Leuk museum Denemarken (Roskilde)

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
126
164
Vlijmen
Zojuist ben ik terug van 2 weken Denemarken met het gezin. Naast natuurlijk Legoland en Kopenhagen verbleven wij ook even in Roskilde. op een rustige avond toch even gezocht naar musea e.d. over houtbewerken. Ik had mazzel, een klein museum over houtbewerking in de stad! Website was wel volledig in het Deens, maar gelukkig vertaald Chrome dit voor je (HÅNDVÆRKSMUSEET - HÅNDVÆRKSMUSEET). Museum bleek onderdeel te zijn van een winkeltje uit 1928 in zo veel mogelijk orginele staat. boven een paar ateliers is een hele grote zolder volledig ingericht met 4 “werkstations” voor een klompenmaker, houtsnijder, meubelmaker en wielmaker. Daarnaast hangt en ligt er over nog meer oud gereedschap. Zo hebben ze een collectie zagen, schaven, bijlen, beitels, voet aangedreven lintzaag en draaibank, en nog veel meer. Allemaal (voor zover ik kan inschatten) erg compleet. oftewel ogen en tijd te kort om alles te bekijken 😁.

Al het gereedschap komt uit +/- 1900. Na een kort gesprekje met de eigenaar van het museum werd duidelijk dat er niemand beschikbaar was om ons te begeleiden, dus of we onszelf wegwijs wilde maken. En toen bleek dat ik serieus geïnteresseerd was, en wel wat vaker oud gereedschap in mijn handen had gehad, mocht ik prima overal aanzitten en bestuderen, als ik het maar weer terug legde 😇.
ik zal niet mijn volledige foto verslag hier delen, maar ik vond een aantal (voor mij) uitzonderlijke stukjes techniek/gereedschap die ik graag met jullie deel.

bij de ingang hingen deze fraaie merkhamers, om hout te markeren. Ik neem aan dat ze vooral voor boomstammen oid waren, want ze zijn iets te groot en zwaar om iets kleins mee te stempelen 😅.
IMG_0283.jpeg

IMG_0286.jpeg
hierboven is een volledige set van schroefdraad tappers en snijders te zien. Allemaal helemaal compleet!

IMG_0291.jpeg
een ”houder” voor het maken van een houten wiel

IMG_0295.jpeg
een houten vlakbank!

IMG_0301.jpeg
het viel mij op dat er veel kerfschaven overal lagen. Zelf zie ik deze in NL niet veel, maar hier lagen en hingen ze overal bij…

IMG_0306.jpeg
grote persen

IMG_0307.jpeg
een dubbele, verstelbare profielschaaf. Deze had ik nog nooit eerder gezien.

IMG_0313.jpeg
wellicht moeilijk om de grootte te zien, maar dit is een kuipersschaaf van ongeveer 2 meter lang.

IMG_0330.jpeg
dit vond ik echt een pareltje, een dikte meter van hout (om de dikte van het hout binnenin een klomp te meten)

IMG_0337.jpeg
een ”schaaf” voor het maken van deuvels. Het blok scharniert aan dr achterkant waardoor hij open kan.

mij viel op dat het meeste gereedschap merkloos was, dus waarschijnlijk handgemaakt. De merken die Ik kon vinden waren veelal vanuit Duitsland, en overeenkomstig met wat we hier in NL ook tegenkomen (geen Nooitgedagt kunnen vinden 😉).

met dit alles dus nog heel veel meer moois om te bekijken en bestuderen. Echter met een limiet van 10 foto’s kan ik simpelweg geen recht doen aan alles wat er te zien viel. Dus mocht je deze zomer nog in denemarken komen en interesse hebben in oud gereedschap, doe jezelf dan te goed aan dit pareltje (Volledig gratis overigens).

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.901
613
Denemarken is tof, ben er vorig jaar ook 10 dagen geweest. Fijn dat je ons een inkijk geeft! Je zou in een nieuwe post ook zomaar opnieuw 10 foto's kunnen delen 😄

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.