Laten plaatsen Douglas tuinhuis

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
We willen een tuinhuis achter onze garage (laten) zetten waarin ik oa wat houtprojecten gemakkelijker kan doen. In onze garage is het toch niet handig om het gereedschap te laten staan. We hebben daar een ruimte van 4x3 meter. Ons idee is om hem tegen de garagemuur te bouwen, zodat we 1 wand uitsparen. Daarnaast zit er ook een waterkraan op die muur die daarmee kan blijven. Anders moet het huisje een stukje van de muur af (ruimte verlies), anders kunnen we niet meer bij de kraan. Verder een platdak, dubbele deur en een raam in de lange kant.

Wat me tegen valt zijn de prijzen en uurtarieven die men vraagt maar wellicht zijn het wel normale prijzen. Zo ja, dan denk ik dat ik de IT uit moet :)
We hebben nu prijzen van zo'n 7500 waarvan 1 bedrijf 3600 euro rekent voor de montage. Ze zeggen 4 dagen me 2 mensen bezig te zijn. Ik dacht dan: 8 dagen werk. Gemiddeld 20 dagen per maand. 20/8 * 3600 = 9000 per maand. Dat 'voelt' nogal hoog.

Iemand enig idee of dit normale prijzen zijn?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
We willen een tuinhuis achter onze garage (laten) zetten waarin ik oa wat houtprojecten gemakkelijker kan doen. In onze garage is het toch niet handig om het gereedschap te laten staan. We hebben daar een ruimte van 4x3 meter. Ons idee is om hem tegen de garagemuur te bouwen, zodat we 1 wand uitsparen. Daarnaast zit er ook een waterkraan op die muur die daarmee kan blijven. Anders moet het huisje een stukje van de muur af (ruimte verlies), anders kunnen we niet meer bij de kraan. Verder een platdak, dubbele deur en een raam in de lange kant.

Wat me tegen valt zijn de prijzen en uurtarieven die men vraagt maar wellicht zijn het wel normale prijzen. Zo ja, dan denk ik dat ik de IT uit moet :)
We hebben nu prijzen van zo'n 7500 waarvan 1 bedrijf 3600 euro rekent voor de montage. Ze zeggen 4 dagen me 2 mensen bezig te zijn. Ik dacht dan: 8 dagen werk. Gemiddeld 20 dagen per maand. 20/8 * 3600 = 9000 per maand. Dat 'voelt' nogal hoog.

Iemand enig idee of dit normale prijzen zijn?
Voor het plaatsen van een tuinhuis lijkt me dat een royaal uurtarief. Voor een goede timmerman inmiddels duur maar het wordt ervoor gevraagd.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
2 personen, 4 dagen werk = 64 uur werk
3600/64=56,25 euro per uur

Ik heb hier in de zomer 2 timmerlieden aan het werk gehad om een dakkapel af te timmeren, dit waren zzp'ers. Zij vroegen 50 euro per uur incl. btw.

M.a.w.; voor een ZZP'er of een timmerbedrijf zijn dit waarschijnlijk wel de prijzen die men tegenwoordig rekent.
Voor een beunhaas is het aan de hoge kant.

Er zit natuurlijk wel een bepaald risico in voor de ondernemer; Is het 5 dagen ipv 4 dagen werk, valt het uurtarief terug naar 45 euro per uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
2 personen, 4 dagen werk = 64 uur werk
3600/64=56,25 euro per uur

Ik heb hier in de zomer 2 timmerlieden aan het werk gehad om een dakkapel af te timmeren, dit waren zzp'ers. Zij vroegen 50 euro per uur incl. btw.

M.a.w.; voor een ZZP'er of een timmerbedrijf zijn dit waarschijnlijk wel de prijzen die men tegenwoordig rekent.
Voor een beunhaas is het aan de hoge kant.

