lijmen van met kunsthars geïmpregneerd hout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
gestabiliseerd hout is mij als technische omschrijving onbekend
mogelijks is dit hout dat voldoende tijd in de uiteindelijke doelruimte gelegen heeft
wat zou er met witte houtlijm (pvac) mis zijn ?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Even nagedacht:
Dus je wilt twee delen kops aan kops verlijmen en daar komen aan de langs zijden nog twee stroken aan weerszijden aan verlijmd?

Lijkt me geen enkel probleem!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Volgens mij gaat dat niet. PVAC lijm is specifiek voor hout en verbindt de houtvezels. Bij gestabiliseerd hout ga je feitelijk een kunsthars lijmen. PVAC lijm moet in het hout trekken om een goede verbinding te krijgen. Als de PVAC op het hout blijft liggen krijg je een elastische verbinding zonder sterkte.'Vettige' houtsoorten zijn bijvoorbeeld moeilijk te lijmen.
Ik zou een lijm op basis van kunsthars gebruiken (epoxy of dergelijke).
Misschien de leverancier van het gestabiliseerd hout contacteren. Die weet waar het hout mee behandeld is en zou ook moeten kunnen zeggen welke lijm het meest geschikt is.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Hands on 2k epoxy moet je gebruiken. Als messenmaker stabiliseer ik zelf ook mijn hout en verlijm ik die dan op andere soorten materialen zoals staal en kunststoffen.

Met 2 k epoxy heb je de sterkste verbinding. De 2k epoxy van West systems, de gflex heeft, mits goed voorbereid, een treksterkte van 120 kg/cm2.
Voordeel van de gflex is een langere verwerkingstijd.

Maar van Bison de griffon 2k is ook goed. Wel een behoorlijk kortere verwerkingstijd. En in verhouding veel duurder ten opzichte van de gflex.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Hier deksel van dit kistje is van gestabilseerd hout en is met witte houtlijm gelijmd.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Lijm heeft twee belangrijke eigenschappen: adhesie en cohesie.
Adhesie betekent dat de lijm aan het te verlijmen oppervlak hecht.
Cohesie betekent dat de lijm aan de lijm zelf hecht.
De eerste, adhesie, is de belangrijkste: het oppervlak heeft op microscopisch niveau een zekere “ruwheid “ nodig om zich te kunnen hechten aan het oppervlak. Vezels, poriën en gescheurde oppervlakken verzorgen dit meestal.
Cohesie ontstaat wanneer de lijmvlakken nog steeds vloeibaar zijn als de twee te verlijmen delen op elkaar geklemd worden en tijd krijgen om te drogen.

Die twee dingen bepalen de sterkte van je lijnverbinding. Als één van de twee niet in orde is heb je dus geen sterke lijnverbinding.

De vraag is dus: heeft een “gestabiliseerde” houtsoort genoeg oppervlak om een juiste adhesie te krijgen?

Zo ja: gewoon PVAC lijm gebruiken
Zo nee: een andere lijm techniek toepassen
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Lijm heeft twee belangrijke eigenschappen: adhesie en cohesie.
Adhesie betekent dat de lijm aan het te verlijmen oppervlak hecht.
Cohesie betekent dat de lijm aan de lijm zelf hecht.
De eerste, adhesie, is de belangrijkste: het oppervlak heeft op microscopisch niveau een zekere “ruwheid “ nodig om zich te kunnen hechten aan het oppervlak. Vezels, poriën en gescheurde oppervlakken verzorgen dit meestal.
Cohesie ontstaat wanneer de lijmvlakken nog steeds vloeibaar zijn als de twee te verlijmen delen op elkaar geklemd worden en tijd krijgen om te drogen.

Die twee dingen bepalen de sterkte van je lijnverbinding. Als één van de twee niet in orde is heb je dus geen sterke lijnverbinding.

De vraag is dus: heeft een “gestabiliseerde” houtsoort genoeg oppervlak om een juiste adhesie te krijgen?

Zo ja: gewoon PVAC lijm gebruiken
Zo nee: een andere lijm techniek toepassen
Mooie uitleg, ik heb wel nog een vraag.
Ik dacht dat PVA-lijm werkt doordat het reageert met het vocht in het hout. Hout dat afgesloten is met epoxy oid kan wellicht vocht bevatten maar dat komt neem ik aan niet meer in contact met de lijm. Klopt dat? Of heb ik dit niet goed begrepen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Lijm heeft twee belangrijke eigenschappen: adhesie en cohesie.
Adhesie betekent dat de lijm aan het te verlijmen oppervlak hecht.
Cohesie betekent dat de lijm aan de lijm zelf hecht.
De eerste, adhesie, is de belangrijkste: het oppervlak heeft op microscopisch niveau een zekere “ruwheid “ nodig om zich te kunnen hechten aan het oppervlak. Vezels, poriën en gescheurde oppervlakken verzorgen dit meestal.
Cohesie ontstaat wanneer de lijmvlakken nog steeds vloeibaar zijn als de twee te verlijmen delen op elkaar geklemd worden en tijd krijgen om te drogen.

Die twee dingen bepalen de sterkte van je lijnverbinding. Als één van de twee niet in orde is heb je dus geen sterke lijnverbinding.

De vraag is dus: heeft een “gestabiliseerde” houtsoort genoeg oppervlak om een juiste adhesie te krijgen?

Zo ja: gewoon PVAC lijm gebruiken
Zo nee: een andere lijm techniek toepassen
Volgens mij werkt PVAC niet op dit principe. PVAC verbindt de houtvezels. Bij PVAC mag je geen lijmnaad hebben want dan heb je sowieso een zwakke verbinding. Stevig klemmen is dus de boodschap. Bij bijvoorbeeld epoxy moet er een lijmnaad overblijven omdat de sterkte van de verbinding komt door de jou beschreven principes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.