Lederen leren strop

Hai,

Ik gebruik vaak een lederen strop. Deze heb ik zelf gemaakt van een stuk rundleer op een hard houten plankje en voorzien van compound van Veritas.
Ik zie op internet verschillende manieren van stroppen.
Nu is mijn vraag of iemand ook gebruik van een strop maakt en mogelijk tips heeft voor het soort leer.
Ik heb gelezen dat Kangoeroe lederen strops erg goed zijn. Deze zijn te bestellen via knivesandtools of via een man in australie (spooncarving with Tom), maar zelf maken is erg leuk en misschien wel net zo goed. En het scheelt in de portemonnee.
Wellicht zijn anders soorten leer of canvas/jeans ook goed en heeft er iemand ervaring mee.

Ik verlijm het nu op een hard houten plankje. Ik lees dat MDF ook mogelijk is. Zelfs een stuk plexiglas van 1,5 cm dikte zie ik verschijnen op het internet. Iemand hier ervaring mee?


Mocht hier iemand bekend mee zijn en dit willen delen dan hoor ik dat graag.

Groetjes Vanessa
't Lepelschuurke
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo 't Lepelschuurke,

mijn strop is gewoon een stuk leder van een oude lederen gereedschapstas die ik op een plankje geplakt heb met lijm om schoenzolen te plakken. Gaat fantastisch en kost bijna niets. En ik heb er twee: eentje voor thuis van een gewoon rond,vierkantig,ovaal zeskantig :)D)stuk leder op een stuk afvalhout, en, een tweede op een heel mooi recht plankje van ongeveer 5cm breed waar het leder lichtjes over de rand uitsteekt... daar kan ik lekker houtsnijgutsen op stroppen.... deze gebruik ik in de houtsnijschool...
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Ook hier gewoon een stuk leer van een oude leren tas, met contactlijm op een stuk multiplex geplakt, de "ruwe" kant naar boven. 8 x 25 cm. En dan met zo'n groen blok polijstmiddel van ome Alie er overheen en hij is klaar.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een leren strop voor scheermessen - een geselecteerd stuk (ronder)tuigleer - en twee strops op een houten ondergrond, voor messen en beitels, van een standaard goede kwaliteit tuigleer. Stroppen is in principe het wegwerken van het laatste restje braam / cq het polijsten van de vouw tot spiegelglans. Dat kan met 'kaal' leer, maar feitelijk vereist stroppen het aanbrengen van polijstcompound op de strop. Het leer zelf moet gewoon glad (een beetje ruw voor de tractie, maar dat mag geen macroscopisch waarneembaar relief zijn) zijn en fijnnervig. Als gezegd, een stuk goede tuigleer is alles wat je nodig hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.