Er zit natuurlijk wel een bepaald risico in voor de ondernemer; Is het 5 dagen ipv 4 dagen werk, valt het uurtarief terug naar 45 euro per uur.

ja die berekening had ik ook gemaakt.
Schat zo in dat het risico wel mee valt. Eerder mijn risico denk ik als ze na 3 dagen al klaar zijn :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
I s zeer moeilijk om er zo wat zinnigs over te zeggen. Koop je iets prefab dan moet de montagetijd en kosten lager zijn. Je hebt daar geen volleerde krachten voor nodig. Is het maat werk dan heb je vakmensen nodig.
Moet er nog een fundering of vloer in. Denk ook eens aan de overheadkosten. Kantoor magazijn werkplaats auto etc etc. Dan kan het ook nog zijn dat er een behoorlijke opslag inzit voor de hoge houtprijzen. Die zijn verdubbelt in ruim een jaar.
 
Ik denk persoonlijk dat dit vrij reële uurprijzen zijn tegenwoordig... Probleem is dat in heel veel sectoren in de bouw het werk voor het oprapen ligt. Betaal je de uurprijs niet? prima, een ander doet het wellicht wel.
Ik zie tegenwoordig al uurtarieven van tegen de 75 euro aan voorbij komen voor allerlei professionals, elektriciens, timmermannen, loodgieters noem maar op.
Werk zat, dus waarom zou je de prijs niet omhoog draaien als de mensen het toch wel betalen?

Maar nu komt mijn vraag...Waarom niet zelf bouwen? Ik weet niet hoe groot het geheel moet worden maar als je al een beetje ervaring met houtbewerking hebt lukt dit zeker ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo ja, dan denk ik dat ik de IT uit moet :)
het is altijd raadzaam om meer dan 1 prijs te vragen
vroeger zat ik ook in de IT
het zei mij wel iets om niet enkel met het hoofd maar ook met de handen te werken
de vergelijking was snel gemaakt . . . ik heb mijn tijd in de IT uit gedaan
wil je vergelijken, maak dan het totaal van je brutoloon + alle andere kosten die je baas direct en indirect voor jou heeft, en deel dat totaal door het aantal uren dat je op een jaar werkt
in de prijs die een timmerman rekent, zitten zijn effectief gewerkt uren + de tijd voor zijn administratie + de tijd om materiaal aan te kopen en te halen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat de uurprijzen reeel zijn, maar de werkinschatting absoluut niet. Wij hebben van de zomer ook een tuinhuis laten zetten. De leverancier quote een montageprijs van 600 euro (bovenop de pakketkosten en bezorgkosten). Dat was -natte vinger- gebaseerd op de inschatting dat het in 1 dag geplaatst kon worden (en ik neem aan dat ze dat redelijk inschatten want het was niet de eerste keer dat ze zo'n ding leveren...). We hebben daar destijds van af gezien omdat ze pas eind augustus/begin september personeel beschikbaar hadden om die klus te doen. We hebben toen degene die de fundering had gelegd gevraagd om ook het tuinhuis te monteren. Dat was inderdaad ongeveer 1 dag werk.

Overigens kwam daar halverwege het leggen van de fundering wel de overstroming van de (Geul en) Selzerbeek bij, dus uiteindelijk duurde het tot begin augustus tot het ding ook werkelijk stond - en hadden we per saldo niet zo veel tijd gewonnen ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Eens met Henk, uurprijs is niet zo vreemd, totaal prijs lijkt hoog, maar wij kunnen ook niet zien wat er allemaal precies moet gebeuren.
Andersom, iemand die in deze drukke periode minder dan 50e per uur vraagt en toch tijd heeft voor nieuw werk zou ik ook niet vertrouwen...
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Misschien speelt het 'offerte overdrijven fenomeen' mee. Als een aannemer eigenlijk geen zin of tijd heeft geeft-ie een hoge offerte af onder het motto 'in elk geval beleefd een prijs gegeven en als de klant erin stinkt is het mooi verdiend…'
Ik weet dat dit cynisch klinkt, maar ik heb het meermaals meegemaakt (en me er zelf ook aan bezondigd…).
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Is een mooi projectje om zelf te doen. Wat kan er mis gaan?
En anders afbreken en weer opnieuw beginnen. Doe dit samen met een kameraad en spendeer een paar bakken bier en een barbecue er tegenaan als het klaar is :)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Uurtarief tussen de 50 en 60 euro is normaal op dit moment in de douglas bouw.
Dagen van minstens 10 uur zijn normaal.
Het aantal dagen voor deze klus is vanaf hier niet te beoordelen. Daarvoor is specifieke info nodig.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Wat ze volgens mij gaan bouwen is deze:

