Lassen

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Geen houtbewerken,

Maar soms heeft je project wat metaalbewerking nodig. Poten, of gewoon een slotje.

Ik zit te kijken voor een lasapparaat.
Geen luxe, gewoon om af en toe wat stukjes aan elkaar te zetten, of een frame te maken.

Ik wil een houten statafel maken met een stalen rand.

Iemand tips? Ik hoef niet meteen een voorraad gastanks, al lees ik dat Mig wel het makkelijkst werkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
MIG. Kan met of zonder gas en met de juiste draad kan je er ook RVS en aluminium mee lassen. Bovendien vind ik het een stuk prettiger (lees makkelijker) lassen dan elektrodes. Op het net zijn er veel aanbiedingen te vinden, neem niet de lichtste uitvoering qua wattage, krijg je spijt van.

Die gastanks vallen trouwens wel mee, zo duur zijn ze niet meer en je doet er lang mee. De wegwerptankjes zijn duurder in gebruik, maar als je maar af en toe last is dat een prima alternatief. Met gas last (vind ik) mooier en prettiger dan zonder trouwens.

Succes!!

Groets, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Met de kanttekening dat je dan wel in beschutte omgeving, of binnen moet lassen. Ik las aan mijns schip vooral buiten, dan is werken met elektrodes robuuster. Bij buiten lassen verwaait het gas te snel. Verder moet je bij binnen lassen aandacht besteden aan ventilatie/lasdampafzuiging. Erg gezond zijn die dampen niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het apparaat is goed geschikt om 2,5mm elektroden te verlassen. Als je hem wil gebruiken om mig te lassen, zou je het best kunnen investeren in een koopfles met bijbehorende drukregelaar. Die kleine flesjes zijn heel snel leeg en onwijs duur. Zo'n klein flesje zit maar 1 liter gas van 60bar in. Dat is dus 60 liter gas. Een 5 liter koopflesje zit 5 liter gas van 200 bar in. Dit is dus 1000 liter gas. Een 5 liter vulling kost afhankelijk van de samenstelling tussen de 40 en 50 euro. Een 1 liter flesje kost 25 euro. Voor een koopfles zou ik naar je lokale gasboer gaan. Scheelt al gauw 30 euro. Ook hebben die tegenwoordig kleine mig apparaten voor de kleine beurs. Je kan vaak met de verschillende machines proeflassen , zodat je een betere keuze kan maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.