Lijm en vast schieten voldoende of toch klemmen?

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Van de week eindelijk mijn stille kleine compressor binnen gekregen, de brad tacker had ik al eerder binnen gehad en kon hem dan nu eindelijk gebruiken.
Nou wil ik een paar lades maken en ben ik eerst even gaan oefenen met afval hout, paar brad's er in geschoten en dat zat muur vast.
Nu heb ik een paar test stukjes gelijmd en vervolgens geniet, goed vast en er kwam iets wat lijm tussen uit lopen.

Als ik zo iets in elkaar lijmt en vast schiet, kan ik dat zo laten drogen of moet ik dat toch nog klemmen?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
865
449
Noord-Veluwe
Ik vermoed dat het heel erg sterk zal liggen aan hoe goed de naad tussen de delen van zichzelf sluit. Klemmen kunnen je helpen als de naad dicht gedrukt moet worden, totdat de lijm uitgehard is. Als de naad al zonder druk goed sluit, dan zouden nagels goed genoeg kunnen zijn. Zelf zou ik best wel aarzelen als het om delen gaat waar kracht op wordt uitgeoefend. Maar als dat niet het geval is, dan zou ik het wel aandurven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity en j1eke

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Alles is strak gezaagd, linker en rechter zijkant heb ik een gleuf van 5mm diep en 10mm breed gezaagd waar de bodemplaat strak in valt. de voor en achter zijden vallen tussen de linker en rechter zijde in en komen op de bodemplaat. tussen alle contact delen zit lijm en niet ik vast met brads.
Dit geheel is erg stabiel en solide, de brads zitten ±5cm uit elkaar, dus er zitten er genoeg in denk ik.

Dit is wel mooi dat de brads de klemmen over neemt, ik moet 30 lades maken en daar heb ik geen klemmen genoeg voor om lekker door te gaan.
Nu is het lijmen, brads er in, op stapelen en lekker een nachtje rustig laten drogen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Zo heb ik het ook gedaan met lades die ik laatst heb gemaakt uit Fins vuren underlayment 12mm. Die delen waren echt niet allemaal 100% vlak maar dat stevig zat in elkaar met lijm en brads.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.