Lingerie

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
82
61
Nootdorp
Dag, ik doe graag mee met de Challenge 2021. Ik heb me zojuist aangemeld en voorgesteld. Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerking.

Ik ben een maand geleden begonnen om kledingstukken van hout te maken. Daarom kies ik ervoor om als eindresultaat lingerie te maken. Het is een stuk hout van de Linde. Simpelweg omdat ik nog geen houtvoorraad heb met exotische en mooie stukken hout. En nu maar hopen dat het lukt.

Henk

Bijlagen

• lingerie.jpg
    lingerie.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 262

meron

Post veel
8 sep 2011
1.148
134
Nijmegen
Welkom! Erg tof om er weer een houtsnijder bij te hebben.

Leuke uitdaging ook om een kledingstuk na te maken. Wel toevallig, aangezien mijn inzending ook in die richting gaat zitten. Ik ben benieuwd hoe goed het gaat lukken het organische van stof in het hout te krijgen. Succes!

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
82
61
Nootdorp
Hierbij een update van de vorderingen.

De bovenkant is geplooid afgewerkt en geschuurd. Helaas komt de knoest nu erg goed naar voren. Aan de achterkant van de slip is de knoest totaal niet te zien.

Bijlagen

• slip 1.jpg
    slip 1.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 145
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
82
61
Nootdorp
Dan het maken van de naden en het kant. Om te zorgen dat de naden en het kant tot uiting komt heb ik het volgende bedacht.

de naden zijn nagemaakt door een schroevendraaier zachtjes in het hout te slaan.
Het kant probeer ik na te maken door met een schroef zachtjes in het hout te slaan.
De volgende stap is dat ik grafiet in de gaatjes ga stoppen om daarna de Danish oil er voorzicht over heen te smeren.

Op een testblok heb ik ook gaatjes gemaakt, vervolgens heb ik daar grafiet over heen gegoten. Natuurlijk is er veel te veel grafiet. Deze heb ik zachtjes weggeblazen. Het restant blijft dan in de gaatjes zitten.

Bijlagen

• Slip 3.jpg
    Slip 3.jpg
    90 KB · Weergaven: 112

meron

Post veel
8 sep 2011
1.148
134
Nijmegen
Het gaat echt wel de goeie kant op. Tof dat het lukt om het echt het uiterlijk van een stuk stof te geven.

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
82
61
Nootdorp
toen ik begon was het blok hout 4 cm dik. Toen ik de blouse maakte, leerde ik dat de dikte behoorlijk bepalend is voor het aanzien. Daarom heb ik de dikte teruggebracht tot 2 cm dikte. Vervolgens heb ik aan de achterkant een gleuf gemaakt zodat ik de zijkanten makkelijker kan bewerken. Dit komt het aanzien goed naar voren, terwijl ik geen risico loop op breuken als gevolg van te dun hout.

Aankomende week ga ik de zijkanten doen. De week erop het grafiet toevoegen en de afwerking met danish oil .

Bijlagen

• slip 2.jpg
    slip 2.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 103
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
82
61
Nootdorp
Met een schroef heb ik kleine gaatjes gemaakt voor de bovenrand en de rand daaronder. Daarmee wil ik het kant zo goed als mogelijk na maken. Uit een grove berekening zitten er ongeveer 800-1000 putjes in die ik met een schroef erin heb geslagen (een schroef is puntiger en gaat niet zo diep als een spijker, dit ivm het schroefdraad).

Daarna ben ik de 'naden' en het 'kant' gaan aftapen. Zie hier het aftapen, en nee mannen. Het is geen maandverband.

Bijlagen

• Lingerie aftapen.jpg
    Lingerie aftapen.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 72

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
82
61
Nootdorp
De randen aan de zijkant en de 4 diagonale strepen (om de stiksels zo goed mogelijk na te maken) heb ik gemaakt door een elektriciteitsschroevedraaier zachtjes in het hout te tikken.

Vervolgens heb ik de gaatjes, beetje bij beetje, met grafiet gevuld. Het overtollige grafiet heb ik weggeblazen en/of met een make-up kwast weggeveegd. Daarna heb ik het hout ingesmeerd met lijnzaadolie. De lijnzaakolie heb ik gekocht bij een groothandel voor paardenmaerialen omdat daar de prijs veel lager is als elders.

Bijlagen

• Lingerie na grafietbewerking.jpg
    Lingerie na grafietbewerking.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 98
  • Leuk
Waarderingen: Pim Langeweg en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.