Lichtstraat in platdak zelf maken

FeRo

Nieuw lid
22 aug 2014
3
0
Voor een geïsoleerd bijgebouw wil ik zelf een lichtstraat gaan maken.
De opbouw wil ik gewoon van SLS gaan maken wat bekleed word met bitumen.
Daarop wil ik met hardhouten raamprofielen een kozijn maken waar een dubbel glas plaat in komt te liggen die worden afgewerkt met glaslaten.
Vervolgens zal ieder hoekje en kiertje met een deugdelijke kit afgewerkt en afgelakt worden.
Ik ben mij er van bewust dat deze opbouw wellicht ieder jaar onderhoud nodig heeft maar dat is niet erg.

Omdat ik een constructie als deze nog niet eerder heb gemaakt en omdat ik toch niet helemaal zeker ben zou ik graag wat feedback ontvangen.

Opbouw 2.PNGKozijn 2.PNGGlas 2.PNG
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
56
25
Zuid Holland
Ik zou er toch iets onderhoudsvriendelijk op leggen. Er zijn aluminium profielen te koop om de bovenkant mee af te werken. Ik heb afgelopen zomer een lichtstraat bouwpakket op mijn aanbouw gezet en die is van boven volledig afgewerkt met aluminium profielen. De opbouw is vergelijkbaar met wat jij van plan bent. Een simpel houten frame onder een lichte helling. Op het hout zitten rubbers waarop de glas platen gelegd worden. Vervolgens komen er aluminium profielen op het glas met een afdichtingsrubber die je in het hout vastschroeft. Hiermee wordt gelijk de glasplaat vastgeklemd. Als laatste komt er een afdekprofiel op welke in kleur is gespoten. Deze klikt simpel op het onderliggende aluminium profiel.

Dergelijke onderdelen kun je bijvoorbeeld hier vinden: Dakbeglazingsprofielen | Glasdiscount Ik heb een goede ervaring met deze leverancier maar verder geen banden.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Zoek eens hier op het forum naar koekoek, wel een andere tak van sport maar misschien kun je hier inspiratie uithalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Mijn buurman heeft de dubbelglas platen gewoon 'koud' op het kozijn liggen, met wat overlap rondom. Goed afkitten en presto.
Blijkbaar is de kit waarmee in de fabriek gewekt wordt tegenwoordig nagenoeg uv-ongevoeilg en hoeven de randen niet afgedekt te worden.

(Ik heb het bij mijn schuine lichtstraat ook zo, aan de onderzijde en bij de naden tussen de triple glas platen.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Richard72

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Gebruik aan de binnenzijde alsjeblieft gelaagd glas! Mocht het breken wil je de schotsen niet in je nek hebben!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Als je een mastiekrand toepast, Let er op hoe je de mastiekrand bevestigd en van welk materiaal deze is. Als de mastiekrand van steenwol is kan deze losraken en zorgen voor lekkage. Als deze van hout is, kan het de isolatiewaarde verminderen. Ik vind het trouwens opvallend dat rechts een mastiekrand is ingetekend en links niet.

Er wordt geschreven dat de bovenkant wordt afgewerkt met bitumen, dus ik vermoed dat de bedekking bitumen is. Bij andere bedekking, zoals PVC of EPDM is het gebruik van een mastiekrand inmiddels achterhaalt. Het zou een erfenis van eerdere tijden zijn waarin de dakbedekking dusdanig stijf was dat een hoek van 90 graden zorgde voor een verzwakking van de bedekking met een mindere levensduur tot gevolg. Tegenwoordig is dat zelfs met bitumen niet meer het geval. Maar ‘zo doen we het altijd’. Aldus een dakdekker met 40 jaar ervaring.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
Ik vind het trouwens opvallend dat rechts een mastiekrand is ingetekend en links niet.
Je hebt het afschot van een plat dak. Dus rechts blijft water liggen omdat het hoger ligt. Dus dan pas je een mastiek schroot toe. Zou er dan persoonljk voor kiezen voor de moderne variant. Een stuk underlayment onder 45 graden wat naar beide kanten taps loopt. Dan loopt het water altijd links of rechts weg.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Een kunsstof koepel is aanzienlijk minder mooi dan wat TS van plan is, maar dat is uiteraard smaak.

Ik heb zelf in de overkapping een lichtstraat van. Vlakkelichtkoepel.nl. Op hun website staan ook detail tekeningen zoals JPAJS ook liet zien van een andere fabrikant. Wellicht kunnen die nog tot inspiratie leiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.