Lijmklemmen

nop

Nieuw lid
28 nov 2013
10
0
Hallo allemaal,
Ik heb op youtube een paar filmpjes gevonden voor het maken van wat grotere houten lijmklemmen.
Heeft iemand die ze zelf heeft gemaakt er ervaring mee?
Ik weet niet echt of het geheel gemaakt van hout wel stevig genoeg is.I
Ik wil het wel graag gaan proberen.

http://www.youtube.com/watch?v=v1lunV4fcEw

groetjes

Norbert
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
De sterkte zal afhangen van de houtsoort en de lijm maar met goed materiaal zal er veel kracht op komen te staan. alleen de aluminium stukjes zou ik van staal maken. dat lijkt mij steviger. Ik heb ze zelf gemaakt van vuren planken +/- 10 cm x 1,5 en een wig ipv een spindel. de kracht die je er mee maakt verbaasde mij.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik zou wel de moer waardoor de spindel loopt aan de binnenkant steken van het blokje, anders duw je gewoon je moer uit je hout als je begint te spannen.

Groeten,
vincent
 

Giedo

Nieuw lid
10 nov 2013
3
0
Linden, BE
Ik zit al langer met het idee om dergelijke klemmen te maken... zeker als je er een stuk of 12 wilt waarmee je 120 cm kunt mee vast klemmen.
Als je dat moet ophoesten om ergens kwaliteit klemmen kant en klaar te kopen dan moet ik dringend beginnen sparen!
Ik ga ervan uit dat de klemkracht wel groot genoeg is voor de meeste houtbewerking toepassingen. Er wordt immers altijd beweerd dat je de verbinding met de hand moet kunnen dicht duwen, dus die klemmen zullen wel wat meer kunnen geven.
Trouwens werd er honderd jaar terug met enkel houten klemmen gewerkt en dat ging toen toch ook.
Ik zou er ook wel zacht hout pads op zetten, om zeker te zijn dat je hardhout klem geen sporen nalaat als je een vuren werkstuk aan het verlijmen bent.

Met vriendelijke groet
Diego
 
Laatst bewerkt:

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
http://www.erdevee.nl/wood/

Het grootste bestand. Vanaf ongeveer pagina 80. Speciaal die op pagina 83 als ik je goed begrijp..

Als je het niet nodig hebt, haal ik het off line, dus dan gaarne bericht. Het komt van internet; het is uit 1994 maar zou copyrighted kunnen zijn.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Erdevee,
Het grote bestand kan door mij in pdf niet worden geopend.
Er blijkt iets mis te zijn in dit bestand.

Simon
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Beste Erdevee,
Het grote bestand kan door mij in pdf niet worden geopend.
Er blijkt iets mis te zijn in dit bestand.

Simon

Ik krijg dit als ik gewoon met links klik:

screen.jpg

Ik kan ook betreffende pagina's eruithalen en apart op mijn website zetten. Laat maar weten wat je wil.

Shop Made Clamp1.jpg

wooden_bar_clamp_parts_list.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hier ook problemen met openen van de pdf. "The document contains no pages", zegt de pdf-reader onder linux, terwijl ik 11.7 MB heb gedownload.

Edit: even zoeken op het net levert een bestand van 95 MB op, dat waarschijnlijk/mogelijk een illegale kopie van een bestaand boek is.......
 
Laatst bewerkt:

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Erdevee,

Jammer ik zou dat hele boek wel willen downloaden echter lukt mijn niet,ook niet als ik mijn google zoekmachine laat zoeken.
Wellicht kan je op een andere manier dit boek ter beschikking stellen.
Dank

simon
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Klopt.

Ik heb contact gehad met de hosting provider en een downloadable file van meer dan 50Mb zit niet in 'het pakket'. Ik heb dit nooit geweten en ook nog nooit nodig gehad.

Ik heb vele van die bestanden, allemaal gedownload van torrent sites. Hoogstwaarschijnlijk copyrighted. Sites als WeTransfer enzo hebben daar ernstige problemen mee en je moet je registreren (althans een emaiadres afgeven). Daar ga ik veel liever niet aan beginnen.

Als iemand met een grote usb stick langs haarlem rijdt kan hij mij altijd een PB sturen vantevoren en dan regelen we wel iets.

Sorry..
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
gaat het over :The art of woodworking shop made jigs and fixtures.?
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik heb mijn grote lijmklemmen nog anders gemaakt, echt heel eenvoudig;

koop een draadstang van gewenste lengte, ik heb er 6 van 1 meter.

Met een klokboor boor je per stang 2 ronde schijfjes van bvb 5 cm diameter.

Je kan moeren kopen die zichzelf vastgrijpen in hout, liggen bij de sectie draadstangen in de doe het zelf.

Het onderste schijfjes zet je zo vast op destang,

bovenste schijfje zit er los op en met een vleugelmoer draai ik de boel vast.

Als iemand interesse heeft, neem ik straks wat fotos.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.