Lijmklemmen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Elke loodgieter heeft een snijset voor BSP draad. Ik heb net 3/4 gasbuis uit mijn huis gesloopt. Ja ik heb ook pijpklemmen liggen waar ik ze voor ga gebruiken. Met een sok kun je ze ook aan elkaar fitten dan kan je nog langer gaan. Als je een lengte 6 mtr wilt hebben dan kan je ook bij de Technische unie terecht. Wel uitsluitend voor bedrijven dus je moet wel iemand kennen die er kan kopen.
Hier nog een Stalen buizen kopen? Klasse a buis vanaf 1.44 per meter. Ik weet niet hoeveel je moet kopen op die prijs te krijgen maar ik vind het erg goedkoop.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Hoi Niels,

WR1944 noemde laatst dat hij een aantal pijpen heeft met aan beide zijden schroefdraad.
Door een verbindingsmof te gebruiken kan je je pijpklemmen voor elk project geschikt maken.
Dan zit je niet altijd met van die hele lange pijpen te hannesen

Thomas
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
hoe zet je twee stukken 'pijpnippels' aan elkaar, zijn dat lassokken (is ook met inwendige draad) ?
of zijn daar andere koppelingen voor, wat is de juiste terminologie ?
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Hoi Niels,

WR1944 noemde laatst dat hij een aantal pijpen heeft met aan beide zijden schroefdraad.
Door een verbindingsmof te gebruiken kan je je pijpklemmen voor elk project geschikt maken.
Dan zit je niet altijd met van die hele lange pijpen te hannesen

Thomas
Juissstttt. zo doe ik het al jaaren.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Misschien een domme vraag maar als je de lijmklemmen onder het werkstuk hebt liggen, dan heb je toch last van de mof/sokkel qua recht liggen van je werkstuk?
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Dag Niels, er is een aparte hoek om jezelf voor te stellen hier.
Tja, Haaren, daar kan ik wel een keer naar toe komen, De motor moet af en toe ook uitgelaten worden. Ik heb er een hekel aan (altijd al gehad) om zomaar doelloos een eindje te gaan rijden. Het draadsnijgereedschap pas wel in mijn koffer. Het enige wat jij moet hebben is een stevige stalen bankschroef omdat er nogal wat kracht gezet moet worden.
Stuur maar pb als ik een keertje naar Haaren moet komen. Maar er is ook al terecht gezegd: Misschien kan een bedrijf in je buurt je ook helpen.

Jan, super bedankt voor je aanbod! Ik ben echt verbaasd over wat voor goed mensen er nog zijn. Ik had zeker gebruik willen maken van je aanbod. Het probleem is alleen dat ik ze voorlopig nog niet wil kopen. Dit is omdat ik binnenkort ga verhuizen (ons nu super mooie grote huis staat bijna in de verkoop). Dit huis is van mijn beide ouders. Maar zei zijn 6 en een half jaar geleden gescheiden en hebben sindsdien iets iets gedaan dat je noemt: birdnesten. Nu gaan ze uiteindelijk wel beide een eigen huis kopen waardoor ik in een goedkoper en daar om hoogs waarschijnlijk kleiner huis terecht kom. Daarom wil ik nog geen investeringen maken, omdat ik überhaupt nog niet weet of ik een groot genoeg werkplaatsje krijg om er iets moois van te maken. Hoop natuurlijk heel erg dat dat wel het geval is. Tot die tijd kan alleen maar bedenken hoe mijn ideale (dit keer helemaal eigen) werkplaats er uit komt te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Jan, super bedankt voor je aanbod! Ik ben echt verbaasd over wat voor goed mensen er nog zijn. Ik had zeker gebruik willen maken van je aanbod. Het probleem is alleen dat ik ze voorlopig nog niet wil kopen. Dit is omdat ik binnenkort ga verhuizen (ons nu super mooie grote huis staat bijna in de verkoop). Dit huis is van mijn beide ouders. Maar zei zijn 6 en een half jaar geleden gescheiden en hebben sindsdien iets iets gedaan dat je noemt: birdnesten. Nu gaan ze uiteindelijk wel beide een eigen huis kopen waardoor ik in een goedkoper en daar om hoogs waarschijnlijk kleiner huis terecht kom. Daarom wil ik nog geen investeringen maken, omdat ik überhaupt nog niet weet of ik een groot genoeg werkplaatsje krijg om er iets moois van te maken. Hoop natuurlijk heel erg dat dat wel het geval is. Tot die tijd kan alleen maar bedenken hoe mijn ideale (dit keer helemaal eigen) werkplaats er uit komt te zien.
OK. Dat is niet leuk, verhuizen. En al helemaal niet om die reden.
Afijn, als je er aan toe bent, weet je me te vinden.
succes!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Misschien een domme vraag maar als je de lijmklemmen onder het werkstuk hebt liggen, dan heb je toch last van de mof/sokkel qua recht liggen van je werkstuk?
Wat je niet weet moet je vragen en er zijn geen domme vragen wel domme antwoorden.
Al je daar last van hebt leg je er toch een latje onder. Gewoon uitvullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi Niels,

Bij een afgelopen project heb ik zelf spanbanden gebruikt om een paneel te lijmen.
In mijn geval leverde dat ruim voldoende klemkracht. Dit dan natuurlijk in combinatie met een paar balkjes/latjes die je paarsgewijs om je paneel klemt om ze uit te lijnen.

