Langgatboor gebruiken als schijfschuurmachine?

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Ik heb gegoogled maar ik zie het nergens terug. Wellicht is het een heel slecht idee. (daarom dit bericht voordat ik ledematen kwijtraak).

Ik heb een Robland 5-in-1 machine. Waaronder dus een langgatboor unit. Waarom zou het een slecht idee zijn om hierop een ronde schijf te monteren waar je schuurpapier op kan plaatsen zodat het kan gebruiken als schijfschuurmachine? En hoe zou ik dit aanpakken?

Ik hoor graag meningen, ideeën en gedachtes over...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Je hebt een zware degelijk gebouwde machine, dus het lijkt me geen enkel probleem. Je moet wel rekening houden met het hogere toerental van je beitel as, dus zoek een degelijk gebouwd exemplaar. Steunschijven die bedoelt zijn voor een slijptol, kunnen een hoog toerental aan, maar hebben een m14 rechtse draad. De kans is groot dat je linkse draad nodig hebt, of een steunschijf met een vast as.

Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Geen goed plan. Toerental is veel te hoog. Je schuurpapier kan daar niet tegen en veel belangrijker, het is onveilig. Die as draait 5500 TPM. De minste onbalans en de schijf gaat trillen, komt los en vliegt door de werkplaats.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Mijn slijptol draait 6800 toeren en zowel de steunschijf, als het schuurvel kunnen dat probleemloos aan. De schuurvellen hebben een fiber rug en ze zitten gecentreerd met een moer, dus ze vliegen nergens heen.

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
262
140
Omgeving Alkmaar
Een optionele fabrieksaccessoire voor de langgatboor op de Inca zagen (niet te vergelijken met een Robland natuurlijk) is een schuurschijf… op zich geen raar idee dus

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Ik heb ooit een scheppach gehad waarbij het een optie was. Maar daarbij kon ik het toerental aanpassen. Bij die Robland niet. Ik zal eens zoeken naar een schijf met linkse draad. In de boorkop vastzetten durf ik al helemaal niet aan.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
408
127
61
Sint Odilienberg
Ik heb zelf een robland en daar zit ook een schuurschijf bij. Die word gewoon in de boorkop van de langgatboor gezet.
Dit is wel een aftermarket ding dat zelf gemaakt is , maar ik heb het sporadisch gebruikt en dat werkt.
Bij die van mij moet je wel het schuurpapier erop lijmen dus handig is anders.

Fred

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Ik heb zelf een robland en daar zit ook een schuurschijf bij. Die word gewoon in de boorkop van de langgatboor gezet.
Dit is wel een aftermarket ding dat zelf gemaakt is , maar ik heb het sporadisch gebruikt en dat werkt.
Bij die van mij moet je wel het schuurpapier erop lijmen dus handig is anders.

Fred
Heb je daar een foto van? Dat ik kan kijken of het voor mij na te maken is?

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
408
127
61
Sint Odilienberg
20230212_115643[1].jpg
20230212_115653.jpg20230212_115709.jpg
Let niet op de roest, dit ding heb ik al jaren niet meer gebruikt en heb ik ergens onderuit moeten grabbelen.
Hij is gedraaid uit 1 stuk ijzer zodat het niet uiteen kan.

Fred

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Let niet op de roest, dit ding heb ik al jaren niet meer gebruikt en heb ik ergens onderuit moeten grabbelen.
Hij is gedraaid uit 1 stuk ijzer zodat het niet uiteen kan.

Fred
Dank je voor de foto. Wil je hem niet verkopen als je hem toch niet gebruikt?

Voor het schuurpapier erop plakken... waarom plak je niet een stuk klittenband op?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Bij klittenband heb je een goede kans dat bij het hogere toerental de schuurschijf weg vliegt. Zoals door mathieu al werd aangegeven.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Je zou zo'n schijf kunnen (laten) maken. Hoeft niet per se uit één stuk. Zolang je de as maar borgt met een lasrups en de schijf dik genoeg hebt gehouden om daarna de schijf in de draaibank te kunnen vlakken, mocht die door het lassen vervomd zijn.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Klittenband of lijmen is een andere discussie. Ik heb een Jet band/schijfschuurmachine. Ik had er schuurschijven met klittenband bij besteld, maar tegen de tijd dat de machine geleverd werd, waren deze niet meer beschikbaar. Ik heb zelfklevende in de plaats gekregen. Er zijn mensen die de voorkeur geven aan de zelfklevende omdat Velcro een beetje soepel is en ingedrukt kan worden.
Zo een stalen schijf op 5500 toeren in een gewone boorkop blijf ik toch iets akelig vinden.Een schuurschijf voor op de haakse slijper van 230 mm heb ik ook. Dat is een kunststof ding zonder massa. Als dat er vandoor gaat is dat vervelend maar niet gevaarlijk. Een stalen schijf van een paar kg die door de werkplaats gaat is toch wel een ander verhaal. Een kleine onbalans gaat bij zulk een toerental flinke krachten veroorzaken en voordat je het weet komt de zaak los.Ik vind dit oneigenlijk gebruik van de machine en dus niet raadzaam om te doen. Die as en boorkop zijn gemaakt voor een boor met kleine diameter, niet voor een grote, zware schijf. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Je zou misschien we zo een kunststof schijf kunnen gebruiken met een afgedraaide bout van M14 als as.

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
ouwe wasmachinemotor met een toerenregelaar werkt hier al jaren perfect met een schuurschijf op (y) asje op maat gemaakt voor ene poelie, schuurschijf op een kogelgelagerde as met achterop ook een poelie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.