Lederen strop

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik wil een lederen strop aanschaffen omdat polijstpasta op een vel papier toch niet zo lekker werkt. Een strop kan ik ook in mijn koffer gemakkelijker mee nemen.

Ik twijfel alleen over het formaat en welke handig is. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald merk en formaat die je aan kan bevelen?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Zelf maken?
Stuk multiplex, contactlijm, lap leer van de schoenmaker.
De mijne aardig groot gemaakt, 100mm breed en iets van 200mm lang. Makkelijk met de wat grotere schaafbeitels.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.030
370
Alphen aan den Rijn
Met een stukje multiplex naar de schoenmaker gegaan en die heeft er voor mij een mooi stuk leer op gemaakt . Kosten minder als 15 euro .
Als er eentje weet hoe je leer moet lijmen is hij het wel .

Groeten Willem
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Stukje hout, stukje leren riem (evt. van kringloop of rommelmarkt) en dubbelzijdige tape.
Ik heb leren riemen gebruikt en zelfs een oude leren etui.
Vervolgens simpele polijstpasta erop en gaan met de banaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Zorg dat de stop recht is en de oppervlakte niet flexibel, indrukbaar is. Als je leder wil gebruiken, dan neem je best hard leder, dat je goed kleeft op een ondergrond.

Heb je een stukje MDF liggen?

Dan polijstpasta er rechtstreeks op smeren en stroppen maar. Hierbij heb je geen leder nodig. MDF is een perfecte dragen van de pasta.
En als ik nou geen bloedhekel aan MDF zou hebben, er verder niet mee wil werken, dan zou ik bekennen dat een strop gemaakt uit MDF, zonder leder maar wel met pasta erop, voor houtgereedschap de betere strop is.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Zorg dat de stop recht is en de oppervlakte niet flexibel, indrukbaar is. Als je leder wil gebruiken, dan neem je best hard leder, dat je goed kleeft op een ondergrond.

Heb je een stukje MDF liggen?

Dan polijstpasta er rechtstreeks op smeren en stroppen maar. Hierbij heb je geen leder nodig. MDF is een perfecte dragen van de pasta.
En als ik nou geen bloedhekel aan MDF zou hebben, er verder niet mee wil werken, dan zou ik bekennen dat een strop gemaakt uit MDF, zonder leder maar wel met pasta erop, voor houtgereedschap de betere strop is.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
Ik heb zeker een stuk MDF waarmee ik dit zeker eerst ga proberen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Bij de 'commerciele' versies lijkt er een keuze te zijn tussen grof en fijn leder. Maakt dat nog wat uit?
De schoenmaker in het dorp wil dit vast weten :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Heb je een grof oppervlakte dan zal dat flexibeler zijn met als resultaat dat je snede bij het stroppen afrond. En dat willen we niet
Ik gebruik een hard glad leder. Ik heb steeds leder gerecupereerd voor het maken van mijn stroppen. Ook voor de vormpjes door de binnenkanalen van gutsen en burijnen.

Leder komt uit de oude tijd toen je de pasta of op massief hout zette of op leder, omdat er niets anders beschikbaar was. Omdat voorjaarshout en najaarshout een andere slijtweerstand hebben , wordt het oppervlakte van massief hout wat golvend, zeker als de jaarringen verder uit elkaar liggen. Leder, hout, been metalen, MDF, grijs karton, en alle andere oppervlakten waarop de pasta hecht, zijn slechts drager voor de pasta en doen de job.

Als je dan toch MDF hebt, raad ik aan om daar mee aan de slag te gaan en vergeet het leder. Het voordeel is nu juist dat je geen indrukbaar oppervlakte hebt, bij normaal gebruik van de strop.
Normaal: een aantal keren overheen gaan zonder druk te geven.

Er staan een aantal eerdere posts over stroppen en het maken ervan op dit forum, die zijn de moeite waard om op te zoeken en te lezen

groeten,
www.houtsnijden.eu
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en Peter de B.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Da's wel een goeie, zelf heb ik redelijk dik leder met de gladde kant op multiplex gelijmd (met de binnenkant naarboven dus). Maar door de dikte van het leer wil dat wel een beetje meegeven.
Destijds een hele zak met stukjes leer bij de schoenmaker gekocht, misschien toch ook eens een dunner stuk leer proberen, met de gladde kant boven.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Heb je een grof oppervlakte dan zal dat flexibeler zijn met als resultaat dat je snede bij het stroppen afrond. En dat willen we niet.
Dat loopt zo'n vaart niet. Een strop (met of zonder polijstpasta) neemt zo weinig af dat de snede alleen op de tiende micrometer wat rond wordt. Voor scheermessen is dat juist wenselijk, voor beitels maakt het echt niets meer uit op die schaal (zie The Pasted Strop – part 2 en What does stropping do? voor mooie detailplaatjes).
Strops voor scheermessen worden juist gemaakt van een wat zachter materiaal (leer, linnen, spijkerstof) zodat het de contour van de snede goed kan volgen. Met een harde ondergrond is het juist makkelijker om de snede wat om te duwen bij teveel druk. Maar dit is geneuzel in de marge, met beitels is dit allemaal veel minder kritisch.

