Landkaart Nederland

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.501
175
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb toch inspiratie gevonden om mee te doen met deze challenge. Ik ben iemand die altijd 1001 ideeën heeft en vele projecten nog te doen heeft en ben momenteel ook nog bezig met verschillende andere projecten die lekker door elkaar lopen. Mede daarom had ik in het begin zoiets van "geen tijd om mee te doen, andere (functionele) projecten in en rondom het huis eerst." Maar goed, een project dat al lange tijd op het lijstje staat is het maken van een houten landkaart van Nederland en dan elke provincie een andere houtsoort, liefst zo kleurrijk mogelijk. Op het internet had ik een mooie 3D-versie CAD versie gevonden van Nederland en heb die opgeschaald en op A3 geprint. Dit project wilde ik toch al sowieso een keer gaan maken dus waarom niet nu zodat ik ook met deze wedstrijd mee kan doen.

Met wat knip- en plakwerk komen we dan hierop uit. Totale hoogte van de kaart van noord tot zuid is ongeveer 650mm. (Groningen en Drente zitten al op het hout geplakt, onderstaande foto is geen censuur ;-))
DSC_1236.jpg

Er komt wat ruimte tussen elke provincie te zitten omdat het geheel met een elektrische figuurzaag uitgezaagd wordt. Dit zou een perfect klusje zijn voor een CNC-machine maar die heb ik niet... :-(

Tweede stap is het maken van de houten plankjes waaruit elke provincie gezaagd wordt. De dikte van het uiteindelijke hout wordt rond de 5mm. Dikker kan wel maar mijn simpele Ferm figuurzaag trekt het anders niet meer en het moet wel een beetje vooruit gaan.

Mijn kleine Einhell lintzaag wordt getest met het zagen van dit 60mm dikke Pau Amarillo (Yellow Heart) waaruit Drenthe gemaakt gaat worden
DSC_1224.jpg

DSC_1225.jpg

Het verlijmen van de plankjes, in dit geval inlands notenhout voor de Groningers. Grappig detail is dat ik dit notenhout tien jaar geleden gezaagd heb en hiervan verslag heb gedaan in deze post: Dagje houthakken

DSC_1218.jpg

Uiteraard besloot vandaag mijn 'nieuwe' Dewalt vlakvandiktebank om problemen te gaan geven... De in- en uitvoertafel staan niet meer in lijn dus daar hebben we er opeens weer een projectje bij. Maar gelukkig hebben we de handschaven nog, het is toch vakantie.

DSC_1222.jpg

Walnoot, Pau Amarillo, kersenhout en padoek.

DSC_1227.jpg

Groningen wordt eerst verzaagd. Het papier wordt verlijmd met spuitlijm. Dit was een test, maar het is handiger om eerst alle plankjes door de vandiktebank te halen en daarna te lijmen want de lijm maakt het hout stroef waardoor het niet soepel door de machine rolt.
DSC_1223.jpg

Tot zover de vorderingen. Ik hoop dat ik het half januari af heb om nog mee te dingen maar het is onzeker ;-) Het plan is om de losse provincies op een vurenhouten achtergrond te lijmen. Daarop komt dan rechtsonder nog zo'n typische kaartkompas met de windrichtingen en misschien bovenaan nog NEDERLAND in letters gefiguurzaagd. Het geheel wordt ingelijst in een houten lijst zodat het echt een soort van schilderijachtig idee wordt. Ik ben nog aan het twijfelen over de afwerking, zit zelfs ook te denken aan het ingieten in epoxy. Misschien conserveert dat de kleuren van het padoek en purperhart wat. Nadeel is dan wel dat het reliëf dan wegvalt. Een andere optie is in de olie, dat vind ik persoonlijk een mooie, natuurlijk ogende afwerking.

Anyway, wordt vervolgd!

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.148
518
Omgeving Eindhoven
en aan de goede kant begonnen
Om daarop te oefenen, en de mooiste provincie straks het beste te doen :p

Het papier wordt verlijmd met spuitlijm
Hoe lijm je het erop? Door beide zijden in te lijmen of alleen het papier? Op de bus die ik hier heb staan, staat dat je er een verwijderbare sticker van kan maken, door alleen het papier in te lijmen en dit vervolgens te laten drogen voor het opplakken.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.501
175
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Om daarop te oefenen, en de mooiste provincie straks het beste te doen :p

Hoe lijm je het erop? Door beide zijden in te lijmen of alleen het papier? Op de bus die ik hier heb staan, staat dat je er een verwijderbare sticker van kan maken, door alleen het papier in te lijmen en dit vervolgens te laten drogen voor het opplakken.
Ik spuit een dun laagje op het hout en schuur het hout en papier na het zagen er weer vanaf. Dat is wel wat bewerkelijker dan ik verwachtte, dus ik ga jouw tip ook eens proberen.

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
544
204
Koekelare
Mooi, ben benieuwd naar het resultaat. Ik heb me ooit eens gewaagd aan de ganse wereldkaart. Ik begin al weer te zweten als ik er aan denk 😉

• Haha
Waarderingen: Bosquet

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.126
82
't hoofd van Overijssel
Ik spuit een dun laagje op het hout en schuur het hout en papier na het zagen er weer vanaf. Dat is wel wat bewerkelijker dan ik verwachtte, dus ik ga jouw tip ook eens proberen.
Je kan ook dun plaatmateriaal pakken en daarop lijmen. Vast zetten met een paar spijkertjes of dubbelzijdig plakband. Nu zaag je door het hout en plaat materiaal tegelijkertijd. Deze laag gooi je later weg en blijft het hout schoon.
Zelf gebruik ik het met uit de hand letters frezen met de bovenfrees. Dan kan je de spijkertjes plaatsen in de overlengte.

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
391
28
Zevenaar
Mooi gedaan!
In plaats van spuitlijm, kun je ook behangerslijm gebruiken die je zeer veel verdunt. Dan blijven er ook haast geen lijmresten over. Doe ik al jaren met figuurzagen.

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.097
669
Fryslân
Dat gaat erg mooi worden! Ik ben nu al nieuwsgierig naar de volgende update.

Ik ben nog aan het twijfelen over de afwerking, zit zelfs ook te denken aan het ingieten in epoxy. Misschien conserveert dat de kleuren van het padoek en purperhart wat. Nadeel is dan wel dat het reliëf dan wegvalt. Een andere optie is in de olie, dat vind ik persoonlijk een mooie, natuurlijk ogende afwerking.
Misschien een idee om zwarte epoxy te gebruiken, en dat ook als kleine lijn tussen de provincies in te gebruiken. En het hout af te werken met olie. Want met olie komen de kleuren van het hout wel echt tot hun recht, wat je met epoxy niet of minder hebt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.