Lades uit Beta gereedschapwagen halen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste mede forummers,

Op Mp een oude Beta gereedschapwagen op de kop getikt. Op een paar zaken na lijkt hij nog best in aardige staat, alleen lopen de lades niet lekker. Deels veel smeer denk ik, maar remreiniger en WD40 hebben probleem minder gemaakt, maar niet verholpen.
Halverwege het openen / sluiten haken de lades en ze blijven stroef lopen. Dus wie weet hoe ik de lades uit de ladegeleiders kan halen?

BVD.
Dirk
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Kan je de lade uit de geleider tillen? De zwaardere gereedschapsladengeleiders hebben vaak lipjes die in de zij of onderkant van de lade vallen. Bij de lichtere uitvoeringen zitten er zwarte lipjes die te voorschijn komen als je de ladegeleider helemaal uittrekt. De ene druk je om hoog de andere naar beneden en dan kan je de la er met een gedeelte van de geleider uit trekken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De ladegeleider ziet er zo uit. Ik kan alleen bedenken dat die clip op het einde de ladegeleider op zijn plek houdt. Ik wil daar niet zomaar mijn tangen in zetten en dan de boel uit zijn verband trekken.


15d563da-2e39-4846-94b4-891f202e8a1a.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo te zien moet je het veertje iets naar buiten trekken, zodat het oranje nokje vrij er onder door kan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo te zien zit er een deel van de ladegeleider aan de la vast gelast. Hoe is dit aan de kant van de kast? Zou je een foto van de voorkant van de geleider willen maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo te zien wel het zelfde mechaniek. Alleen ander veertje. Ladegeleiders zonder kogeltjes. Weer wat nieuws geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik denk eerder dat je die zwarte strip aan het einde van de geleider moet indrukken en dat die oranje nok juist hol is, waar die ingedrukte veer dan onderdoor schuift.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De nok zit op de la. Dus voor ontgrendelen moet de veer naar buiten. De veer zit aan de geleider. Het kan zijn dat je de la iets naar binnen moet schuiven om de veer naar buiten te kunnen buigen. De veer kan een z vorm hebben, met een stukje veer dat in het oranje nokje valt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Heren,
Bedankt voor alle hulp. Ik heb de eerste veer eruit kunnen krijgen, de tweede wilde niet meteen los komen en onze dochter wilde "helpen". Dus nadat ik de gevallen veer gevonden had, die weer gemonteerd en ik ga in alle rust de lade lades los maken.

Blij dat ik hier toch even de tijd voor heb genomen Ik zal nog wel wat foto's maken ter lering:)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zou je de foto's ook op het forum willen plaatsen, zodat te zien is hoe het in elkaar zit?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je weet hoe het moet, dan stelt het niet veel voor.
Kon na één lade nog niet zien waar de lade op haakt, maar na lade twee en drie wel.
Het “haken”, dat is namelijk de geleider die botst tegen of de voorkant van de lade of tegen de stop halverwege.
Toegegeven het loopt minder mooi dan de kogellager ladegeleiders die ik voor mijn houten gereedschap wagen heb, maar het is onverslijtbaar. De gereedschapwagen moet toch vrij intensief gebruikt zijn.
De veertjes zijn zo dik dat ze niet bij te buigen zijn tussen je vingers.

Begin toch te twijfelen of ik deze niet toch houdt in plaats van een nieuwe houten gereedschapwagen te maken zoals gepland. Scheelt tijd en plek in de garage.
De geleiders die ik dan over heb raak ik bij het afwerken van de knie schotten wel kwijt.


WhatsApp Image 2023-07-21 at 20.48.50.jpeg

WhatsApp Image 2023-07-21 at 20.48.51.jpegWhatsApp Image 2023-07-21 at 20.48.52 (1).jpegWhatsApp Image 2023-07-21 at 20.48.52.jpegIMG_5965.jpeg
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou 'm mooi houden. Heb ook een Beta gereedschapswagen en ben er erg blij mee. Compacte oplossing voor veel gereedschap.
Ik heb inderdaad besloten om voorlopig geen houten gereedschapwagen te maken. In deze wagen kan ik meer kwijt dan in de oude gereedschapwagen en het formaat is ook wat slimmer.
De buurman was blij met mijn oude gereedschapwagen en ik heb weer wat opgeruimd in de garage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.