Lage opbergkast onder raam

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Hoi,

In onze nieuwe woonkamer zou ik deze winter graag een lage opbergkast maken onder het raam. De kast zou ongeveer 3,4m lang worden, 50 cm hoog en 40cm diep. Hoofdfunctie van de kast is opbergruimte, maar hij gaat wellicht ook dienst doen als zitbank. De kast wil ik onderverdelen in 4 delen met lades. Ik wil de kast op een frame plaatsen van balken van 38x89mm. Tussen iedere ladekast wil ik verticaal 2 balkjes van 38x89mm plaatsen als extra stabiliteit aangezien er ook mensen op gaan zitten (zie simpele schets). De ladekasten schroef ik dan vast aan deze balkjes. Nu heb ik een aantal vraagjes:

- Van welk materiaal kan ik deze kast het best maken? Is dat MDF, multiplex of meubelpanelen? De bedoeling is om de kast achteraf te verven in een kleur, althans de buitenkant. Binnenkant mag gewoon wit zijn.
- Hoe kan ik iedere afzonderlijke ladekast het best opbouwen zodat deze het sterkst is? Is het dan het beste om de boven- en onderplaat tussen de zijkanten te monteren of er boven op (zie 1 en 2 op de schets)
- wat zouden jullie als afwerking aan de bovenkant gebruiken? ik zou nog een frame kunnen maken van latten van 18x70mm en daarbovenop een plaat multiplex oid lijmen? Of zou je dan beter onmiddellijk voor een dikke plaat gaan ipv eerst nog een dun frame te maken?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Stef
 

Bijlagen

  • kast.jpg
    kast.jpg
    36,3 KB · Weergaven: 22

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Koop een hele goede kwaliteit mdf. Als de keuze op mdf valt. mdf v 313 is een goede kwaliteit watervast en goed te frezen. De kwaliteit van de bouwmarkt is net zachtboard binnenin. Je merkt het in het bijzonder bij het afwerken van de gezaagd/gefreesde randen. verder is het eenvoudig te verven of te spuiten. Als je dit laatste moet laten doen is dat nog een behoorlijke kostenpost.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Nou, misschien is dit vloeken in de kerk, zoals dat heet, maar ik moest meteen denken aan kant en klare corpussen van keukenkastjes van ikea, die je op een frame zet om op de gewenste hoogte te komen.
Met laden en deurtjes wordt het wel een prijzig geheel, dat is waar.

Anders zou ik zelf een aantal losse kastjes maken van 18 mm mdf en die tegen elkaar zetten.
Zo krijg je zijwandenvan 2x18mm. Dat is sterk zat. Ik denk dat ik de horizontale plaat óp de zijwanden zou laten rusten.
Op de bovenkant maak je dan een frame zoals je voorstelt, dat verdeelt de krachten dan mooi.
 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Koop een hele goede kwaliteit mdf. Als de keuze op mdf valt. mdf v 313 is een goede kwaliteit watervast en goed te frezen. De kwaliteit van de bouwmarkt is net zachtboard binnenin.
Is er zoveel verschil tussen de MDF v313 en gewone MDF, ook in een houthandel?

