Lie Nielsen slijphulp

• Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.078
28
Terkaple
www.woodworking.nl
Er wordt natuurlijk veel geschreven over slijpen, uit de hand, met een hulpje, oliestenen, waterstenen, tormek, etc. Doel is uiteindelijk scherp gereedschap. Als je voor het eerst met echt scherp gereedschap gaat werken, is het of je een nieuwe wereld binnen stapt, althans dat was mijn ervaring ;).
Zaterdag was ik bij Baptist, voor het eerst in de nieuwe winkel en de tijd vloog om. Trof er nog wat andere forummers o.a. Meron, en gleed weg tussen alle boeken en tijdschriften.
Maar direct bij binnenkomst viel mij oog op de nieuw slijphulp van Lie Nielsen, ooit wel de aankondiging gelezen, maar hier lag de kleinood in het echt. En ook nog maar net 1 dag vertelde Titus Baptist me. Kon het niet laten liggen en vandaag maar een keer geprobeerd. Ik ben ooit begonnen met de eclipse imitatie, toen de Veritas Mark II en later toch weer terug naar de eclipse. De LN is een sterk verbeterde Eclipse, van rvs, voelt super solide aan.... ik ben verkocht, een echt blijvertje in de slijphoek.

Chris Schwartz schreef er ook al over.

jaap

Bekijk bijlage 37400

Bekijk bijlage 37401

Bekijk bijlage 37402

Bekijk bijlage 37403

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
mooi hoor. ik heb afgelopen week mijn eerste schaaf gekocht (stanley #4 Bailey) en de stanley schaaf kit. Er zaten aardige rafels/butsen in wat de scherpe rand van de beitel zou moeten zijn dus heb geprobeerd deze weg te krijgen maar ben nog niet erg tevreden over het resultaat (schaven is nog erg moeizaam ook), dus lees nu even zoveel mogelijk over het slijpen/wetten van schaven hier, wat een top forum! Hoop vandaag beter resultaat voor elkaar te krijgen. Bedankt voor het delen in ieder geval, dit forum bulkt van de top info.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.