Langzaam drogende lijm

diko11

Nieuw lid
8 sep 2011
7
0
Bestaat er, naast beenderlijm of epoxy, een langzaam drogende houtlijm voor verbindingen waarbij het lijmen wat meer tijd kost?

Of zou er iets aan gewone witte houtlijm kunnen worden toegevoegd om de droging te vertragen?

In principe voor binnen, hoeft niet waterbestendig te zijn.

Zoeken op dit forum leverde 1 resultaat, daarin wordt over epoxy wordt gesproken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij mijn weten is Titebond III, de groene fles, van de 'gewone' houtlijmen degene met de langste open tijd. Je kunt onderdelen zo'n 10 minuten na insmeren nog met elkaar in contact brengen en klemmen.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
fenolharslijmen (bakeliet, urac, resorcinol) hebben ook langere open tijden dan PVAc-lijmen. Beenderlijm heeft wel een lange potlife (vrijwel onbeperkt als je de pot warm genoeg hebt, maar juist een zeer korte open tijd - die moet je meteen op de juiste plek zetten en dan klemmen - althans zo begreep ik de manier van werken bij fineren met beenderlijm... Het 'grijpt' vrijwel meteen. Je kunt het wel weer warm maken en dan verschuiven overigens...

Heb je echt veel meer tijd nodig, dan is epoxy denk ik de enige optie. En dan een traag uithardende. Voordeel is wel, een goeie profi-epoxy kun je als alles goed zit in een paar minuten compleet uitharden door het hoog op te stoken - sommige lijmen mag je bij 200 uitharden - dan heb je niet meer dan een minuut nodig ;-) de tijd die nodig is om het hele werkstuk op temperatuur te krijgen (als het om het verlijmen van dikke delen gaat) is dan belangrijker in de benodigde tijd voor hittebehandeling dan de eigenschappen van de lijm...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Apropos toevoegen:

Jeder PVaC Leim wird deutlich träger wenn du etwa 5%
Ammoniak beimischt, aber die Einspannzeit muß danach
um den Faktor 4 verlängert werden. Bei gerbstoffreichen
Hölzern markiert sich dabei leider auch die Leimfuge.

uit Leim mit langer Offenzeit

er staan daar nog meer tips, een uur moet te doen zijn. Ook de opmerking dat kou de open tijd verlengt zou ik in dit jaargetijde serieus nemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mmm - Ik zou eens moeten kijken wat ammonia precies met de chemie van een PVAc doet, maar mijn gut feeling zegt me dat je de lijm feitelijk minder effectief maakt - de ammonia gaat je acetaat neutraliseren - effectief zou je (meer dan ) 5% van je PVAc inactief maken (meer dan, omdat die 5% op totale gewichtsbasis is, maar PVAc is een dispersie van halfpolymeer in water, en bevat dus maar ongeveer 50% PVAc op gewichtsbasis (nulde orde schatting...) ). Maar wellicht kan het verder geen kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en ZotVanHout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
Net als Jurriaan aangeeft, bij mij is de droogtijd van houtlijm in de koude garage opschoven naar vele uren, oplopend tot wel 6-7 uur. Hopelijk kan je hier iets mee.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Als ik een lange opentijd nodig heb dan neem ik Cascamite.

In nl te koop bij

 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Kitlijm zoals Woodmax heeft een vrij lange open tijd. Het uithardingsproces verloopt ook anders. PVAC kan behoorlijk in het hout trekken (afhankelijk van houtsoort of type plaatmateriaal) en schijnbaar verdwijnen. Als de lijm uit de verbinding weg is kan je de stukken niet meer veilig (=zonder risico op slechte lijmnaad) bewegen. Woodmax of PU kit hebben hier minder last van.
De open tijd van PVAC is erg afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij temperaturen boven de 20° droogt de lijm behoorlijk snel. De ene nog wat sneller dan de andere. Boven de 25° heb je geen speelruimte meer.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Net als Rinus gebruik ik graag Cascamite als ik meer tijd nodig heb. Ik heb het een aantal jaren niet durven te gebruiken, omdat ze een poosje serieuze kwaliteitsproblemen hebben gehad. Maar tegenwoordig is dat gelukkig verleden tijd en heb ik in ieder geval geen problemen meer opgemerkt.
 

diko11

Nieuw lid
8 sep 2011
7
0
Dank allen voor de nuttige reacties!
Eens kijken wat de vocht/ kou doet (eerste indruk is dat het bij 7 graden toch vrij snel aantrekt) en anders een van de genoemde producten proberen. Als iemand een kleine verpakking kent, zoals de Frencken D2 fineer, of Kleiberit 332, hoor ik het graag.

Of mocht ik van iemand in de buurt (Eindhoven) een beetje kunnen overnemen, hoor ik het ook graag.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Als ik een lange opentijd nodig heb dan neem ik Cascamite.

In nl te koop bij

Op advies hier op het forum heb ik dit ook gekocht voor mijn houten blad, perfect spul.
Mijn blad val in ieder geval nog niet uit elkaar.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
710
738
de buurt van den bosch
Beetje laat mischien maar ik gebruik veel old brown glue.
Dit is een lijm die je warm moet maken.Je kan het zelf maken in
een pot(veel werk) maar deze lijm is ook verkrijgbaar in een fles.
Zet de fles in een pannetje warm water en door de temperatuur
te regelen kun je ook de open tijd regelen.Als het niet zo warm is
is de open tijd vrij kort,is het heet dan heb je een lange open tijd.
Ik zit meestal rond de 60- 70 graden en dan is de open tijd 20-30 minuten.
Ik gebruik het vooral bij fijn werk en bij het fineren.
 
  • Leuk
Waarderingen: diko11

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.