ladengeleiders

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben voor de vrouw een kastje aan het opleuken. De bestaande laatjes lopen op beuken latjes. Is dat het beste hout voor ladegeleiders, of kan ik ook merbau gebruiken bijvoorbeeld? Er komen nog 3 laatjes bij.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Plataan heb ik zeker weten niet. Ik wil het liefst de geleiders maken van het best geschikte hout dat ik heb liggen. Een waxinelichtje zorgt wel voor het redelijk lopen van de laatjes. Vandaar dat ik merbau noemde, dat is volgens mij het hardste hout wat ik heb liggen. Maar misschien slijt het juist wel hard. ik weet daar gewoon niet genoeg van af.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Hoi,

De bestaande latjes zijn beuken. is ook niet echt zacht. Zijn die gesleten/versleten? Beter dat die latjes slijten, dan je lade toch?
Gewoon beuken gebruiken zou ik zeggen. Het waxine lichtje zorgt wel voor de smering en het soepel lopen van de lade.
Alternatief: plataan kappen, zagen, twee jaar drogen, ongeduldige vrouw :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Wij hadden vroeger in de ijzerwinkel ladekasten met beukenlade's en geleiders. Werden gewaxt met een blok parafine of zoiets.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb ook geen beuken. De latjes van de andere laden welke wel beuken latjes hadden, waren hier en daar wel wat versleten. maar dat valt te verwachten na een jaar of 50 /60. Ik heb wel diverse tropische hardhout soorten, esdoorn, eiken, grenen, teak, padoek ,robinia, wenge, zo even uit het hoofd. Wat zou daarvan de beste keuze zijn?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik heb nog wel wat schoolbankjes. Volgens mij is dat beuk.
Daar kan je wel wat van komen halen als je wilt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat is aardig boktor, maar ik heb de latjes al uit een reststuk merbau gezaagd. Zo eerst maar de ladefrontjes overal even dik maken. Het teakhouten tafelblad waar ik ze uit gezaagd had, blijkt 2mm dikker aan de ene kant, dan aan de andere kant.
 
J

j1eke

Guest
Merbau zou prima moeten gaan toch? Lekker hard. Waarschijnlijk zijn beuken en esdoorn etc. traditionele keuzes door de fijne nerf zodat er minder vuilophoping is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je ziet heel vaak beuken, dus ik vroeg me af of daar een speciale reden voor was. Hard wil niet altijd zeggen dat het ook slijtvast is. De lades zijn van berkenplex gemaakt en je ziet daar ook groeven waar de zachtere delen weggesleten zijn. De hardere delen zijn weer in het beuken in gesleten.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Je ziet heel vaak beuken, dus ik vroeg me af of daar een speciale reden voor was.
Misschien domweg omdat beuken gemakkelijk verkrijgbaar is en geschikte eigenschappen heeft. Dat wil dan niet zeggen dat het het allerbeste is. Haagbeuk is misschien wel geschikter.

Ik heb liever dat het latje slijt dan de lade, maar je bent al voor het "hardste" gegaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.