Lariks hout drogen.

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo,

Ik heb vanmiddag 20 meter lariks gekocht. 5 planken van 4 meter.
Het is net gezaagd. (dus de stam is net in planken gezaagd)
De afmetingen zijn ongeveer 2.5 x 25 x 400 cm.
Ik wil het vooral gebruiken voor kleine voorwerpen voor buiten (meest voor voederhuisjes)

Weet iemand hoelang ik het moet laten drogen tot ik het kan verwerken?

Groeten Rudolf.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een vuistregel is dat hout ongeveer een jaar droogtijd nodig heeft voor 1 á 2 cm dikte, afhankelijk van de dichtheid van het hout.

Maar als je het gebruikt voor voederhuisjes, kun je gewoon alvast enkele stukjes in de lengte op maat zagen, en deze in huis te drogen leggen. Dat gaat namelijk veel sneller dan wachten totdat de gehele plank droog genoeg is.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Rudolf,

Over houtdrogen zijn al verschillende uitgebreide topics geschreven op het forum. Gebruik de zoekfunctie eens, je zult veel praktische tips vinden en interessante artikelen!

Fons
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb ergens op het forum gevonden dat het hout 4 cm per jaar droogt.
Dus dan zal mijn hout ongeveer een half jaar moeten liggen met een dikte van 24 mm.

Mijn 'probleem' met de zoekfunctie is vaak: ik wil snel wat opzoeken maar kom dan een interessant onderwerp tegen en dan ben ik zo weer een kwartier verder.
Dus met 1 zoekterm ben ik vaak wel even een uurtje zoet. :)

Ik heb het hout nu in de schuur liggen te drogen, op elkaar gestapeld met daartussen steeds latjes van 22 mm dik. Mijn idee was om er ook ijzeren beugels over te maken die het hout samenklemmen zodat het minder bol of hol gaat staan.
Zijn die beugels een goed idee of is dat juist heel slecht voor het hout?

Groeten Rudolf
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
22cm? Dat noem ik geen latjes meer! Zal wel 22mm zijn ;-)

Als je het buiten wilt gebruiken, met alle schommelingen die je daar hebt, dan kun je het hout beter niet al te strak in een vorm dwingen. Dat geeft alleen maar spanning die er uit komt als je het zaagt of als je het resultaat buiten hangt. Een beetje gewicht (paar stoeptegels) om te zorgen dat het niet al te krom gaat staan is voldoende.

Arthur
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Bedankt voor het advies!
Ik heb de planken net in de zelfgemaakte klemmen zitten.
Als dit niet bevalt haal ik ze er later wel vanaf, eerst dit maar eens proberen!

Het moest inplaats van 22 cm 22 mm zijn, foutje! ;)

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Let er wel op dat je geen vlekken krijgt in je hout op de plaats van de platen. Het vocht in het hout zal reageren op het metaal van je klemplaten. Ik zou er twee dunne latjes tussensteken om geen contact te maken. En zo kan het hout onder de klemplaat ook beter drogen.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb aan de bovenkant er stoken multiplex tussengedaan.
Aan de onderkant karton, er was niet genoeg ruimte voor multiplex.

Groeten Rudolf.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien de koppen van de planken in de verf of was zetten om scheuren (door te snel drogen) te beperken
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Bedankt Fons, in ben weer wat meer te weten gekomen!
Ik zal de kopse kanten voor de zekerheid toch maar zo snel mogelijk insmeren.

Groeten Rudolf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.