Nou, misschien is dit vloeken in de kerk, zoals dat heet, maar ik moest meteen denken aan kant en klare corpussen van keukenkastjes van ikea, die je op een frame zet om op de gewenste hoogte te komen.
Met laden en deurtjes wordt het wel een prijzig geheel, dat is waar.
Hier had ik zelf ook al aan gedacht, maar de maten komen dan niet goed uit. Aansluitend op deze kast komt nog een ombouw voor een vloerverwarmingverdeler en mijn internetmodem etc, en het is moeilijk om dat dan allemaal passend te krijgen. Tevens vind ik hier niet de kleur die ik graag wil. Ik vraag me af of het nog mogelijk is om deze kasten zelf nog te verven?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Melamine, het witte spul dat op de spaanplaat zit, is nadat je het in een primer hebt gezet best te verven.
Maar is dat wel nodig? De ladefrontjes maak je in de kleur die je wilt hebben, bovenop maak je een zitgedeelte dus die corpussen zie je helemaal niet meer.
 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Dat is ook waar natuurlijk. Ik ga dat nog eens bekijken, maar ik denk niet dat ik dan uit kom met mijn maten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ja er vele soorten. Natuurlijk zijn er ook goede gewone soorten. Ik vroeg bij mijn leverancier naar harder mdf. Kreeg ik, was een stuk harder maar wel een stuk grover van structuur. Dus veel werk met plamuur om het weer netjes te krijgen. Kijk anders of je van de diverse materialen monsters kan krijgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Ik zou een frame van balkjes maken (44 kwadraat bijvoorbeeld) en die dan intern bekleden met triplex of dun mdf. Mooi lijstmateriaal op de zichtranden (dan kun je ook over de hele breedte ononderbroken toepassen & mogelijk een mooie houtsoort). Bovenop zo'n paneel van gevingerslast eiken of beuken, of een stuk aanrechtmateriaal naar eigen smaak.
Constructie kan dan middels hoekijzertjes of na voorboren schroeven. Plaatmateriaal met lijm en minibrads bevestigen.
Lijkt mij de simpelste manier om een stevig resultaat te krijgen.
 

jorisvh

Post veel
Ik zou de ladekasten van gemelamineerde spaanplaat maken.
Stijlen tussen de regels (1, dus) zodat de verbindingen niet belast worden als er iemand op zit.
Als je meubel panelen koopt die aan de lange kant afgeplakt zijn moet je die enkel afkorten en in mekaar steken, bvb met lamellen of deuvels en lijm en/of schroeven. Geen verdere afwerking nodig. Wel houthandel, geen bouwmarkt kwaliteit want dat is vooral lucht.

Verticale balken tussen de kasten is overbodig. Spaanplaat is sterk zat op druk.

Dit alles verberg je achter ladefronten en 1 plaat bovenop alle kastjes in wat je mooi vindt: gelakt MDF, geölied fineer of multpliex, massief, …

Als je de kasten 40/60/80 cm breed maakt, passen er ikea maximera lades 40/60/80x37cm in. voor de prijs koop je amper het materiaal om ze zelf te maken.
80cm vind ik veel ivm de overspanning als er op gezeten wordt.
 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Ik zou een frame van balkjes maken (44 kwadraat bijvoorbeeld) en die dan intern bekleden met triplex of dun mdf. Mooi lijstmateriaal op de zichtranden (dan kun je ook over de hele breedte ononderbroken toepassen & mogelijk een mooie houtsoort).
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk. Welke dikte van triplex/MDF zou je de binnenkant dan nemen? Wat betreft lijstmateriaal moet ik dan even uitzoeken of ik dan de juiste breedtes kan vinden om alles mooi te bedekken.
Ik zou de ladekasten van gemelamineerde spaanplaat maken.

Als je de kasten 40/60/80 cm breed maakt, passen er ikea maximera lades 40/60/80x37cm in. voor de prijs koop je amper het materiaal om ze zelf te maken.
80cm vind ik veel ivm de overspanning als er op gezeten wordt.
Gemelamineerde spaanplaat is dan inderdaad wel fijn dat er geen verdere afwerking nodig is. Scheelt toch ook weer tijd en werk. Ik zou wel graag een scheiding tussen de lades hebben zodat ze niet direct aansluitend zijn. Daar was die verticale balk ook handig voor. Enig idee hoe ik dat op een andere manier dan nog kan krijgen? Door de lades in de kast te laten vallen zodat je een lijst (schaaflat?) op de stijlen kan bevestigen?
En denk je dat 80cm teveel is? Ik verwacht dat er niet heel veel door volwassenen op gezeten gaat worden, hoogstens eens bij een verjaardag oid, maar dan nog voornamelijk kinderen denk ik. Ik kan er ook 1 ladekast bij maken natuurlijk, dan is de overspanning weer minder.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk. Welke dikte van triplex/MDF zou je de binnenkant dan nemen? Wat betreft lijstmateriaal moet ik dan even uitzoeken of ik dan de juiste breedtes kan vinden om alles mooi te bedekken.
Vijf of zes millimeter lijkt me voldoende. Als lijstmateriaal kun je kant-en-klare plinten gebruiken (meestal mdf), op breedte gezaagd en eventueel met af te ronden hoeken, mits je het geschilderd wilt hebben. Voor zichtbaar hout zijn er ook genoeg mogelijkheden, denk ik.
 

