Lintzaag vraag

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
135
Mijn “nieuwe“ lintzaag heeft zaagtanden niet op het midden van het wiel lopen maar het over het randje. Is me nooit opgevallen bij andere zagen, maar klopt dit eigenlijk wel?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn “nieuwe“ lintzaag heeft zaagtanden niet op het midden van het wiel lopen maar het over het randje. Is me nooit opgevallen bij andere zagen, maar klopt dit eigenlijk wel?
heb ook een lintzaag, maar gebruik die slechts sporadisch
volgens wat ik meestal gelezen heb, MOETEN de tanden buiten het wiel - of minstens de rubber die er op ligt - uitsteken, omdat ze anders de rubber zouden afzagen
bij elke zaag - zelfs een handzaag - staan de tanden afwisselend (links x rechts) naar buiten
dus het blad moet op de rubber van je wiel lopen, maar als de tanden dat ook doen, dan vreten ze je rubber weg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Als je platte wielen hebt horen de tanden over de rand. Bij bolle wielen ligt het lint in het midden van het wiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
135
Ja.. is eigelijk wel logisch bij gezette zagen. Dat zou betekenen dat ik dus per zaag breedte de boel moet instellen? Breedste is 1” en smalste 1/4” of zoiets.
zaag laten lopen en dan over het randje stellen zodat ie er net niet afloopt
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
zaag laten lopen en dan over het randje stellen zodat ie er net niet afloopt
Hoe het bij jouw zaag moet zal in de handleiding staan. Voor het juist richten van de zaag beter niet de zaag laten draaien maar met de hand het bovenste wiel even rondhalen. De zaag reageert vrijwel direct naar de evenwichtspositie. Je ziet dan precies wat de zaag doet. Je zult waarschijnlijk sowieso de afscherming open moeten hebben om te zien wat de zaag doet, dus de zaag dan laten draaien is niet echt handig.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
926
318
Haha, @chevvy66, ik heb het al eens vermeld ergens, maar mijn Scheppach lintzaag was geen stellen tegen aan. Alles, af fabriek, perfect afgesteld, aansluiten en zagen. Inmiddels een ander lint op gezet voor ander werk. Geen gedoe, aantal slagen tellen om te ontspannen, gelijk aantal slagen om te spannen, perfect. Blij met het zaagje.... (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Roel22, ik denk niet dat ik je bijdrage helemaal kan volgen. Wil je proberen te verduidelijken wat je precies bedoeld?
 
Mijn “nieuwe“ lintzaag heeft zaagtanden niet op het midden van het wiel lopen maar het over het randje. Is me nooit opgevallen bij andere zagen, maar klopt dit eigenlijk wel?
Bij lintzagen bestaan er twee situaties. Bij de ene moeten de tanden net over het wiel liggen, de voering van het wiel is hierbij vlak. Bij de andere is het Rubber van het wiel bol. Het lint moet in dat geval in het midden van het wiel liggen. Door de bolle vorm van de voering liggen de tanden van het lint net vrij van het rubber.

M.vr.gr. Jan
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
926
318
@chevvy66 Ik doelde op je opmerking dat je elke nieuwe zaag moet stellen.
Nou, soms dus niet. Dat was waar ik op doelde.
Maar wellicht lees ik je opmerking verkeerd en bedoel je iets anders?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Het is me nu duidelijk wat je bedoelde. Ik vond je bericht wat onduidelijk omschreven. Als ik iets niet begrijp vraag ik gewoon om verduidelijking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.