Daar kan je dan 3 wanden, een dubbele deur en zo bij kopen. Die maken ze dan op maat voor onze locatie als hij wat te groot is.

Zelf doen durf ik eigenlijk niet goed aan omdat ze hem ook op beton poeren willen plaatsen. Daar heb ik geen ervaring mee en hij moet wel een beetje waterpas komen natuurlijk.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Waarom geen betonpoeren?

Heb het ook geplaats vorig jaar oktober, en ik zou niet anders willen.
Het rot niet, het is stevig, en het is instelbaar.

Gewoon uitmeten waat het komt, grote diepe gat maken, stoeptegel erin, poer erin en waterpas stellen, en beton erbij.

Ik hoop dat je eruitkomt, ben wel blij dat ik het vorig jaar heb gedaan, met de houtprijzen van nu is het niet leuk meer.

Succes kerel.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is ongeveer max 3 dagen werk.
Ik zou geen houten daklijsten nemen, maar alu daktrims.
Ik bouw er elke week wel 1.
Ik vind de kwaliteit van Woodvision niet zo.
Je kan beter zelf je hout kopen. Je hebt dan alles een slag dikker voor hetzelfde geld. Alles is dan alleen ruw.
Dat vinden de meeste klanten geen bezwaar.
Persoonlijk ben ik niet van de betonpoeren. Het werkt wel snel, maar zeker niet stormvast. Ik weet dat het op dit moment veel gebruikt wordt, maar das een keus in bouwsnelheid.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Is ongeveer max 3 dagen werk.
Ik zou geen houten daklijsten nemen, maar alu daktrims.
Ik bouw er elke week wel 1.
Ik vind de kwaliteit van Woodvision niet zo.
Je kan beter zelf je hout kopen. Je hebt dan alles een slag dikker voor hetzelfde geld. Alles is dan alleen ruw.
Dat vinden de meeste klanten geen bezwaar.
Persoonlijk ben ik niet van de betonpoeren. Het werkt wel snel, maar zeker niet stormvast. Ik weet dat het op dit moment veel gebruikt wordt, maar das een keus in bouwsnelheid.
Vraagje, geld dat ook voor een poer aangevuld met beton?

Alvast bedankt
Gr Danny
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zelf doen durf ik eigenlijk niet goed aan omdat ze hem ook op beton poeren willen plaatsen. Daar heb ik geen ervaring mee en hij moet wel een beetje waterpas komen natuurlijk.
de totaalprijs is 7.500, waarvan 3.600 voor de montage
als ik het goed begrijp dan zijn de betonpoeren jouw struikelblok
wens of durf je daaraan niet te beginnen, waarom laat je die dan niet plaatsen + bouw je zelf het tuinhuis ?
een alternatief voor betonpoeren is ter plaatse gieten van beton met daarin draadstangen voor de verankering van de bovenbouw
in dat geval kan je zelf de bekisting maken
eens je zover bent, is er geen moeilijkheid meer om de bekisting waterpas te zetten + (zelf) het beton te gieten
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Danny1984

Het is niet zozeer de betonpoer met beton die een probleem kan zijn, maar het m16 draadeind is de zwakste schakel.
Ik gebieden waar de wind weinig vat heeft is het ook niet zo'n probleem.
Maar met de (val) winden, die steeds meer voorkomen, heb ik daar al voorbeelden van gezien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.