lengte verbinding voor werkbankpoten

albertv

Nieuw lid
22 jul 2020
4
0
Hallo allemaal,

ik ben benieuwd wat de beste/sterkste methode is om twee balken in de lengte te verbinden.
ik heb namelijk 8 tafelpoten van ongeveer 75cm en 4cm (correctie mz 8 cm) in het vierkant.
Daar zou ik 4 poten van ongeveer 100 cm van willen maken voor een werkbank.
Dus ik vraag mij af wat de beste /sterkste verbinding zou zijn om de delen aan elkaar vast te maken alsof het een poot is uit één stuk.
er is hier vast wel iemand die zoiets al eens succesvol heeft gedaan en mij op weg kan helpen.
alvast bedankt,
Albert

Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.114
366
Het land van Maas en Waal
Is er iets speciaals aan deze poten dat je ze wil hergebruiken?
4cm in het vierkant is namelijk wel erg dun voor een werkbank (+dat vuren 40x40 ook 3x niks kost). Je kan je dus afvragen of het de moeite waard is.

Indien je ze perse wil gebruiken, dan zou ik een stuk rondhout 20-30mm opzoeken, de poten van een diep gat van de zelfde diameter voorzien en zo aan elkaar verlijmen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.947
2.497
Klein-Brabant, Vlaanderen
4cm in het vierkant is namelijk wel erg dun voor een werkbank (+dat vuren 40x40 ook 3x niks kost). Je kan je dus afvragen of het de moeite waard is.
volledig akkoord met joris
met die 4 cm in het vierkant ga je niet ver springen
ik zou het zelfs niet wagen om die in de lengte aan mekaar te zetten + ze als poten te gebruiken
jouw werkbank - als die de standaardgrootte heeft - gaat bij de eerste stevige beuk tegen de vlakte
en als het slecht uitdraait, jij ook

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.636
563
Steenbergen, Noord Brabant
Hangt ook wel een beetje af van wat je op de werkbank wilt gaan doen. Als je met handgereedschappen aan de gang wilt gaan (schaven, hakken, etc.) zijn een paar rechthoekige poten van 80x40 wel wat aan de lichte kant. Je kunt dan beter overwegen van 4 van die poten te combineren, zodat je 2 poten van 80x80 krijgt. voor die andere 2 poten zul je dan materiaal bij moeten halen. Maar dan is je basis in ieder geval stevig. Goed de lijmvlakken strak en vlak maken, lijmen, stevig klemmen. Een deuvel zal niet direct nodig zijn hiervoor. Is misschien wel nodig voor toekomstige dwarsverbindingen. Wat voor hout zijn die tafelpoten?

albertv

Nieuw lid
22 jul 2020
4
0
Oh , excuus .
De poten zijn 8 centimeter in het vierkant en best zwaar hout.
zijn de suggesties dan anders ?
Ik begrijp inderdaad dat het met 4cm niet erg sterk zou zijn
bedankt voor de snelle antwoorden.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je alleen de lengte van de poten wil overwinnen, dan kun je ook overwegen om onder en boven de poten nog een stevige dwarsverbinding te maken - 25 cm is zo gewonnen dan. En dan heb je geen lengteverbinding meer nodig.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.947
2.497
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb namelijk 8 tafelpoten van ongeveer 75cm
Daar zou ik 4 poten van ongeveer 100 cm van willen maken voor een werkbank.

tenzij de collega's andere ervaringen hebben en/of een andere gestalte hebben
voor zover mij bekend is een goeie werkbankhoogte tussen de 90 en 95 cm
de nodige verlenging is dus maximaal 95 - 75 = 20 cm
daarvan trek je nog de dikte van het blad van de werkbank af
maak je nog, zoals jurriaan aanbrengt, 2 dwarsverbindingen, dan is kees klaar

albertv

Nieuw lid
22 jul 2020
4
0
Ik wil er inderdaad met handgereedschap mee aan de slag.
het werkblad van twee oude tafelbladen op elkaar. zwaar hout. de ene is in elk geval van eikenhout
en met die 8 poten een onderstel maken. alleen zijn die poten wat te kort.

Ik heb als voorbeeld een werkbank van de site van Paul Sellers gezien met stap voor stap uitleg in filmpjes.

albertv

Nieuw lid
22 jul 2020
4
0
Inderdaad.
Daar kan ik wel wat mee. Andere denkrichting.
Ik zat veel te moeilijk te denken.
Scheelt een hoop werk.
bedankt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.