Lange MDF vensterbank uit 2 delen

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Hoi, ik wil een vensterbank maken. Lengte is 286,5 cm, breedte 12 cm (vinden wij wel mooi). Nu kan ik een kant en klare vensterbank bestellen, maar dat is best prijzig. Idee is nu dat ik 2 (de betreffende leverancier gaat tot maximaal 244) MDF stukken met lakdraagfolie op maat laat zagen en daar de vensterbank van maak. Vraag is of dat wel te doen is en of ik de naad waar beide delen elkaar raken wel netjes (onzichtbaar) afgewerkt krijg. Zo ja, hoe dan?

Dank!
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
209
85
Rijswijk
Ligt er een beetje aan wat de ondergrond is.
Is deze van hout dan zul je altijd werking houden waarbij geplamuurde naden zichtbaar worden. (Is mijn ervaring tot dusver)

Je zou ook kunnen overwegen door de naad mooi in het midden te maken en er een klein v groefje in te maken door beide delen af te schuinen. Hierdoor accentueer je het juist, en loop je geen risico dat het openscheurt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
onzichtbaar dan moet je de platen eerst verlijmen bijvoorbeeld met een schuine las
en daarna met veel geduld afwerken.

moet het mdf zijn?
boeiboorden van multiplex zijn mischien een betere optie
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Wat is te duur? Hier bij de plaatselijke Hubo kost een 300cm lange mdf vensterbank met een toplaag nog geen 35 euro, zie niet echt in hoe een plaat MDF waar je dan een naad weg moet werken, verven, afwerken enz met goedkoper gaat zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als de breedte maar 120mm is zou ik gewoon een aardige vuren plank uitzoeken, die zijn gewoon te koop in lengtes van 3 meter. Gaat nog langer mee ook dan dat geperste hout.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mdf is prima te gebruiken als vensterbank.
Wel V313 (groen) gebruiken.
Je zaagt 2 stroken 120mm breed.
Die leg je op elkaar.
Dan zaag je met de invalzaag en lineaal een schuine kant er aan op 30cm tot naar de hoek.
dan leg je die 2 delen achter elkaar en verlijm je die met domino's of lamello's of deuvels.
Veel lijm erop
Eerst op de kopse kanten en goed insmeren.
daarna nog een laag en samenpersen.
Eventueel een hardhouten rand eraan lijmen zodat je hem niet deukt als je er tegen aan stoot.
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Wat is te duur? Hier bij de plaatselijke Hubo kost een 300cm lange mdf vensterbank met een toplaag nog geen 35 euro, zie niet echt in hoe een plaat MDF waar je dan een naad weg moet werken, verven, afwerken enz met goedkoper gaat zijn.
Dank, dan heb ik waarschijnlijk niet goed gekeken. Online begint het bij EUR 100 - 150
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
45- euro bij Hornbach:

Ah ja, die heb ik gezien. Echter zoek ik er een van een cm of 12 breed en 18mm dik (is in mijn geval geen renovatie). Zo'n lengte (286 cm) zelf op maat zagen zie ik niet zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.