Lintzaag problemen.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik had het er met @L.N. ook al even over op een ander forum, maar ik heb wat issues met mijn lintzaag.
Een Record power Sabre BS450 welteverstaan.

Ik heb verschilelnde tuffsaw linten erbij en dacht het te kunnen gaan gebruiken voor het bookmatchen van gitaartops (20cm esdoorn bijv.)
Dus ik een 3/4" 3tpi M42 zaag erop en voor een ander project dacht ik wel even een 20cm brede en 2m lange anigre plank doormidden te zagen.

De plank eerst netjes gevlakt en op dikte gemaakt. Proefstukje gepakt (wat kleiner stukje) om de drift te bekijken en dat leek allemaal goed.
Spanning goed, drift goed en geleiders kort afgesteld op de zaag.

Moment van de waardaar. Gelieder afgesteld en duwen maar.....maar daar ging het mis.
Het ging heel zwaar, het begon te verbranden en na een halve meter maar even gestopt.
Alles nogmaals controleren. Tot overmaat van ramp was de zaagsnede nog scheef ook....

Wellicht knelt ie? Dus nog maar even zonder geleider uit de hand proberen.
Ook hier erg zwaar, moeilijk te controleren en met moeite de hele plank erdoor gekregen.

Dus mijn conclusie was: Ik gebruik een te "fijn" blad en heb wellicht een 1.4tpi 1" blad nodig?
Waarop @L.N. reageerde dat het voor zijn hammer prima te doen was met hetzelfde 3tpi blad.

In de meeste gevallen ben ik erg zelfredzaam, maar hier loop ik even op vast.

Zijn er tips? Of wellicht mensen in de buurt van Enschede met ervaring die mij verder kunnen helpen?

Thanks!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb niet zoveel ervaring, maar twee dingen kan ik je wel meegeven:
1. Richtlijn voor het zagen is dat je drie tanden IN het materiaal moet hebben. Aangezien je 20 cm materiaal hebt, zou een grovere zaag beter moeten werken (het verbranden duidt erop dat de zaag niet genoeg zaagsel wegkrijgt).
2. Om meer kans te maken op goed verzagen zou je rondom met de tafelzaag alvast een snede kunnen maken. Die snedes fungeren dan als geleider. En dan kun je volgens mij beter zonder aanslag werken; je gevoel helpt bij het manoeuvreren. Bij het invoeren geen druk zetten, maar de zaag het tempo laten bepalen. Bij het eind natuurlijk een duwstok gebruiken.
Nog iets: het kan handig zijn om een L-vormig hulpmiddel te maken (een haakse lange L-vorm, met dwarssteuntjes), die je met dubbelzijdig tape aan de plank bevestigt — dan heb je de haaksheid in elk geval meer in het vizier.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wat gebeurt er als je een korter stuk hout zaagt? Het liefst een ander soort hout. Een 2 meter lange balk zagen van 20 cm hoog is een uitdaging. Als het aanvoeren niet goed gaat, dan krijg je ook problemen. Voer ook niet te snel door, want ook dan gaat het mis. Een plank van die maat zal meerdere minuten zagen zijn.

Zorg dat de spanning op het lint juist is. Kun je kijken of er ergens iets mis gaat, bv bij de onder- of bovengeleiding? Jouw zaag heeft toch lagers als geleiders? Draaien die allemaal goed? Ook als er kracht van het zaaglint/zagen op staat?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Wat gebeurt er als je een korter stuk hout zaagt? Het liefst een ander soort hout. Een 2 meter lange balk zagen van 20 cm hoog is een uitdaging. Als het aanvoeren niet goed gaat, dan krijg je ook problemen. Voer ook niet te snel door, want ook dan gaat het mis. Een plank van die maat zal meerdere minuten zagen zijn.

Zorg dat de spanning op het lint juist is. Kun je kijken of er ergens iets mis gaat, bv bij de onder- of bovengeleiding? Jouw zaag heeft toch lagers als geleiders? Draaien die allemaal goed? Ook als er kracht van het zaaglint/zagen op staat?

Alle dingen die je opnoemt hebt ik zelf ook al 10x gecontroleerd :ROFLMAO:

@Bert Vanderveen punt 1 was ook mijn eerste gedachte maar ik kreeg opmerkingen van anderen dat dit gewoon zou moeten kunnen...
Punt 2: Dat is nu de taktiek die ik gebruik, maar daarmee verlies je wel wat meer materiaal dan met een lintzaag alleen en ik wil ook dunneren planken kunnen bookmatchen voor gitaar tops
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
@ soulmaster Heb dezelfde machine en gebruik hem ook met name voor dezelfde doeleinden.

Ook ik heb Tuffsaw linten.
Gek genoeg met herzagen gaat het met de grove linten wat moeizaam. ( o.a. Maple en andere hardere houtsoorten)
De fijnere lintzaag gek genoeg loopt er "soepeltjes " doorheen.

Snap het ook even niet ??
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik geloof dat de m42 zaagbladen ook een wat kleinere ruimte hebben tussen de zaagtanden. Dat zorgt er ook voor dat het zaagsel niet snel genoeg weg kan en dus de snede scheef wordt.

Probeer het eens met een grover lint. De eerder aangehaalde 3 tanden in het hout is een goede richtlijn. Dat is echter wel de richtlijn voor het minimaal aantal tanden in het werkstuk. En met een dikte van 20 cm niet te halen.
Anders inderdaad langzamer doorvoeren. Met het lint wat er op zit is dat ben ik bang extreem langzaam en je wil al snel te veel drukken.

(Ik ben toch altijd benieuwd hoe dat in de houtzagerij gedaan wordt. De snelheid waarmee het lint daar door het hout heen gaat. En nog recht ook. Ook bij de kleinere linten. Maar goed, vaak gebruiken die super brede linten die onder hele hoge spanning gezet kunnen worden)
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik ben best bereid eens een 1.4tpi 1" lint te proberen, wellicht dat het help, geen idee, maar @RoboW hierboven schetst alweer een ander beeld.

@TUNE4IT wat bedoel je met de ruimte tussen de tanden van een m42? Het aantal tpi bepaald dat uiteindelijk toch?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik zou een 25 mm breed zaaglint gebruiken van gewoon staal. Laatste zaagbladen komen weg bij Beusichem slijptechniek en dat bevalt prima, ook het contact met hen. Ik gebruik de BS 400.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zou een 25 mm breed zaaglint gebruiken van gewoon staal. Laatste zaagbladen komen weg bij Beusichem slijptechniek en dat bevalt prima, ook het contact met hen. Ik gebruik de BS 400.

Ik zie op hun website dat ze veel verschillende zagen hebben. Welke praat je specifiek over? Ze hebben ook een 27mm ripper van 1.3tpi, maar bijvoorbeeld ook een 25mm koolstofstaal die ik in 2tpi kan selecteren.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
@s0ulmaster Ik heb een aantal zaaglinten met dezelfde tpi, echter is de 'gullet' (geen idee hoe dat het in het Nederlands heet). Maar de holte van de ruimtes tussen de tanden van de m42 linten is minder diep dan andere linten.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik zie op hun website dat ze veel verschillende zagen hebben. Welke praat je specifiek over? Ze hebben ook een 27mm ripper van 1.3tpi, maar bijvoorbeeld ook een 25mm koolstofstaal die ik in 2tpi kan selecteren.
Ik heb die van koolstofstaal 2 - - 4 tpi) maar ik zou hen bellen en advies vragen omdat je zon specifieke issye hebt. Ook de zaagtand vorm is belangrijk om je zaagsel vlot krijg te kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.