lamello's of kreg

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik sta op het punt om zelf mijn keuken te gaan bouwen. Ook de rompen van de kastjes. Ik sta wat in dubio of ik de verbinding tussen de panelen met lamello's ga doen om dat ik zal kiezen voor het Kreg systeem. Ik heb een lamello machine, dus dat is niet het probleem. Wellicht dat de Kreg 4 (die ik nog wel zou moeten aanschaffen) tot een kortere bouwtijd geeft. Immers je hebt niet de tijd nodig die je anders wel nodig hebt om de lijm te laten drogen. Hoe kijken de ervaren bouwers hier tegen aan.

De rompen worden gemaakt van Meubelpaneel wit 1 zijde 2mm ABS 18mm dik.

Ik hoor het graag.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Ik zou eerder voor een combinatie van deze 2 gaan. Met de lamello op zijn plaats houden en de kreg schroeven als klemmen gebruiken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Is tijd een probleem? Zelf ben ik geen fan van het systeem, om twee redenen:

1) je verbinding blijft in het zicht
2) de verbinding wordt alleen door de punt van de schroef gerealiseerd.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
@ jefmen, daar heb ik ook nog over nagedacht. Wellicht dat dat de beste optie is.
@ Superkees: dat de verbinding in het zicht blijft is geen probleem, bij de plaatsen waar die gebruikt gaat worden, zie je de gaten niet. Boven komt er een aanrechtblad overheen en de onderkant van de keukenkastjes zie je ook niet elke dag.
Ik wilde de schroefverbinding wel comibineren met wat houtlijm, zodat het niet alleen de schroef is. Ik heb geen lijmklemmen van 90 cm, dus door het schroeven hoop ik het klemmen te vermijden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou eerder voor een combinatie van deze 2 gaan. Met de lamello op zijn plaats houden en de kreg schroeven als klemmen gebruiken.
mijn ervaring met kreg was kort maar teleurstellend
omdat de schroefgaten schuin zitten verschoof de verbinding regelmatig
zoals jefmen schrijft, had ik dit met een lamello, die ik toen nog niet had, kunnen vermijden
ander minpunt waren de kreg-schroeven
die hebben een robertson-kop
de bit zit daar onvoldoende in vast
blijkbaar bestaan gelijkaardige schroeven met een pozidrive- of torx-kop
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
mijn ervaring met kreg was kort maar teleurstellend
omdat de schroefgaten schuin zitten verschoof de verbinding regelmatig
zoals jefmen schrijft, had ik dit met een lamello, die ik toen nog niet had, kunnen vermijden
ander minpunt waren de kreg-schroeven
die hebben een robertson-kop
de bit zit daar onvoldoende in vast
blijkbaar bestaan gelijkaardige schroeven met een pozidrive- of torx-kop

Als je pocketholes gebruikt moet je absoluut goed klemmen voor je schroeft anders verschuiift de verbinding inderdaad. Maar als je goed klemt zou dit geen probleem moeten zijn.
Ik gebruik zelf ook de Kreg schroeven niet vanwege Robertson, ik heb inderdaad dergelijke schroeven met torx kop. Werkt prima!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
één probleem en 2 twee oplossingen => dit is dus een luxe-probleem :)

Als je met de kreg ook wil verlijmen, win je alvast geen "opdroogtijd".

Van Kreg naar lamello zou ik begrijpen want Kreg is iets meer "hobbyist" en zeer goed betaalbaar. Lamello is duurder en universeler.

Met universeler bedoel ik dat een Kreg verbinding altijd zichtbaar is en minder sterk.
Wel goed genoeg voor keukencorpus onder het werkblad maar wat met een hangkastje boven de keuken?

Snelheid hangt ook af van andere factoren zoals ervaring en aantal herhalingen. Je moet het ook zien in het geheel: er is nog véél ander werk dan het in elkaar flanzen van de corpussen.

Mogelijk spreken we hier over een geval van GAS (waaraan ik ook lijd volgens mijn vrouw ) ;)
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Ik snap de voordelen van het kreg systeem niet als het argument is, de schroeven blijven toch op een plek die je niet ziet...
Het is toch redelijk gebruikelijk om de keukenkasten aan de zijkanten af te werken met een "los" paneel? Dan zou je, als het schroef bezwaar er toch niet is, alles toch gewoon kops in kunnen schroeven. De kasten schuif je tegen elkaar en alle schroeven zijn verdwenen?

