Lintzaag vraagje ?

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik wil me graag een paar nieuwe lintzagen aanschaffen, is mijn keuze juist bij een
Hardpoint 1Omm 4TPI
Hardpoint 20mm 3TPI
Of :
Koolstofstaal 10 mm 4TPI
Koolstofstaal 20 mm 3TPI
Ik werk meestal met eik!
Mvg,
Rudy
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik zou kiezen voor de hardpoint, maar aantal tpi is sterk afhankelijk van wat je wilt zagen, vers, dun, dik, mag het ruw zijn enz.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Koolstofstaal.Als het lint bot is, ga je er met de vijl over en een half uurtje later heb je terug een perfect lint.Koolstofstaal zal sneller bot worden, maar scherpen kost niets (een vijl gaat wel even mee). En doordat je geen kosten hebt, zal er minder de neiging zijn om lang met een lint te blijven doorgaan wat zijn beste tijd heeft gehad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Ik heb een aantal verschillende linten hier liggen, maar ik heb een bloedhekel aan linten wisselen. Ik zaag dus vrijwel alles met 4tpi hardpointlint.

Jaja, lui...
+ 1
Heel veel dhz lintzagen kunnen nauwelijks een lint van 20mm aan. Dat is natuurlijk niet het geval voor deze zaag.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Koolstofstaal.Als het lint bot is, ga je er met de vijl over en een half uurtje later heb je terug een perfect lint.Koolstofstaal zal sneller bot worden, maar scherpen kost niets (een vijl gaat wel even mee). En doordat je geen kosten hebt, zal er minder de neiging zijn om lang met een lint te blijven doorgaan wat zijn beste tijd heeft gehad.
Hardpoint kun je ook prima slijpen op een slijpsteen en kost geen half uur😎
Je hoeft op de slijpsteen maar net het puntje te slijpen. Ik heb nu een lint van 16mm met 3tpi ca 4x geslepen.:p
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hardpoint kun je ook prima slijpen op een slijpsteen en kost geen half uur😎
Je hoeft op de slijpsteen maar net het puntje te slijpen. Ik heb nu een lint van 16mm met 3tpi ca 4x geslepen.:p
Zijn er ergens filmpjes te vinden om dit te slijpen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Hardpoint kun je ook prima slijpen op een slijpsteen en kost geen half uur😎
Je hoeft op de slijpsteen maar net het puntje te slijpen. Ik heb nu een lint van 16mm met 3tpi ca 4x geslepen.:p
Doe je dit op een gewone werkbankslijper?
Een lint van 3 TPI heeft een steek van 8 mm, dan heb je wel al wat ruimte. Het grofste lint dat ik gebruik is 5 of 6 TPI (weet het niet juist), dan is er al heel wat minder plaats voor de slijpsteen, tenzij je een dun steentje gebruikt.
Ik gebruik liever een kleinere steek omdat dat voor mijn toepassingen (voorbereiden draaihout) veiliger is.
Maar dat maakt dat slijpen ook wat langer duurt. Een drie TPI heeft maar de helft van de tanden van een 6 TPI :oops:.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
3-4 tpi doe ik inderdaad op de werkbankslijper, gaat perfect.
Fijner gebruik ik eigenlijk niet:cool:, maar deze zou je inderdaad prima kunnen slijpen met een dremel, als je tenminste nog een beetje goede ogen hebt:p.
Voor mij werkt dit in ieder geval niet meer, omdat ik dan na een 20 tanden niet meer zie waar ik moet slijpen.
Om draaihout voor te bereiden gebruik ik altijd 3 tpi en zelfs als ik dun hout moet zagen 6-12mm, doe ik dit meestal met 3tpi, omdat ik ik het inderdaad niet zoek om een lint te wisselen voor een paar zaagsneden.
De snijkanten worden alleen een beetje ruw:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.