Links & rechts & handig

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Hallo
ik ben een werkbank aan het maken en zie eigenlijk overal dat links-voor de klem geplaatst wordt.
ik vraag mezelf af of dat handig werkt. Met name bij het zagen van het hout lijkt het me makkelijker dat de klem rechts zit. Het ‘goede‘ hout zit in de klem en het afval steekt rechts uit. Dan aftekenen en rechts van de lijn zagen. Ik kijk dan in de zaag (ben zelf rechtshandig) en hou zo exact de maat over die ik wil.

het aftekenen is ook een beetje lastig met een standaard rolmaat. De rolmaat zelf heb ik rechts beet en links rol ik m uit. Om af te tekenen klik ik ‘m vast of pak ‘m over met m’n linkerhand. En dan met rechts aftekenen.

heb ik nu mezelf een werkmethode aangeleerd die afwijkt of zijn er andere overwegingen voor de positie van de klem etc?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik dacht het kwam omdat je dan met links het rest stuk hout nog vast kan houden. Als de klem rechts zit moet je met je linkerhand over je rechter arm heen en dat is wat minder handig.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Qua zagen is het nog zo gek niet wat je bedacht hebt. Maar als ik me niet vergis is de gebruikelijke plaatsing van de klemmen vooral ingegeven door wat het handigste is tijdens het schaven. En dan kom je inderdaad anders uit.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb 10 jaar lang een werkbank gehad met een rechtse klem. En inderdaad was het met zagen handig.
Maar als ik iets klemde om te schaven zat de klem een beetje in de weg.
Nu heb ik een klem links, en als ik iets schaaf dan sta ik veel beter achter mijn schaaf dan eerst.
En omdat ik nu ook een klem aan de rechter kopse kant heb, kan ik het te zagen stuk dwars op de bank klemmen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Weet je al welk type klem je in je werkbank wilt monteren?
Want (zeker als het een type is waarvan je de losse bek, het voorste deel dus, eruit kunt draaien), is het een idee om aan allebei de kanten een klam te plaatsen? Dus 1 voor het schaven links en 1 voor het zagen rechts.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.