Als student heb ik zelf ook geen ruimte of geld om voor elke handeling een nieuw stuk gereedschap aan te schaffen :)

Groetjes,
Bart
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Hoi Niels,

WR1944 noemde laatst dat hij een aantal pijpen heeft met aan beide zijden schroefdraad.
Door een verbindingsmof te gebruiken kan je je pijpklemmen voor elk project geschikt maken.
Dan zit je niet altijd met van die hele lange pijpen te hannesen

Thomas

Dag Thomas,

Dit lijkt een super idee, maar heb je dan geen verdikking in je pijp in het midden? Want dat is niet zo praktisch als je dingen vlak wilt lijmen
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Hoi Niels,

Bij een afgelopen project heb ik zelf spanbanden gebruikt om een paneel te lijmen.
In mijn geval leverde dat ruim voldoende klemkracht. Dit dan natuurlijk in combinatie met een paar balkjes/latjes die je paarsgewijs om je paneel klemt om ze uit te lijnen.

Als student heb ik zelf ook geen ruimte of geld om voor elke handeling een nieuw stuk gereedschap aan te schaffen :)

Groetjes,
Bart

Dag Bart,

Hier heb ik ook over nagedacht. Is inderdaad een oplossing, maar is niet het meest praktische en heb ik ook niet echt goede ervaringen mee. Doordat ik in deze tijden minder naar school hoef kan ik wat bijwerken. Op die manier heb ik naast het harde sparen ook wel wat verdient om uit te geven vind ik zelf.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
gewoon even een waarschuwing over de "professionele" klemmen van hbm , ik heb er 4 waarvan er 3 langs geen enkele kant recht zijn , dus gebogen, gedraaid en de bekken zijn ook scheef en vol met ruwe slijpsporen . spijtig genoeg kost het me bijna evenveel om ze terug te sturen . de gemiddelde 3/4 buis met een deftige klem erop werkt heel goed . ik heb bv ook al gebruik gemaakt van 3mm dik 30x30 ijzer kokerprofiel en lijmklemmen om de boel recht te houden en dan aanspannen met spanbanden
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
gewoon even een waarschuwing over de "professionele" klemmen van hbm , ik heb er 4 waarvan er 3 langs geen enkele kant recht zijn , dus gebogen, gedraaid en de bekken zijn ook scheef en vol met ruwe slijpsporen . spijtig genoeg kost het me bijna evenveel om ze terug te sturen . de gemiddelde 3/4 buis met een deftige klem erop werkt heel goed . ik heb bv ook al gebruik gemaakt van 3mm dik 30x30 ijzer kokerprofiel en lijmklemmen om de boel recht te houden en dan aanspannen met spanbanden
Mijn bijna dertigjarige ervaring met HBM is dusdanig, dat als je dit verzendkostenprobleem aan ze voor legt, ze je zeker klantvriendelijk tegemoet zullen komen! Als iets niet goed is, nemen ze hun verantwoording. Ze zijn er niet bij gebaat dat ze slechte recensies krijgen.
Je zult wel moeten mailen, want ze zijn niet meer telefonisch bereikbaar.
 

Antonius61

Nieuw lid
28 mei 2020
8
0
62
Ede
Niels,

Zelf heb ik steigerbuizen 26,9 mm (is 3/4'') bij Steigerbuisgroothandel Veenendaal gekocht. Goedkoop en de andere dag geleverd. Inderdaad nog wel even draad er op snijden.

groet,

Anthony
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
367
Alphen aan den Rijn
Begin deze week de eerste van de 4 Bessey klemmen binnen gekregen bij Amazon .
ref=pd_rhf_se_p_img_10
Dit zit tussen een lijmklem en een serre joint in .
Valt mij wel op dat er nergens anders de klemkracht bij staat .
Zag net dat ze voorlopig niet leverbaar zijn , dus moet nog wachten op de rest .

Groeten Willem
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Dag Jan, wat leuk om te horen dat ook de wat oudere, maar toch nog heel jonge houtbewerkers er nog veel lol in hebben. Ik hoop dat ik het ook nog zo lang leuk blijf vinden.
Wat bedoel je precies met "Zet dat voorstelverhaal ook even op de juiste plaats!"?
En ik heb Warmteservice een mail gestuurd en ze verkopen inderdaad 3/4" gasbuizen, maar niet bedraad. Ik kan zelf niet bedragen en naar Veldhoven fietsen is me ook iets te ver. Ik woon zelf namelijk in Haaren (tussen Tilburg en Den Bosch). Heb je misschien nog andere opties voor mij?
Ik ben woonachtig in de regio. En heb een draadsnij apparaat ter beschikking, hopelijk met de goede maat snijkop. Als je hulp nodig hebt, en thuis een stevige bankschroef hebt wil ik best eens draad komen snijden. Ik ben niet heel vaak actief op het forum dus ik hoop dat ik je bericht lees als je op mijn aanbod reageerd! Hoeveel buizen in welke lengte heb je nodig, misschien liggen die uit voorraad bij mij. Kun je via het woodworking forum ook een persoonlijk bericht sturen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.