Lintzaag herzaag hulp gezocht

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen met het herzagen van +- 8m eiken planken van 200mm hoog en 26-28mm dik. (8 stuks van 1 meter).
Ik zou deze graag herzagen in 3 stuken van +- 8mm. Hoeft niet megaprecies te zijn, ze worden daarna toch nog op maat gemaakt met de vandikteschuurmachine.

Heb al 2 schrijnwerkers in de buurt gecontacteerd, maar deze willen het enkel met de paneelzaag doen en dan verlies ik te veel materiaal. Dit lijkt me nu echter het perfecte jobke voor een lintzaag?

Ik ben zelf van het noorden van Antwerpen, maar vind het niet zo erg om een stukje te moeten rijden.

Uiteraard wil ik je er voor vergoeden.

Groeten
Jens.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
2 vragen in de rand
1) 8 mm dik + 200 hoog => waarvoor ga je die gebruiken ?
2) je hebt een vandikteschuurmachine, wat minder voorkomt, maar geen lintzaag

1 bedenking
de eik is 26 mm dik
je hoopt er 3 planken van 8 mm uit te halen
dus je verwacht een zaagsnede van 1 mm
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
I
2 vragen in de rand
1) 8 mm dik + 200 hoog => waarvoor ga je die gebruiken ?
2) je hebt een vandikteschuurmachine, wat minder voorkomt, maar geen lintzaag

1 bedenking
de eik is 26 mm dik
je hoopt er 3 planken van 8 mm uit te halen
dus je verwacht een zaagsnede van 1 mm
De uiteindelijke dikte die ik wil bekomen is 3 a 4 mm, daarom dat ik schreef dat het niet heel precies 8 mm moest zijn. Het was misschien duidelijker geweest om te schrijven dat ik het in 3 stukken wil herzagen.

Ik wil graag een nieuwe versie maken van de visgraat tafel die ik deze zomer gemaakt heb, maar nu met 'dikfineer'. De vorige versie heb ik uit 15mm gemaakt en gelijmd om multiplex , maar dat is eigenlijk toch wel wat verspilling van het mooie hout. Met het opdikken van de tafel zie je er toch niets van.

Ja lintzaag staat nog op de planning, maar nu de eerste keer dat ik er echt nood aan heb.
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
volledig akkoord
we weten zelfs niet of die 26 tot 28 mm dik geschaafd of ongeschaafd is
Dat was ik inderdaad vergeten meegeven, hout is ongeschaafd. Zal het wel op voorhand schaven, en zoals hierboven vermeld is het om te landen om 3 a 4 eind maat. Ik vermoed dat er dan al meer haalbaar is ?
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
@Jenzz10
je hebt een vandikteschuur maar geen vandikteschaaf ?
knoop mijn naam in je geheugen als het echt niet lukt
Een vandikteschaaf heb ik ook, in mijn vorige reply zei ik toch dat ik het wel zal schaven.

Dit lijkt me ook niet echt de plaats in het forum om het wel of niet hebben van machines te veroordelen? Zonder enige kennis hoe ik aan die machines kom?
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Een vandikteschaaf heb ik ook, in mijn vorige reply zei ik toch dat ik het wel zal schaven.

Dit lijkt me ook niet echt de plaats in het forum om het wel of niet hebben van machines te veroordelen? Zonder enige kennis hoe ik aan die machines kom?
Denk niet dat het veroordelen is , eerder verwonderde nieuwsgierigheid
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit lijkt me ook niet echt de plaats in het forum om het wel of niet hebben van machines te veroordelen? Zonder enige kennis hoe ik aan die machines kom?
het was niet mijn bedoeling om te oordelen over de machines die je al dan niet hebt, laat staan dat te veroordelen
binnen mijn kennis & ervaring hebben veel collega's een vandiktebank
een minderheid heeft een vandikteschuurmachine
in je vraag in #1 sprak je enkel over de laatste
vandaar dat ik naar een vandiktebank peilde
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je de planken eerst op maat voor je visgraat zaagt, wordt het in 3 stukken zagen al een stuk makkelijker. Ik neem aan dat je geen 200 mm visgraat gaat leggen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Jenzz10: ik woon in Steenbergen, net boven Bergen op Zoom, dat is van Antwerpen Noord niet zo ver. Als je dichterbij niemand kunt vinden wil ik je daar wel bij helpen. Ik hoor het wel.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@Jenzz10 ik heb een werkplaatsje in de regio turnhout . je kan hier wel eens komen experimenteren met de lintzaag als je wil. Ik denk ook dat je ze het beste eerst op de gewenste lengte zaagt , dit om vergaan van het zaaglint tegen te gaan over een lengte van 100 cm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.