Lintzaag voor het zagen van dikfineer

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.450
1.229
Ulvenhout
Het lijkt me leuk om zelf dikfineer te kunnen zagen van een mooie balk hout. Maar zoals bij velen is ook mijn ruimte beperkt. Voordat ik het idee compleet uit m'n gedachten zet moet ik eerst eens weten, wat zijn de minimale eisen voor een lintzaag om dit goed te kunnen doen?
Ik weet dat je een lint nodig hebt met weinig tanden, en liefst een zaaghoogte van zo'n 15 à 20 cm? Maar verder?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.700
938
Moordrecht
Het kon met mijn Inca260 ook tot max 12 cm, maar het liefst voldoende vermogen en afstelbaar met voldoende spanning om dit te kunnen. Wat ik makkelijk vind is een hoog fence. Ik heb er ook een Bow products guidepro bij, een keer ernstig in de aanbieding gekocht.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
512
526
Heb hier zelf ook wel mee geexpirementeerd. Ik weet niet of elke lintzaag dit goed doet maar in mijn geval, (een goed afgestelde Laguna 1412 met een goed zaaglint) werkt prima. Hetgeen ik mis om het vaker dan incidenteel te doen is een vandikteschuurmachine om het glad te krijgen (aan 2 kanten)

Als je je hout vlakt op een vlakbank heb je sowieso 1 gladde kant en dus heb je maar 1 "zaagkant" die je nog goed glad moet krijgen nadat je met de lintzaag gezaagd hebt. glad maken kan natuurlijk ook na het verlijmen op het stuk hout wat je gaat fineren maar vind dat niet erg prettig werken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.402
1.265
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een Meber 320 (?; ik zou even moeten kijken wat de precieze typenaam is). Een hoge fence heb ik zelf gemaakt. Ik weet niet hoe jij 'dikfineer' definieert, maar ik zaag er regelmatig latjes voor zeskantige hengelkokers mee (vlakken, 5mm dik zagen, dan door de vandiktebank tot 4.5 mm), 3mm latjes voor (vliegen)doosjes (vlakken, 3.5 mm zagen en de andere kant vlakken op de VVD-bank of met de handschaaf), en 2mm latjes voor de inserts van de doosjes en voor gelamineerde, (stoom)gebogen schepnetten (vlakken, 2.5 mm zagen, andere kant vlakken met de handschaaf).

• Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.