Lijnolie, tungolie of bankiraiolie voor hardhout

Hoewel er veel topics zijn over verschillende soorten olie, kan ik toch nog niet helemaal vinden wat ik zoek. We hebben recent een grote vlonder geplaatst, met houtsoort Kapur als dekplank. Deze soort is mooi licht bruin-rood van kleur, en naar onze ervaring heel stabiel om vlonders van te maken.
Nu wil de klant graag de vlonder oliën. Wat zou nou de meest geschikte olie zijn voor deze houtsoort? Lijnolie is zo'n beetje de goedkoopste optie, maar omdat het nogal een oppervlakte is, loont het ook wel om te kijken naar een beter alternatief, als dat betekent dat het minder vaak herhaald hoeft te worden.

Dat het hout toch nog een beetje verkleurd is geen probleem, dat hoort bij de charme van hout. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het hout ineens een andere kleur krijgt vanwege de olie...:p

Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen in lijn- tung- en bankiraiolie?
 
Laatst bewerkt:
Tja... Groot-Ammers... da's zo'n beetje 2.5 uur rijden, dat had ik nou ook weer niet in gedachten. Ik heb ze een mail gestuurd, maar daar wordt ik ook nog niet echt wijzer van. Kort samengevat, Tungolie blijft langer goed dan Lijnolie, maar mijn vraag is dan dus ook, maakt dat voor een vlonder ook echt zoveel verschil? Het gaat in dit geval om een goede 600 m1 vlonderplank.
 

tuoh

Oud hout
Lijn- of tungolie op een vlonder smeren is in feite weggegooid geld, beide worden naar verloop van tijd gewoon zwart! De lijnolie verkleurt al na een paar maanden naar zwart, de tungolie gaat het misschien 1 jaar uithouden. Geen van beide geeft op langere termijn een meerwaarde aan de vlonderplanken.
Een goede tropische houtsoort is nog altijd het mooist als ze gewoon kan vergrijzen vind ik, er bestaat geen enkel middel dat voldoende duurzaam is om de planken gedurende jaren te beschermen.
 
Oh...! Dat had ik niet gedacht. Op de website in de link van Nico lees ik daar niks over.
Overigens is het vergrijzen niet het grootste probleem, meer de hechting van algen na verloop van tijd. In theorie, zou je de structuur van het hout volproppen met olie, dan zou de alg niet meer kunnen hechten.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Als het lang genoeg vochtig blijf dan is de kans zeer groot dat er alg op gaat groeien of je het nu behandeld hebt of niet denk maar eens aan de onderkant van een schip!, 1 a 2 keer per jaar schoon spuiten met een hogedrukreiniger dat is het enige wat helpt.
 
Ik heb nog even wat verder gezocht op de website van de Cokerije, daar komt deze tekst vanaf:

Lijnolie producten vergelen op redelijk korte termijn en worden op lange termijn zwart wat vooral bij lichte houtsoorten duidelijk zichtbaar is. Tungolie kent dit vergelen en verzwarten niet. Doordat een kwalitatief goede olie diep in het hout indringt maakt dit de vezels transparant waardoor het hout altijd donkerder wordt. Hoeveel donkerder het hout wordt hangt af van de houtsoort. Daarnaast kan het hout donkerder worden doordat het oppervlak na het schuren niet voldoende stofvrij is gemaakt. Het achtergebleven stof neemt dan olie op waardoor ieder stofdeeltje iets donkerder wordt en alle stofdeeltjes bij elkaar dus een extra verdonkerend effect geven.

1 a 2 keer per jaar schoon spuiten met een hogedrukreiniger dat is het enige wat helpt.

Hier ben ik niet zo weg van, met een hogedrukreiniger spuit je de vervuiling volgens mij juist dieper in het hout, en de structuur van het hout wordt er ook niet beter van denk ik.
 
Dat ligt er dan natuurlijk weer aan hoeveel druk 'hogedruk' is... de gratis kärcher bij de seats-and-sofas zou geen schade aanrichten inderdaad. Als je echt met hoge druk reinigt, gaan er allemaal vezels uit de bovenkant van het hout omhoog staan, dat lijkt me niet de bedoeling. Maar misschien heb ik het mis?
 

tuoh

Oud hout
Aangebracht op horizontale vlakken buitenshuis word Tungolie even zwart als lijnolie, het duurt alleen wat langer. Lijnolie aangebracht in een constant vochtige omgeving is ook nog eens een prima voedingsbodem voor bacteriën. Vermoedelijk gaat dat bij tungolie niet anders zijn vrees ik.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
En waarom is dat dan? een harde bezem krast over het hout heen lijkt mijn, en dat veroorzaakt meer schaden lijkt mijn, maar goed we hebben hier over een vlonder van hardhout waar overheen gelopen word ik denk dan niet meer overheen lopen anders beschadig je het hout.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Bankiraiolie is naar mijn weten zo verwerkt dat het gemakkijker het hout intrekt... omdat dat door de hardheid/dichtheid van het hout lastig is voor de normale olie.. Maar ik kan het verkeerd hebben. Heb me destijds niet verdiept in buitenmeubelen..
 

tuoh

Oud hout
Ik zou niet weten waarom je de structuur van het hout zou kunnen aantasten? het is hogedruk maar niet zo hoog hoor.

Hout afspuiten met de hogedrukspuit houd wel altijd gevaar in, is de druk te te hoog of word er met een zogenaamde "vuilfrees" gewerkt, dan is het risico groot dat bij sommige houtsoorten het zachtere hout tussen de jaarringen word weggespoten. Heb al mensen bezig gezien die het klaarspeelden om bij Afzelia gewoon 1mm van de houtdikte weg te spuiten:( Men wou hier twee vliegen in één klap slaan, groene aanslag verwijderen en de grijze kleur verlichten, of met wat meer druk dat saaie grijs helemaal wegspuiten. Probleem opgelost zo leek het eerst, tot de boel begon op te drogen, dan was er paniek in huis, hout met wol op is een raar zicht, een schapenvacht was er niks tegen:D
Heb hun aangeraden om in de toekomst nog enkel een borstel en wat groen zeep te gebruiken, en de hogedrukspuit nog enkel van stal te halen voor de oprit.
 
P

Pel

Guest
Hogedrukspuit is m.i. ook niet goed voor de oprit André, ze spuiten het zand tussen de tegels weg gevolg, los liggende tegels.

Groet Pel.
 
Dat niet alleen, Pel, net als bij hout spuit je de structuur open. Sommige soorten sierbestrating zijn ook nog eens gecoat, daar blijft dus niks van over. Bij oudere soorten bestrating knapt het er vaak wel van op, maar het is inderdaad belangrijk natijd wel weer in te vegenet zand of split.

Maaruh... die vlonder.... :p wel of geen olie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.