Lak of olie test?

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Goedendag, ik heb twee tafels gekocht en de afwerking is of olie of matte pu lak. Ik dacht ik schuur gewoon een beetje. Stoft het dan lak, wordt papier meteen vettig dan olie. Maar volgens een kennis zegt dat niks.

Hoe wel te checken? (Of was mijn redenatie wel goed). Het betreft Amerikaans noten.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Denk dat je best eens test met een beetje olie. Dringt het in? Dan was het olieafwerking. Blijven de oliedruppels liggen? Dan is het lak. Normaal moet je het ook al kunnen voelen. Bij een olieafwerking blijf je het hout voelen, bij lak voelt het beetje aan zoals plastic.

Volgens mij kun je het inderdaad niet goed weten door te schuren. Je schuurpapier wordt niet vettig als het een drogende olie was. En een vernis gaat ook niet altijd stoffen. Soms loopt je schuurpapier gewoon vol, net zoals bij olie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En als hout echt goed in de drogende olie is gezet gaat het nu ook geen olie meer opnemen. Het is dan helemaal verzadigd met de uitgeharde olie, en er kan zelfs een dunne laag hars (uitgeharde olie) 'op liggen'. Niet in alle gevallen is het dus eenvoudig om achteraf vast te stellen hoe een stuk hout (tijden geleden) precies is afgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.