resultaat is goed. Ik denk dat ik daar een apart draadje voor open om anderen te inspireren. Het wachten is nu op 8 stuks 626 lager en dan kan het afstellen beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.