jorisvh

Post veel
Gemelamineerde spaanplaat is dan inderdaad wel fijn dat er geen verdere afwerking nodig is. Scheelt toch ook weer tijd en werk.
Exact. Melamine proper zagen is een uitdaging maar als je meubelpanelen inkoopt geen probleem. De enige zaagkanten die je zou kunnen zien zijn onder- en bovenkant van de stijlen binnenin de kast. Je kan zorgen dat de zaag daar altijd ìn het materiaal gaat. En zelfs als het een beetje uitbreekt, er komen lade geleiders voor.
Ik zou wel graag een scheiding tussen de lades hebben zodat ze niet direct aansluitend zijn. Daar was die verticale balk ook handig voor. Enig idee hoe ik dat op een andere manier dan nog kan krijgen? Door de lades in de kast te laten vallen zodat je een lijst (schaaflat?) op de stijlen kan bevestigen?
Je kan die verticale balkjes ook gewoon houden om esthetische redenen. En dan je ladefronten iets over de stijlen laten komen zodat je de kantenband van de melamine niet ziet.
En denk je dat 80cm teveel is? Ik verwacht dat er niet heel veel door volwassenen op gezeten gaat worden, hoogstens eens bij een verjaardag oid, maar dan nog voornamelijk kinderen denk ik.
Als een klant mij zegt “er zitten soms kinderen op” dan hoor ik “er kan een volwassene op springen” 🤪 en neem ik voorzorgen: smallere lades of een extra sterk bovenblad (multiplex 24mm of een kader uit 38x89 maar dan blijft er van de 50cm weer minder over). Als het voor jezelf is, is dat anders.
Ik kan er ook 1 ladekast bij maken natuurlijk, dan is de overspanning weer minder.
Eerste vraag lijkt mij of je de lades zelf gaat bouwen, dan kan elke breedte, of gaat inkopen. Dan is IKEA prijs/kwaliteit onklopbaar maar dan hang je vast aan hun maten en moet je het laten kloppen met passtukken maar die wil je blijkbaar net graag.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als ik het zo lees gaat de kast een beetje lijken op de kast die ik een paar jaar geleden heb gemaakt?

thumbnail_IMG_8091.jpg

20210928_194808.jpg

Ik heb er hier een verslag van geschreven, misschien heb je daar wat aan? Mijn afmetingen zijn 2500x400x400mm.

 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Je kan die verticale balkjes ook gewoon houden om esthetische redenen. En dan je ladefronten iets over de stijlen laten komen zodat je de kantenband van de melamine niet ziet.
En zou je dan die balkjes gelijk laten komen met het ladefront of met het corpus? In het eerste geval zou ik de balkjes moeten aflakken, het tweede moet ik dan een stuk MDF oid er nog tegen zetten neem ik aan.
Eerste vraag lijkt mij of je de lades zelf gaat bouwen, dan kan elke breedte, of gaat inkopen. Dan is IKEA prijs/kwaliteit onklopbaar maar dan hang je vast aan hun maten en moet je het laten kloppen met passtukken maar die wil je blijkbaar net graag.
Dat weet ik nog niet. Ik heb nog nooit een kast gebouwd, laat staan lades :) Het wordt een van mijn eerste projectjes. Die IKEA lades ga ik nog eens naar kijken. Weet jij of je daar zo ook een eigen front op kan bevestigen? Of moet dat dan weer een IKEA zijn, welk ik achteraf dan in de gewenste kleur lak.
Als ik het zo lees gaat de kast een beetje lijken op de kast die ik een paar jaar geleden heb gemaakt?

