Lades en ladegeleiding

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
893
192
Stiens
Ik ga lades maken die in mijn ontwerp een extra brede bodem hebben die dan door gleuven in de wanden glijden. Je kent dat waarschijnlijk wel van Hooked on Tools. Anders hier een filmpje waarin dit idee wordt toegepast.

Nu dacht ik lange tijd dat ik met MDF toe kon voor bodem en geleiders. Bodem van 9 mm en geleiders van 12 mm. Ik zag dat filmpje van hierboven en daar wordt multiplex gebruikt van zo te zien ca. 9 mm.

Wat is jullie opinie/ervaring. Kan het best met MDF (eventueel met wat was/kaarsvet) of slijt dat te hard en kan ik beter zoiets als populieren multiplex pakken (Praxis heeft dat bijv.).

Juist vanwege de kans op uitslijten dacht ik geleiders te gebruiken van ca. 12mm. Met multiplex kan ik waarschijnlijk toe met 9 mm. Of redeneer ik helemaal fout?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
133
70
Wezep
Dat soort lades heb ik ook in een kast en in mijn werkbank. Zie onderstaand topic.

Ik heb de bodem van hardhout mpx gemaakt. Voor de geleider een tafelpoot in plakjes gezaagd. Volgens mij beuk met een eiken fineer toplaag. Wou geen mdf gebruiken omdat ik ook het slijten wou voorkomen.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
569
304
57
Luzy Saint Martin
Triplex lijkt me mooier. Maar zorg wel dat je de bodem met de draad richting gelijk houdt aan de la zijdes.
Traditioneel loopt de draad richting van de bodem gelijk met het front en de la achterzijde maar in deze constructie doe je het andersom zodat de bodem die door de geleider schuift niet te snel slijt.

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

Athanor

Moderator
6 dec 2015
3.000
1.237
Leeuwarden
In dit topic kun je mijn oplossing zien. Ik heb gewerkt met populier multiplex. En strookjes waard die op de ladegeleider (hard maple) lopen heb ik met titebond3 ingesneerd, vormt daar een harde slijtvaste laag.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
893
192
Stiens
Dat soort lades heb ik ook in een kast en in mijn werkbank. Zie onderstaand topic.

Ik heb de bodem van hardhout mpx gemaakt. Voor de geleider een tafelpoot in plakjes gezaagd. Volgens mij beuk met een eiken fineer toplaag. Wou geen mdf gebruiken omdat ik ook het slijten wou voorkomen.
Bedankt. Grappig, ik heb dezelfde rode hoek dingen.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
893
192
Stiens
In dit topic kun je mijn oplossing zien. Ik heb gewerkt met populier multiplex. En strookjes waard die op de ladegeleider (hard maple) lopen heb ik met titebond3 ingesneerd, vormt daar een harde slijtvaste laag.

Bedankt. Jij gebruikte populier mpx?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.