Als je het chique zou willen doen, lekker lamello's en de droogtijd voor lief nemen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik snap de voordelen van het kreg systeem niet als het argument is, de schroeven blijven toch op een plek die je niet ziet...
Het is toch redelijk gebruikelijk om de keukenkasten aan de zijkanten af te werken met een "los" paneel? Dan zou je, als het schroef bezwaar er toch niet is, alles toch gewoon kops in kunnen schroeven. De kasten schuif je tegen elkaar en alle schroeven zijn verdwenen?

Als je het chique zou willen doen, lekker lamello's en de droogtijd voor lief nemen.
Ik zou het ook zo maken. Ik heb mijn lades onder de werkbank als volgt in elkaar gezet. Korpus met lamello's uitgelijnd, kops geschroefd met 4x40 schroeven, geen lijm. Lades uit 12mm voor bodem en 18mm zijkanten multiplex opgebouwd om zo tijd te besparen bij het schroeven. Wederom geen lijm gebruikt. Alle schroeven zitten onzichtbaar of worden afgedekt voor de frontjes.
Ik snap het voordeel van het Kregsysteem niet, je moet nog steeds gaten boren en schroeven icm met lijm, terwijl je net zo goed alles kunt lijmen en een paar spijkers in je hout kunt schieten.

Ik zou de korpussen zo eenvoudig mogelijk maken.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Nu zou ik niet willen zeggen dat het mijn manier zou zijn om te schroeven, maar als je dan toch schroeft maakt het voor mij geen verschil of je die nu schuin of recht in het hout zet...

Ik vind het altijd de uitdaging om zo min mogelijk schroeven te gebruiken...
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
My 2 cents;

Luxe probleem. Kreg kan verschuiven dus goed klemmen, Lamello's moeten lang geklemd.

Oplossing:
Lamello Zeta P2

Nog meer geld uitgegeven maar nooit spijt van gekregen. Wat werkt dat mooi en snel en geen klemmen nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Oplossing:
Lamello Zeta P2
Nog meer geld uitgegeven maar nooit spijt van gekregen. Wat werkt dat mooi en snel en geen klemmen nodig.
volledig akkoord
aan dulcinia om te oordelen of het zelf maken van de keuken 1.000 euro budgettaire ruimte voor de zeta schept
de verbindingen zelf kosten ook 1 euro/stuk
de zeta is een prachtig apparaat
een werkstuk ineenzetten en uit mekaar halen is een koud kunstje
je hoeft niet te lijmen, en een fout bij het frezen kan je meestal opvangen door het stuk om te draaien of deels elders te gebruiken
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Dank voor alle berichten. Volgende week komt mijn materiaal binnen. Heb besloten om toch maar gewoon te lijmen en ipv een Kreg 4 te beleggen in 4 Bessey Corpusklemmen en dan lijmen met lamello's, dan moet het goed komen. Iedereen bedankt voor zijn reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark Luitjes

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
toch wel een verschil tussen kreg en gewoon schroeve: bij gewoon schroeven zit de je schroef in kopshout en dus geen sterke verbinding. Bij kreg zit de schroefkop in het kopshout en de schroef zelf dwars. Dit is dus wel pak steviger, zeker bij bv plaatmateriaal zoals MDF of spaanplaat. Maar idd, het verschuift dus goed klemmen is nodig.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
In hoeverre kun je spreken van kopshout als je het over plaatmateriaal hebt?
Multiplex is in mijn beleving gekruist fineer. En MDF is vanaf elke zijde gezien geperst hout. Kopse kant is wel iets poreuzer, maar dit is ook sterk afhankelijk van de kwaliteit die je koopt..
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Vind zo'n kregsysteem weer iets typisch amerikaans, gigantisch veel gesponsord op youtube.
En ik zie toch nog te vaak dat de verbinding open gaat staan of dat het hout splijt.
Het werkelijke nut valt in de praktijk toch wel tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.