Een strop is het makkelijkste ding om zelf te maken en komt echt niet zo precies. Neem iets met de breedte iets meer dan de schaafbeitel, dat is praktisch, en een lengte zo'n 25 cm. is lekker handzaam.
Leer kan kaal worden gebruikt, en voor beitels maakt de kwaliteit leer echt veel minder uit dan de delicate snede van een scheermes.
Zodra je met polijstpasta gaat werken is de drager minder belangrijk. Oude leren riem van de kringloop (tip: een taille ceintuur riem van de damesafdeling is mooi breed), linnen, vilt, stuk spijkerbroek, of zelfs een autogordel, en vastlijmen op een vlakke ondergrond (18 mm multiplex of MDF) met houtlijm, secondelijm of contactlijm. Of de pasta zelfs direct op MDF smeren, maar dan moet je echt voorzichtiger zijn om geen druk uit te oefenen op de snede.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Houtgereedschap en scheermessen zijn toch wel andere gereedschappen.

Indien je bij het polijsten van houtbeitels en co een ietwat schommelende beweging (voor naar achter) maakt of de vouw in een iets te steile hoek zet (over de kop wetten) dan zie het afronden heel duidelijk op de vouw en voel je dat bij het snijden. Ik kan het je verzekeren: de vouw wordt duidelijk boller.
Als je erop getraind bent dan zie je het heel duidelijk en gemakkelijk aan de weerkaatsing van het licht op de vouw. Dat is niet alleen mijn ervaring (meer dan 40 jaar, intensief).

Dat zal dus niet gaan over maar een tiende micrometer gaan. Mogelijk is er nog een onderscheid te maken met wat er met de vorm van de de vouw en wat er op de eigenlijke snede (werkelijk de snijlijn tussen de vlakken) gebeurd en heeft het artikel het daarover.

Ruwer leder met een juiste beweging zal niet zo afronden, dat is waar. Maar als je tussendoor , om je gereedschap in vorm te houden , regelmatig stropt, wat houtsnijders doen, dan is het nadeliger dan iets stijver.

Met een scheermes op MDF zou het misschien heel erg voorzichtig moeten gebeuren.
Met een houtbeitel heb je geen enkel probleem met het MDF.
Bij gebruik wordt de houtbeitel ook regelmatig in het hout geramd en daar zijn ze ook voor gemaakt , met adequate hardheid - taaiheid verhouding. Dan is een MDF strop in vergelijking toch eerder een kussen.

Normaal stroppen: geen druk en een aantal keren trekken. Zorgen dat je de snijvlakken correct aanliggen, maw onder de juiste hoeken. Hoeken constant houden tijdens het stroppen.

Bij het correct stroppen zal de vouw meer stropbeurten kunnen hebben, vooraleer ze toch wat bol wordt. Dan kan men opnieuw even wetten op en fijne steen (indien de vouw in het midden nog hol ( machine) is en opnieuw een stropcyclus beginnen. En anders toch maar even het hele proces van slijpen herhalen.

Groeten

Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hou er ook rekening mee dat het snijgedeelte van een (goed) scheermes over iig de laatste paar mm flexibel is (enkele uitzonderingen daargelaten); daarmee is - denk ik - het risico van over de kop wetten een stuk minder...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Houtgereedschap en scheermessen zijn toch wel andere gereedschappen.
Zeer zeker zijn ze dat. In mijn ogen zijn veel van de micrometer-zaken die bij scheermessen kritisch zijn niet van toepassing voor beitels, en komt het daarom ook allemaal wat minder kritisch.

Ik snap het principe van "over de kop wetten", daar zit niet voor niets het woord "wetten" in. Een strop neemt in principe nauwelijks materiaal af, veel minder dan fijne wetstenen (geïllustreerd in de eerder gelinkte pagina's, vandaar het vergelijk met scheermessen). Ik ben het met je eens dat met verkeerde techniek alles fout kan gaan, zelfs nog met stroppen. Dat heeft vooral met de druk te maken, teveel druk is hoe dan ook funest. Naar mijn idee is een harde ondergrond (MDF) gevoeliger voor de juiste hoek; elke afwijking daarvan wordt direct overgebracht in de snede..

Maar zoals veelal met slijpen en wetten: iedereen heeft z'n voorkeursmethode. Zolang er niet dogmatisch wordt geroepen maar goed wordt onderbouwd, is dit altijd voer voor interessante en leerzame discussies.
Ik ga maar eens een reststukje MDF zoeken en er wat polijstpasta op smeren!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.