Leveranciers van meubelpanelen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik ben plannen aan het maken voor een nieuw bureau en enkele wandkasten. Nu loop ik een beetje vast op de maten. Het bureau zou ik willen maken van multiplex vanwege de uitstraling. Maar dat bureau zou 3 m lang moeten worden (even los van de vraag hoe dat uitpakt met doorbuigen). Maar een mooie multiplex lijkt er niet te zijn in lengtes van 305 cm. Alleen berken in CP kwaliteit en eventueel Fins Underlayment. Dat zou een onbewerkte fineer moeten hebben. Maar hoed glad mag ik het dan verwachten? Ik heb ook zitten te kijken naar een HPL toplaag, maar die moet ik dan zelf plakken. Daar zijn wel voorbeelden van op het forum, maar met name het aanrollen is me niet helemaal helder.

Tweede punt is de kasten. Die wil ik eigenlijk van vloer tot aan plafond (260 cm). Het idee is Ikea keukenkasten (of zelf maken), met een omkasting in een decor. Ook dat gaat niet lukken in mooi multiplex, tenzij eventueel Fins underlayment. Nu heb ik zelf de volgende site gevonden: Plaatmateriaal in vele decoren | Decopanelen.nl Heeft iemand daar ervaring mee? Prijzen zijn goed te doen en ze hebben lange lengtes, ook voor HPL. En ze bezorgen tegen een redelijk tarief.

Samengevat:

- hoe glad is Fins underlayment?
- zelf HPL plakken als eerste keer, ervaringen?
- ervaring met decopanelen.nl?
- eventueel andere leveranciers?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Fenix is ook een mooi alternatief voor standaard hpl, kost wat maar dan heb je ook wat.
Fenix is prachtig ! Maar - wat je zegt - dan heb je ook wel zo'n beetje het duurste plaatmateriaal dat er verkrijgbaar is genoemd.

Die wil ik eigenlijk van vloer tot aan plafond (260 cm). Het idee is Ikea keukenkasten (of zelf maken), met een omkasting in een decor.
Ik bestel mijn plaatmateriaal grotendeels via ASILVA (Steenwijk). Zij zijn leverancier van ondermeer EGGER panelen. Deze panelen komen in de maat van 2800 x 2070. Hiermee ga je het wel redden.

Maar een mooie multiplex lijkt er niet te zijn in lengtes van 305 cm. Alleen berken in CP kwaliteit en eventueel Fins Underlayment.
Bij hetzelfde ASILVA is ECOPLEX populieren multiplex klasse AB/BB verkrijgbaar. Diktes van 4 t/m 38 mm en in nagenoeg alle diktematen ook verkrijgbaar in de maat 3050 x 1220 mm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen

Bijlagen

  • 1609943658106.png
    1609943658106.png
    7,5 KB · Weergaven: 8

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Fenix is prachtig ! Maar - wat je zegt - dan heb je ook wel zo'n beetje het duurste plaatmateriaal dat er verkrijgbaar is genoemd.


Ik bestel mijn plaatmateriaal grotendeels via ASILVA (Steenwijk). Zij zijn leverancier van ondermeer EGGER panelen. Deze panelen komen in de maat van 2800 x 2070. Hiermee ga je het wel redden.


Bij hetzelfde ASILVA is ECOPLEX populieren multiplex klasse AB/BB verkrijgbaar. Diktes van 4 t/m 38 mm en in nagenoeg alle diktematen ook verkrijgbaar in de maat 3050 x 1220 mm.
Moet mijn werkgever toch ook een bietje promoten :cool:
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Finsvuren underlayment is goed heel glad af te werken door het fijn te schuren. Is normaalgesproken totaal niet te vergelijken met het underlayment dat in de bouwmarkten te vinden is.
Bij het finsvuren dat ik gebruik (wel bij mijn leverancier alleen in platen van 244x122) is de bovenkant nagenoeg foutvrij en te vergelijken met foutvrij massief hout qua oppervlak. Dus heel glad af te werken. Aan de onderkant zitten wat fouten die redelijk dichtgeplamuurd zijn.
Ik heb het hier in huis voor te schilderen betimmeringen gebruikt, en hoefde er maar even met de schuurmachine overheen om het schilderklaar te krijgen. Dus als je het met wat meer aandacht schuurt, krijg je naar mijn mening een superglad resultaat. (En dan afwerken met iets van Skylt om een krasvaste matte afwerking te krijgen?)

Eventueel contact opnemen met de leverancier waar je mogelijk wilt bestellen en vragen of hij een reststukje heeft liggen, dan kan je dat opschuren/afwerken en kijken of het naar jouw mening glad genoeg is/wordt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Finsvuren underlayment is net in de aanbieding bij Jongeneel... Bijna 11 euro per vierkante meter voor 18 mm.

OT: Je kunt groot plaatmateriaal met elke gewenste fineer bestellen bij een van de fabrikanten daarvan in NL. Bij mij in de buurt is dat Kuiper te Denekamp. Prima bedrijf.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Bedankt voor de reacties. De site van Leeuwerik kende ik al. Maar die moeten echt eens naar de gebruiksvriendelijkheid kijken. Na heel veel klikken zie je dan toch uiteindelijk prijzen. Asilva lijkt niet echt gericht op particulieren en ik vrees de transportkosten naar Zeeland.

Tip van Jongeneel is een goede. Misschien dat ik maar eens wat platen fins vuren bestel. Ik moet in mijn schuur ook nog één en ander maken en wil eigenlijk ook een andere werkbank.

En wat HPL betreft: voor zover ik kan overzien is het een kwestie van contactlijm aanbrengen op beide delen en aanrollen. En dat laatste kan nog wel met een deegroller. Misschien dat ik die gok gewoon maar ga wagen. Voldoende ruimte vinden is misschien nog wel de grootste uitdaging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.