Lijmen of schroeven ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo,

Ik ben gestart met het maken van een kleine werkbank welke ik op mijn draaibank kan monteren.
Dit omdat ik geen plek heb voor een "echte" werkbank. Verder zal ik geen meubels of andere grote projecten gaan maken en daarom denk ik dat ik hiermee mooi vooruit kan.

Het blad is van beuk en heb ik bij een lokale houthandel laten maken. Nu ben ik vergeten om te vragen of ik de dwarsliggers het beste kan lijmen of schroeven.
Zelf denk ik lijmen... gezien hoe de nerf van het werkblad loopt.

Nu een paar foto's om een indruk te krijgen van het project.

20210730_175004.jpg

20210730_175046.jpg

20210730_175125.jpg

20210730_175208.jpg

20210730_175230.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Of ik de dwarsliggers het beste kan lijmen of schroeven.
vermits jouw schuilnaam 'Roestige Spijker' is, zijn roestige spijkers zonder enige twijfel dé beste keuze :giggle:

de dwarsliggers zullen in praktijk écht dwars liggen
maw het blad zal werken, en de dwarsliggers zullen tegenwerken
afhankelijk van de omgevingstemperatuur & -vochtigheid veel of weinig
de breedtewerking is altijd groter dan de lengtewerking
dwarsliggers op de plank lijmen zorgt voor een verbinding waar de werking van het blad beperkt wordt
wil het krimpen, dan is het zelfs mogelijk dat de lijmnaden of het hout van het blad barsten
beste verbinding is: slobgaten in de dwarsliggers, in het midden van het slobgat schroef er door, en tussen de kop van het schroef en het slobgat een rondel, zodat de kop makkelijk meeschuift wanneer het blad werkt
ik vermoed dat jouw enige bedoeling met de dwarsliggers is het blad vlak te houden
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Schroeven met slobgaten! Zeker niet lijmen.De regels staan dwars op het blad. Het blad moet vrij kunnen werken (en dat gaat gebeuren). Als je gaat lijmen en/of strak schroeven gaat het blad krom trekken. Ideaal is een schuifzwaluwstaart, maar daar is wat werk aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Zot van hout & Mathieu.... bedankt voor de reactie.
Het wordt dus schroeven ..... en niet met roestige spijkers ;)

De dwarsliggers zijn idd om het blad zoveel mogelijk recht/vlak te houden maar deze zijn ook zodat ik de Nooitgedacht bankschroef kan monteren.

Wat is een "rondel".... kan dit niet op www vinden.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
onder de dwarsliggers kan je 2 latjes in de lengterichting van je draaibank plaatsen, zodat het bankje mooi blijft liggen
Ja dat had ik al in gedachte..... onder de dwarsliggers komt een multiplexplaat en daaronder een lat in de lengte richting die dan in het bed van mijn draaibank past.

Ik zal een nieuw bericht plaatsen in de "algemene werkstukken/werkplaats" over dit project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.