Ik heb er hier een verslag van geschreven, misschien heb je daar wat aan? Mijn afmetingen zijn 2500x400x400mm.
Niet helemaal hetzelfde, maar komt er toch dicht in de buurt. Mooie kast! Ik las dat je de lades eerst in elkaar hebt gezet, dan geschilderd en achteraf de bodem erin hebt geschoven. Hoe kreeg je die daar dan nog in? Ik dacht dat je de bodem in die gefreesde groeven schoof en dat je die er dus al tijdens het monteren in moest hebben.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Weet jij of je daar zo ook een eigen front op kan bevestigen? Of moet dat dan weer een IKEA zijn, welk ik achteraf dan in de gewenste kleur lak.

Je kan ook je eigen fronten op de lades van IKEA monteren. Je zal dan wel even een mal moeten maken om te kijken waar de bevestigingen komen. Van deze kast zijn de corpus en lades van IKEA, maar de fronten zijn van gefineerd MDF.

20211223_135237.jpg
Niet helemaal hetzelfde, maar komt er toch dicht in de buurt. Mooie kast! Ik las dat je de lades eerst in elkaar hebt gezet, dan geschilderd en achteraf de bodem erin hebt geschoven. Hoe kreeg je die daar dan nog in? Ik dacht dat je de bodem in die gefreesde groeven schoof en dat je die er dus al tijdens het monteren in moest hebben.
Je maakt een groef bij de voor en zijpanelen van de lade. De achterwand maak je iets korter, namelijk exact tot aan de bovenzijde van de groef van de zijpanelen. Dan kan je de lade in elkaar zetten en als laatste de bodem erin schuiven. Deze zet je dan vast met een paar brads of spijkertjes aan de onderzijde van de achterwand.
Maar mocht je multiplex gebruiken voor de lade dan kan je die denk ik ook onbehandeld laten.
Hier een linkje naar filmpje van Vitten met de manier waarop ik mijn lades maak. En trouwens ook voor het maken van kasten vind ik zijn kanaal erg verhelderend.

 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Super, bedankt voor al jullie tips! Ik ga nog eens uittekenen en kijken wat het beste uit komt.

Groet,

Stef
 

jorisvh

Post veel
En zou je dan die balkjes gelijk laten komen met het ladefront of met het corpus? In het eerste geval zou ik de balkjes moeten aflakken, het tweede moet ik dan een stuk MDF oid er nog tegen zetten neem ik aan.
hangt ervan af welke look je wil bereiken.
strak aansluitende lades met 2-3mm voegen?
vast stuk tussen de lades?
vast stuk in hetzelfde vlak als de ladefronten of opliggende fronten?
vermits het tussenstuk structureel onnodig is kan je het gewoon maken zoals je wil dat het er uit komt te zien.
Dat weet ik nog niet. Ik heb nog nooit een kast gebouwd, laat staan lades :) Het wordt een van mijn eerste projectjes. Die IKEA lades ga ik nog eens naar kijken. Weet jij of je daar zo ook een eigen front op kan bevestigen? Of moet dat dan weer een IKEA zijn, welk ik achteraf dan in de gewenste kleur lak.
dat kan zeker, zoals @Musicus al geschreven en bewezen heeft.
als je fronten voorbij de zijdes wil laten oversteken moet je ze wel zelf maken. handigste is 1 frontje kopen (10€?) en dat doorboren zodat het een boormal wordt voor je zelfgemaakte fronten.
bevestiging vereist een patroon van - uit het hoofd - 10mm gaten. dit is voor de maximera keukenlades voor de metod keukens.
afhankelijk van wat er in de lades komt zijn de komplement lades voor de pax kleerkasten een optie. Breedte 50/75/100 x diepte 35/58cm. Die zijn duidelijk lichtere kwaliteit (ok voor een stapel kleren, niet voor een stapel gietijzeren kookpotten of boeken). dit zijn binnen lades met eigen front maar hier zou je je eigen front kunnen schroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: StefH

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Is er zoveel verschil tussen de MDF v313 en gewone MDF
Ja zeker, ik kan met een klauwhamer op een stuk groen mdf 12mm slaan wat ik wil maar het doet bijna niks. Mocht ik dit willen proberen met standaard (bruin) mdf van hornbach dan zitten de deuken er zo in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.