lino snede?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Elders op het forum kwam houtsnede en houtgravure ter sprake. Deed me denken aan een van m'n stil gevallen projecten. CNC lino "snijden", frezen eigenlijk.

De vraag, heeft iemand wel eens linoleum in z'n cnc bewerkt. Werkt dat (zal wel), krijg je een beetje strakke randen? Wat voor freesje zou je nodig hebben, iets met een bepaalde tophoek. Lijnbreedte zal varieren en je moet soms veel weg frezen. Veel gereedschapwissels? Hoe fijn kan een detail zijn (even los van wat linoleum of hout zelf kan)? Machine voor een habbekrats?

Goed, aan de vragen te zien, ik ben een noob op dit gebied en ben nog niet echt tegen gekomen wat ik wil (of denk te willen). Meer kleuren druk, dus het moet in zekere mate registreerbaar zijn. Originelen in principe vector bestanden (SVG). Papierformaat A3, drukformaat A4. A4 zou dus ge-cnc'd moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Is laseren geen optie?
Zou ook kunnen, maar daar heb ik nog minder "gevoel" bij. Maar heb wel een adresje om het eens te proberen. Als je veel zwart drukt hoef je niet veel te laseren. Als je veel wit hebt heel veel, soms bijna de hele plaat.

[...] een stuk linoleum onder je bovenfrees [...]
Ja. Goeie. Ik heb uit zo'n standaard setje wel een 45°C freesje om iets te proberen. Ik zal eens iets uit de vrije hand proberen of anders met een dremel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Linoleum kan niet zo goed tegen (wrijvings)hitte. Je kunt het zelfs aan elkaar 'lassen'.

Voor de bedoelde toepassing zijn er polymeer-dragers. Stempelmakers gebruiken die ook & dat kan met vrij hoog detail.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Linoleum is een natuurproduct uit lijnolie, wat vulmiddel als kurk etc op een jute rug.


Vinyl is een kunststof, PVC met een weekmaker om het soepel te krijgen. Vinyl is goed te lassen, bij linoleum spreekt men ook wel van lassen, maar dat is meer lijmen, het moet een een dag drogen/harden.

Beide laten zich goed snijden met b.v. gutsen. Linoleum snedes zijn bekend om een afbeelding in linoleum uit te snijden en te steken en dan af te drukken. Wij deden dat op school bij handvaardigheid... handen onder de pleisters en de inkt....

jaap
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Kort samengevat gaat een cnc er prima doorheen.
In principe kan een cnc met graveerbit daar makkelijk een vorm met verschillende lijndiktes in maken; ik heb ook voorbeelden gezien met leer.
Waar je wellicht wat rekening mee moet houden is dat het niet te warm wordt, dus even oefenen met feeds en speeds; je wil niet dat de lijm gaat opwarmen en je bit bot maakt.

Registeren gaat geen probleem zijn; je kan eenvoudig op je spoilboard een paar blokjes zetten zodat verschillende platen exact op dezelfde plek komen te liggen en je kan op die linoleumplaten ook weer registratiegaten maken.

De lijndikte kan van ca 0.1mm tot onbbeperkt; wat echter wel wat meer werk kost is als je verschillende lijndiktes wil maken, dat je eventueel wat meer van bits moet wisselen.

Ik woon in Milsbeek, das wat bij je uit de buurt, maar ik wil best eens een keer wat voor je proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ondertussen ben ik het volgende filpje tegen gekomen. Dit lijkt redelijk "vol gas" te gaan.
[...]
De lijndikte kan van ca 0.1mm tot onbbeperkt;
[...]
Ik woon in Milsbeek, das wat bij je uit de buurt, maar ik wil best eens een keer wat voor je proberen.

Dank je voor het aanbod! Het is niet een hoek van het land waar ik vaak kom. Ik heb kontakten hier met de Makerspace en de Museumfabriek, daar kan ik er denk ik ook wel voor een test tussendoor.

 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.