Lepel uithollen

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Dag Bart,

Ik maakte zelf al enkele lepels en gebruikte hiervoor telkens een Mora 164 lepelmes. Betaalbare kwaliteit en goed scherp te krijgen.
 
Hoi Bart,

Een lepel mes is het meest voor de hand liggend. Er zijn diverse soorten te koop, waarbij ook de rondingen en dieptes verschillen.
Het soort hout wat je gebruikt en welke richting de nerf daarvan heeft is vaak bepalend voor het succes of hoe makkelijk het gaat. Vers hout ( berk of wilg ) snijdt heerlijk.
Ik zelf gebruik gewoon mijn messen en een guts.

Groet Edwin
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
dag Bart, zoals mijn voorganger zegt, vers hout schuren is zonde van je schuurpapier. Een klein haalmes gebruik ik vaak. Een andere optie is om de lepel eerst te drogen (70 graden en dan ongeveer een uur lang).

overigens wel leuk dat er weer een houtsnijder is geboren!
 

Bart van Hoof

Nieuw lid
3 dec 2020
15
6
20
Etten-Leur
dag Bart, zoals mijn voorganger zegt, vers hout schuren is zonde van je schuurpapier. Een klein haalmes gebruik ik vaak. Een andere optie is om de lepel eerst te drogen (70 graden en dan ongeveer een uur lang).

overigens wel leuk dat er weer een houtsnijder is geboren!
bedankt voor de tip ga ik ook proberen hoe krijg je het oppervlak van de lepel mooi glad het lijkt nu nog een beetje op een maan oppervlak
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Dag Bart,

Ik gebruik ook soms een schraapstaal (zwanenhals, zoals op de foto), maar uit gemakzucht meestal gewoon schuurpapier eens het hout redelijk droog is. Een aanrader is 3M SandBlaster flexible schuurpapier. Daarbij zitten de schuurkorrels op een slap, vrij rekbaar velletje kunststof. Je kan het schuurvel daardoor echt als een doekje gebruiken; om je duim winden en met gemak alle ruwe stukken mooi gladwrijven. Ideaal voor in de kom van de lepel. Nadeel is de prijs, maar zo'n velletje gaat wel een pak langer mee dan klassiek papier en is vele malen prettiger werken vind ik persoonlijk. Ik heb geen aandelen van 3M.

1612386417739.png
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.059
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dag Bart,

Ik gebruik ook soms een schraapstaal (zwanenhals, zoals op de foto), maar uit gemakzucht meestal gewoon schuurpapier eens het hout redelijk droog is. Een aanrader is 3M SandBlaster flexible schuurpapier. Daarbij zitten de schuurkorrels op een slap, vrij rekbaar velletje kunststof. Je kan het schuurvel daardoor echt als een doekje gebruiken; om je duim winden en met gemak alle ruwe stukken mooi gladwrijven. Ideaal voor in de kom van de lepel. Nadeel is de prijs, maar zo'n velletje gaat wel een pak langer mee dan klassiek papier en is vele malen prettiger werken vind ik persoonlijk. Ik heb geen aandelen van 3M.

Bekijk bijlage 98186
Hallo Akarel, bedoel je deze van 3m?

want alle schuurpapier van 3m heet Sandblaster....

jaap
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.